• TuvaLi

    Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för oss som lever med ständig smärta i muskler o leder, som väntar på en diagnos eller redan har fått en diagnos.

    Är en 2-barns mamma på 30 år, som levt med ständig smärta under 7 års tid. Är nu remitterad till smärtrehab och har nu en stor förhoppning om att få ett namn på det som drabbat mig. min läkare har talat om Fibromyalgi, vilket stämmer väldigt bra in på mig, förutom att jag ej är testad för de sk. Triggerpunkterna.

    Hoppas att det finns fler därute som känner igen sig i min historia, som kanske t.o.m som jag är mammaledig. (är hemma med den yngste som nu är snart 9 månader) Som oxå känner hur otroligt påfrestande det kan vara att vara mamma o ha så ont, och ändå vara tvungen att orka med en vardag, med blöjbyten, ständig sömnbrist (trots en underbar man) och tidiga mornar.

    Själv äter jag dagligen smärtstillande medicin, Tramadol / Tradolan i kombination med alvedon. Min dröm är ju naturligtvis att må så bra att jag kan lägga undan värktabletterna.

    Känner du igen dig, vill du oxå ha ngn att bolla tankar och känslor med? Vill du oxå dela med dig av ditt liv.

    Välkommen till tråden för oss som alltid har ont!

    Här är några av oss som hänger här!
    TuvaLi (TS)
    Ulrika
    Petra i Kattland
    Molly7272
    Lakrits
    CissLalia
    Chantelle
    Bellyboo
    Tjorvan
    Kimpossible
    Annapanna1975
    Morotsmamman

    Uppdatering
    TuvaLi (TS)
    Morotsmamman
    CissiLalia
    Molly7272
    Fru U
    Annapanna 1975
    Nybliven lappjänta
    Lakrits
    Kimpossible
    Mawan
    Alsephine
    Gosan2
    Vivaldi
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-26 05:19:37:
    TuvaLi (TS):
    30 år, 2 barn 9år/1år. Endometrios, Utredd på smärtklinik efter ca 7 års ständig värk. Diagnos: "Pain Disorder", generaliserad smärta samt överrörlighet i vissa leder o ligament.

    Fru U:
    crohns sjukdom, endometrios, reumatisk värk och/eller fibro

    NiXxI:
    32 år och två döttrar på 10½ respektive 1½ år.
    Diagnos "allmän ledvärk" sedan 2001, haft värk sedan 1998. Tror själv numera Fibromyalgi. Får se

    stardust:
    29 år, 2 barn 3½ och 1 ½ år. Fick diagnosen fibromyalgi för 3 år sen men har haft värk i kroppen sen jag var 9 år.

    Disan:
    24 år, 1 barn född 070620. Fick diagnosen Sjögrens syndrom vintern 2005/2006, men har haft värk och symtom sedan 9 års ålder. Överrörliga leder och en ryggkota för mycket.

    Razorblade Romance:
    Utredd på reumatologen efter svår värk i ca 7 år.Diagnos:Fibromyalgi 18 av 18 punkter.Har 4 barn.16..7..5 och 10 månader.

    Annapanna1975:
    32 år, inga barn (ännu), diagnos fibromyalgi (16 av 18 punkter) och IBS.

    Kimpossible: 40 år, 2 söner 11 & 5 år, gift m Ä 33 år. Fibromyalgidiagnos sedan -99.

    Lakrits:
    34 år, mamma till 5 killar(14 år, 13 år, tvillingar 9 år, minstingen 7 månader)Diagnos: Fibromyalgi sedan 2001, samt IBS.

    Petra i Kattland:
    36 år, 2 barn Simon 14 år och Rasmus 8 mån (+2 änglar). Fibromyalgi sen 1993, fick diagnos 1998, och sjukpension 2000.

    Plumpa:
    38 år, 2 barn, 14 och 11 år, Fibro diagnos 2007 (april, sjukers 50 %, jobbar 50 %

    CissiLalia:
    22år diagnos som ställdes sommaren 07 =symptom som vid fibromyalgi...kämpar för att få en riktig fastställd diagnos.
    inga barn och planerar inga.
  • Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?
  • blommanigbg

    Hej! Blommanigbg:35 år och ensamstående med en son född -05 och en hund. Haft värk/smärtor och trötthet, migrän mm, sedan jag var 18 år. Jobbar nu 75% som sjuksköterska. Men har varit helt sjukskriven i omgångar mellan 2000 och 2002, arbetstränat två månader, jobbat 25%, sedan 50 %, för att till slut hamna på 75 %. Har dock fått fel diagnos tidigare. Varit deprimerad i många år. Fibrodiagnos först nu feb -08. Har remitterats till en fibromyalgimottagning. Och väntar nu på att få komma dit.

  • NiXxI
    Mixela: 35 år. Gift med S, en gemensam dotter född 2002. Whiplashskada x 3 1992, värk i hela kroppen sen 1993, diagnos fibromyalgi 2001. Utredd på smärtklinik i flera omgångar. Skolios och migrän sen barnsben. Extremt överrörlig. Foglossning kvar ännu. Tror numera också att jag har dercum.
    Förtidspension sedan 2004

    Lakrits: 34 år, Gift och mamma till 5 killar(födda 93, 94, 98, 07)Diagnos Fibromyalgi sedan 2001, Även IBS.

    Jackisar 1 :33 år gift och mamma till 3 barn födda 96,99,06
    Diagnos Whiplash skada sen 9 år.Tillfälligtsjukbidrag sen 4år,men varit sjukrkriven på 100 % sen olyckan

    Minna: 35 år, Gift och 3 barnson född 92, dotter 96, dotter 06.
    Ständig värk sedan 2003. sjukbidrag sedan 2003 Diagnos:Fibromyalgi
    Cissi:23år,sambo med Ulf,27,två katter och en hamster till barn.
    Värk sedan början av 07. Diagnos:symptom som vid fibromyalgi.
    Nixxi: 75:a med två döttrar födda -97 och -06. Odiagnosiserad, haft konstant värk sedan -98. Väntar på tid hos privat Rumatolog.. Arbetar i livsmedelsbutik och bor i Skaune
    Zionsmormor: 52 år 3 barn födda 79,82,93 samt ett barnbarn 1 år i maj.Varit gift i 27 år men tyvärr tog han sitt liv för 4 år sedan. Är numera sambo och hyr ett par hus. Har fibromylagi . kol,Bråck i mag munnen. mag kattar,fel på hjärtat,svår huvudvärk,högt blodtryck m,m,
    Är sjukpensionär sedan 5 år var dessförinnan sjukskriven i ca 5 år. Förlåt stavningen.

    Lakritz, tusen tack för dina värmande ord.
    Just nu känner min själ sig verkligen bräcklig och jag som person känner mig maktlös....liten....Ens barn....det är liksom så...overkligt och som ett slag i magen...man tappar luften och fotfästet. En sak att vara tonåringen, en helt annan femma att vara vuxen, agerande och ansvarstagande förälder som bara precis vill rädda sina barn från allt ondo...

    Alla här i tråden, jag har bara gjort en mini-sammanställning av de som skrivit här på sista sidan, så vill ni lägga till er så kopiera den sista skrivna listan och lägg till era namn och det ni vill skriva...så blir det inte lika svårt att veta vem man lagt till och vem man ev. missat
    Varm kram till er alla...
    2008 ska blända skiten ur mig
  • NiXxI

    hahahahahahahahahahaha...den som kopierar sist, snälla ändra min rad från Rumatolog till Reumatolog *skrattar så jag nästan kissar på mig*

    Tänk att jag kunde le ändå mitt i allt


    2008 ska blända skiten ur mig
  • CissiLalia

    Mixela: 35 år. Gift med S, en gemensam dotter född 2002. Whiplashskada x 3 1992, värk i hela kroppen sen 1993, diagnos fibromyalgi 2001. Utredd på smärtklinik i flera omgångar. Skolios och migrän sen barnsben. Extremt överrörlig. Foglossning kvar ännu. Tror numera också att jag har dercum.
    Förtidspension sedan 2004

    Lakrits: 34 år, Gift och mamma till 5 killar(födda 93, 94, 98, 07)Diagnos Fibromyalgi sedan 2001, Även IBS.

    Jackisar 1 :33 år gift och mamma till 3 barn födda 96,99,06
    Diagnos Whiplash skada sen 9 år.Tillfälligtsjukbidrag sen 4år,men varit sjukrkriven på 100 % sen olyckan

    Minna: 35 år, Gift och 3 barnson född 92, dotter 96, dotter 06.
    Ständig värk sedan 2003. sjukbidrag sedan 2003 Diagnos:Fibromyalgi

    Cissi:23år,bor i kopparberg,sambo med Ulf 27,två katter och en hamster till barn.
    Värk fram och tillbaka i olika kroppsdelar sedan högstadiet men ständig värk sedan början av 07.
    Diagnos:symptom som vid fibromyalgi.

    Nixxi: 75:a med två döttrar födda -97 och -06. Odiagnosiserad, haft konstant värk sedan -98. Väntar på tid hos privat Rumatolog.. Arbetar i livsmedelsbutik och bor i Skaune

    Zionsmormor: 52 år 3 barn födda 79,82,93 samt ett barnbarn 1 år i maj.Varit gift i 27 år men tyvärr tog han sitt liv för 4 år sedan. Är numera sambo och hyr ett par hus. Har fibromylagi . kol,Bråck i mag munnen. mag kattar,fel på hjärtat,svår huvudvärk,högt blodtryck m,m,
    Är sjukpensionär sedan 5 år var dessförinnan sjukskriven i ca 5 år. Förlåt stavningen.

    Lakritz, tusen tack för dina värmande ord.
    Just nu känner min själ sig verkligen bräcklig och jag som person känner mig maktlös....liten....Ens barn....det är liksom så...overkligt och som ett slag i magen...man tappar luften och fotfästet. En sak att vara tonåringen, en helt annan femma att vara vuxen, agerande och ansvarstagande förälder som bara precis vill rädda sina barn från allt ondo...

    Alla här i tråden, jag har bara gjort en mini-sammanställning av de som skrivit här på sista sidan, så vill ni lägga till er så kopiera den sista skrivna listan och lägg till era namn och det ni vill skriva...så blir det inte lika svårt att veta vem man lagt till och vem man ev. missat

  • 242

    Mixela: 35 år. Gift med S, en gemensam dotter född 2002. Whiplashskada x 3 1992, värk i hela kroppen sen 1993, diagnos fibromyalgi 2001. Utredd på smärtklinik i flera omgångar. Skolios och migrän sen barnsben. Extremt överrörlig. Foglossning kvar ännu. Tror numera också att jag har dercum.
    Förtidspension sedan 2004

    Lakrits: 34 år, Gift och mamma till 5 killar(födda 93, 94, 98, 07)Diagnos Fibromyalgi sedan 2001, Även IBS.

    Jackisar 1 :33 år gift och mamma till 3 barn födda 96,99,06
    Diagnos Whiplash skada sen 9 år.Tillfälligtsjukbidrag sen 4år,men varit sjukrkriven på 100 % sen olyckan

    Minna: 35 år, Gift och 3 barnson född 92, dotter 96, dotter 06.
    Ständig värk sedan 2003. sjukbidrag sedan 2003 Diagnos:Fibromyalgi

    Cissi:23år,bor i kopparberg,sambo med Ulf 27,två katter och en hamster till barn.
    Värk fram och tillbaka i olika kroppsdelar sedan högstadiet men ständig värk sedan början av 07.
    Diagnos:symptom som vid fibromyalgi.

    Nixxi: 75:a med två döttrar födda -97 och -06. Odiagnosiserad, haft konstant värk sedan -98. Väntar på tid hos privat Rumatolog.. Arbetar i livsmedelsbutik och bor i Skaune

    Zionsmormor: 52 år 3 barn födda 79,82,93 samt ett barnbarn 1 år i maj.Varit gift i 27 år men tyvärr tog han sitt liv för 4 år sedan. Är numera sambo och hyr ett par hus. Har fibromylagi . kol,Bråck i mag munnen. mag kattar,fel på hjärtat,svår huvudvärk,högt blodtryck m,m,
    Är sjukpensionär sedan 5 år var dessförinnan sjukskriven i ca 5 år. Förlåt stavningen.

    Blommanigbg:35 år och ensamstående med en son född -05 och en hund. Haft värk/smärtor och trötthet, migrän mm, sedan jag var 18 år. Jobbar nu 75% som sjuksköterska. Men har varit helt sjukskriven i omgångar mellan 2000 och 2002, arbetstränat två månader, jobbat 25%, sedan 50 %, för att till slut hamna på 75 %. Har dock fått fel diagnos tidigare. Varit deprimerad i många år. Fibrodiagnos först nu feb -08. Har remitterats till en fibromyalgimottagning. Och väntar nu på att få komma dit.

    242: 23 år,lever med sambo i södra stockholm och väntar 1:a barnet i mitten av mars! Haft mkt problem me värk i leder och muskler under tonåren.-05 uppträdde en muskelinflammation i ryggen som aldrig gav med sig och utlöste kronisksmärta i hela kroppen, efter noga utredning, fick jag diagnos FIBROMYALGI i feb -07. Jobbar som väktare sedan -05 men vart 50-100% sjuskriven till och från sedan juni -06 och legat olika rehab och arbetsträningar.Väntar på omplacering.

  • Disan
    STORT GRATTIS TUVALI!!!!  Så skoj att höra, hoppas verkligen att allt kommer att gå bra!! ...och att du slipper ha för ont, förstås...

    Nixxi: Jag ändrar ditt lilla fel... Så skoj!! Rumatolog

    Jag har inte varit spec aktiv senaste tiden, jag vet. Men jag vill vara kvar i tråden!! *kram alla*

    Mixela: 35 år. Gift med S, en gemensam dotter född 2002. Whiplashskada x 3 1992, värk i hela kroppen sen 1993, diagnos fibromyalgi 2001. Utredd på smärtklinik i flera omgångar. Skolios och migrän sen barnsben. Extremt överrörlig. Foglossning kvar ännu. Tror numera också att jag har dercum.
    Förtidspension sedan 2004

    Lakrits: 34 år, Gift och mamma till 5 killar(födda 93, 94, 98, 07)Diagnos Fibromyalgi sedan 2001, Även IBS.

    Jackisar 1 :33 år gift och mamma till 3 barn födda 96,99,06
    Diagnos Whiplash skada sen 9 år.Tillfälligtsjukbidrag sen 4år,men varit sjukrkriven på 100 % sen olyckan

    Minna: 35 år, Gift och 3 barnson född 92, dotter 96, dotter 06.
    Ständig värk sedan 2003. sjukbidrag sedan 2003 Diagnos:Fibromyalgi

    Cissi:23år,bor i kopparberg,sambo med Ulf 27,två katter och en hamster till barn.
    Värk fram och tillbaka i olika kroppsdelar sedan högstadiet men ständig värk sedan början av 07.
    Diagnos:symptom som vid fibromyalgi.

    Nixxi: 75:a med två döttrar födda -97 och -06. Odiagnosiserad, haft konstant värk sedan -98. Väntar på tid hos privat Reumatolog.. Arbetar i livsmedelsbutik och bor i Skaune

    Zionsmormor: 52 år 3 barn födda 79,82,93 samt ett barnbarn 1 år i maj.Varit gift i 27 år men tyvärr tog han sitt liv för 4 år sedan. Är numera sambo och hyr ett par hus. Har fibromylagi . kol,Bråck i mag munnen. mag kattar,fel på hjärtat,svår huvudvärk,högt blodtryck m,m,
    Är sjukpensionär sedan 5 år var dessförinnan sjukskriven i ca 5 år. Förlåt stavningen.

    Blommanigbg:35 år och ensamstående med en son född -05 och en hund. Haft värk/smärtor och trötthet, migrän mm, sedan jag var 18 år. Jobbar nu 75% som sjuksköterska. Men har varit helt sjukskriven i omgångar mellan 2000 och 2002, arbetstränat två månader, jobbat 25%, sedan 50 %, för att till slut hamna på 75 %. Har dock fått fel diagnos tidigare. Varit deprimerad i många år. Fibrodiagnos först nu feb -08. Har remitterats till en fibromyalgimottagning. Och väntar nu på att få komma dit.

    242: 23 år,lever med sambo i södra stockholm och väntar 1:a barnet i mitten av mars! Haft mkt problem me värk i leder och muskler under tonåren.-05 uppträdde en muskelinflammation i ryggen som aldrig gav med sig och utlöste kronisksmärta i hela kroppen, efter noga utredning, fick jag diagnos FIBROMYALGI i feb -07. Jobbar som väktare sedan -05 men vart 50-100% sjuskriven till och från sedan juni -06 och legat olika rehab och arbetsträningar.Väntar på omplacering.

    Disan: 24 år, lever med sambo och dotter född 070620 i norra sthlm. Har haft smärtor i leder och muskler sedan 9 åå och äntligen, vid 22 åå fick jag min diagnos: Sjögrens syndrom. Smärtorna skall likna fibromyalgismärtorna men man lider även av torra slemhinnor i hela kroppen. Är mammaledig nu och jobbar annars som läkarsekreterare, vilket fungerar ganska bra trots tillståndet.
    BabyRo född 070620
  • 242

    just d!

    grattis Tuvali!

    ang.medecinerna så sa som till mig att ja kunde vara lung,att medecinerna troligen inte hunnit påverka embryot (åt tradolan,tryptizoll och stilnoct),min grav.var oxå överaskning så ja gjorde ju VUl fort som sjutton för att se hur långt de hade gått,så ja kunde ta beslut om abort eller ej pga medecinerna (vul :et visade 6+2)

    har bf nu i mars,får se om knodden kommer ut oskadd!
    inte ätit några smärtmedeciner alls då dexofen å paraflex inte hjälper på mig...

    ser framemot att få börja medecineringen igen,då detta vart ett helvete....

    men vissa ska tydligen känna sig bättre under grav. så vi får väll se hur d blir med dig:)

    lyckatill med allt!

  • Annapanna1975

    Den här uppdateringen... Ska man skriva in sig igen om man är fullt nöjd mede vad som står?

  • Trulsa1985

    Hej allihopa. Jag har varit helt borta den senaste tiden men tittat in i tråden lite då och då ändå... Har haft världens värk i rygg och höfter, om det är nån slags början på foglossning eller bara vanlig fibrovärk har jag ingen aning om men jobbigt är det iallafall, har varit så illa att jag gråtit varje gång jag skulle resa mig upp eller bara röra mig lite grann...

    Jag har äntligen fått åka på mitt rutinultraljud :) Härligt som sjutton :) Men bäbis ville inte alls vara med och vi kunde inte se vad det var för kön på den heller... När barnmorskan skulle mäta huvudet så vägrade bäbis och vände och vred på sig på alla dåliga vis :P Så det tog ett tag där inne och jag var helt öm i hela magen...

Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?