• TuvaLi

    Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för oss som lever med ständig smärta i muskler o leder, som väntar på en diagnos eller redan har fått en diagnos.

    Är en 2-barns mamma på 30 år, som levt med ständig smärta under 7 års tid. Är nu remitterad till smärtrehab och har nu en stor förhoppning om att få ett namn på det som drabbat mig. min läkare har talat om Fibromyalgi, vilket stämmer väldigt bra in på mig, förutom att jag ej är testad för de sk. Triggerpunkterna.

    Hoppas att det finns fler därute som känner igen sig i min historia, som kanske t.o.m som jag är mammaledig. (är hemma med den yngste som nu är snart 9 månader) Som oxå känner hur otroligt påfrestande det kan vara att vara mamma o ha så ont, och ändå vara tvungen att orka med en vardag, med blöjbyten, ständig sömnbrist (trots en underbar man) och tidiga mornar.

    Själv äter jag dagligen smärtstillande medicin, Tramadol / Tradolan i kombination med alvedon. Min dröm är ju naturligtvis att må så bra att jag kan lägga undan värktabletterna.

    Känner du igen dig, vill du oxå ha ngn att bolla tankar och känslor med? Vill du oxå dela med dig av ditt liv.

    Välkommen till tråden för oss som alltid har ont!

    Här är några av oss som hänger här!
    TuvaLi (TS)
    Ulrika
    Petra i Kattland
    Molly7272
    Lakrits
    CissLalia
    Chantelle
    Bellyboo
    Tjorvan
    Kimpossible
    Annapanna1975
    Morotsmamman

    Uppdatering
    TuvaLi (TS)
    Morotsmamman
    CissiLalia
    Molly7272
    Fru U
    Annapanna 1975
    Nybliven lappjänta
    Lakrits
    Kimpossible
    Mawan
    Alsephine
    Gosan2
    Vivaldi
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-26 05:19:37:
    TuvaLi (TS):
    30 år, 2 barn 9år/1år. Endometrios, Utredd på smärtklinik efter ca 7 års ständig värk. Diagnos: "Pain Disorder", generaliserad smärta samt överrörlighet i vissa leder o ligament.

    Fru U:
    crohns sjukdom, endometrios, reumatisk värk och/eller fibro

    NiXxI:
    32 år och två döttrar på 10½ respektive 1½ år.
    Diagnos "allmän ledvärk" sedan 2001, haft värk sedan 1998. Tror själv numera Fibromyalgi. Får se

    stardust:
    29 år, 2 barn 3½ och 1 ½ år. Fick diagnosen fibromyalgi för 3 år sen men har haft värk i kroppen sen jag var 9 år.

    Disan:
    24 år, 1 barn född 070620. Fick diagnosen Sjögrens syndrom vintern 2005/2006, men har haft värk och symtom sedan 9 års ålder. Överrörliga leder och en ryggkota för mycket.

    Razorblade Romance:
    Utredd på reumatologen efter svår värk i ca 7 år.Diagnos:Fibromyalgi 18 av 18 punkter.Har 4 barn.16..7..5 och 10 månader.

    Annapanna1975:
    32 år, inga barn (ännu), diagnos fibromyalgi (16 av 18 punkter) och IBS.

    Kimpossible: 40 år, 2 söner 11 & 5 år, gift m Ä 33 år. Fibromyalgidiagnos sedan -99.

    Lakrits:
    34 år, mamma till 5 killar(14 år, 13 år, tvillingar 9 år, minstingen 7 månader)Diagnos: Fibromyalgi sedan 2001, samt IBS.

    Petra i Kattland:
    36 år, 2 barn Simon 14 år och Rasmus 8 mån (+2 änglar). Fibromyalgi sen 1993, fick diagnos 1998, och sjukpension 2000.

    Plumpa:
    38 år, 2 barn, 14 och 11 år, Fibro diagnos 2007 (april, sjukers 50 %, jobbar 50 %

    CissiLalia:
    22år diagnos som ställdes sommaren 07 =symptom som vid fibromyalgi...kämpar för att få en riktig fastställd diagnos.
    inga barn och planerar inga.
  • Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?
  • Disan
    Jag har en fråga till er som har haft eller har foglossning: Jag fick foglossning tidigt i min graviditet, men jag hade tur ändå, klarade mig ganska bra. Slapp ju rullator eller kryckor, men var ss nästan hela tiden dock. Efter förlossningen ville det inte släppa riktigt men sedan blev det bättre och till slut slapp jag sova med den obligatoriska kudden mellan benen för att överleva natten. Ja, ni vet väl vad jag menar? Sov väl utan den i lite drygt en veckas tid (ändå cirka sju månader efter förlossningen) och sedan fick jag dödsont igen! Hela jävla höften värker som sjutton och svanskotan och korsryggen bara dödar mig!! I natt sov jag med kudden igen och vips, så blev det bättre! Ja, självklart är man inte helt fri, men sååå mkt bättre blev det!

    Vad tror ni tjejer? Är det så att jag ff har foglossning, eller är det ngt annat? Det är ju samma smärta, men inte lika intensivt och jag är heller inte lika känslig. Kan alltså gå utan att få ont. Även om jag får ont.. Ja, hoppas ni förstår snurret!!
    BabyRo född 070620
  • blommanigbg

    Det är nästan löjligt.. Jag tittade på en lista igår med samtliga symtom som man kan ha vid fibromyalgi.. Och jag har alla...
    hemsidor.torget.se/users/a/AMB66/fibro.htm

    Att jag inte har kommit på det tidigare bara.. Känns som om livet kunde varit bättre om man bara vetat om det redan för många år sedan....
    Det var min läkare som berättade för mig att hon misstänkte fibromyalgi. Själv trodde jag..... Ja, jag vet till slut inte vad jag trodde... Har alltså gjort en lång resa.. Blivit diagnostiserad att det skulle vara psykiskt.. Och kämpat på.. Egentligen orkar jag inte jobba så här mycket som jag gör. Då smärtan och tröttheten är så jobbig. Men jag har velat visa att jag mår bra psykiskt. Fastän kroppen inte mår bra.. Det har varit väldigt viktigt för mig.. Men egentligen lurar jag bara mig själv.. Förstår jag nu.. Har väldigt ont just nu..

  • Disan

    blomman: Bra sida! Kände igen mig, även om jag inte har fibro... Intressant läsning.


    BabyRo född 070620
  • jackisar 1

    Jösses det stämmde varenda mening o precis alla punkter har inte kunnat begripa varför jag har haft ont mitt på ena skinkan.

  • NiXxI

    Orkar inte mer snart. var hos optikern idag (synen blir bara sämre och sämre) och nu ska jag få progrossiva glasögon (läs och vanliga i ett)....jesus...jag är bara 32 och min kropp ter sig som om jag vore runt 60.
    De grå håren kom vid 17 års ålder (hade jag inte färgat det nu så skulle jag varit ca 90% gråhårig), ögonen, kroppen....jag trillar ner psykiskt nu....kraftigt.
    Sen att notan landade på 6735 gjorde inte saken bättre.

    Den sidan Blommanigbg, det var den som väckte mina tankar om fibro. Jag bara grät och grät när jag läste den, för det var som om jag skrivit ner vart enda sak som jag upplevt de senaste 10 åren....

    Sorry girls, men jag behöver ett uppryck, för nu närmar sig väggarna totalt omkring mig...vad fan ska jag göra? Min dotter är i kris, min man konstaterade ledsamt när jag kom hem från optikern att "Ledvärken blir värre, din syn sämre och ja...snart är du väl helt förhindrad att leva normalt"...sen drog han till jobb, sur som självaste faaaan...

    Jag går i sönder...åhh hela mitt inre skriker.......jag pallar inte mer...jag pallar verkligen inte mer......och nu har jag ytterligare 10 långa dagar framför mig med jobb jobb jobb....


    2008 ska blända skiten ur mig
  • NiXxI

    Har ni problem med synen förresten??

    Förlåt för mitt kräk-inlägg...men jag vet inte vart jag ska vända mig...har ingen som förstår mer än ni (och jag är INNERLIGT tacksam för att ni finns )


    2008 ska blända skiten ur mig
  • blommanigbg
    NiXxI skrev 2008-02-27 16:39:31 följande:
    Har ni problem med synen förresten??Förlåt för mitt kräk-inlägg...men jag vet inte vart jag ska vända mig...har ingen som förstår mer än ni (och jag är INNERLIGT tacksam för att ni finns )
    På kvällarna blir synen dimmig och grusig.. Men jag har alltid trott att det var mina kontaktlinser. Jag har ibland blixtar som far framför ögonen...
  • NiXxI
    blommanigbg skrev 2008-02-27 16:45:40 följande:
    På kvällarna blir synen dimmig och grusig.. Men jag har alltid trott att det var mina kontaktlinser. Jag har ibland blixtar som far framför ögonen...
    Blixtrarna började komma för mig förra sommaren och har nu inträffat fyra gånger...obehagligt som f*n
    2008 ska blända skiten ur mig
  • NiXxI
    blommanigbg skrev 2008-02-27 16:53:41 följande:
    Blixtarna är ögonmigrän..
    Ögonmigrän? Jag har haft migrän sedan 13 och varit ljuskänslig vid anfall...men aldrig blixtrar...
    2008 ska blända skiten ur mig
Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?