• TuvaLi

    Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för oss som lever med ständig smärta i muskler o leder, som väntar på en diagnos eller redan har fått en diagnos.

    Är en 2-barns mamma på 30 år, som levt med ständig smärta under 7 års tid. Är nu remitterad till smärtrehab och har nu en stor förhoppning om att få ett namn på det som drabbat mig. min läkare har talat om Fibromyalgi, vilket stämmer väldigt bra in på mig, förutom att jag ej är testad för de sk. Triggerpunkterna.

    Hoppas att det finns fler därute som känner igen sig i min historia, som kanske t.o.m som jag är mammaledig. (är hemma med den yngste som nu är snart 9 månader) Som oxå känner hur otroligt påfrestande det kan vara att vara mamma o ha så ont, och ändå vara tvungen att orka med en vardag, med blöjbyten, ständig sömnbrist (trots en underbar man) och tidiga mornar.

    Själv äter jag dagligen smärtstillande medicin, Tramadol / Tradolan i kombination med alvedon. Min dröm är ju naturligtvis att må så bra att jag kan lägga undan värktabletterna.

    Känner du igen dig, vill du oxå ha ngn att bolla tankar och känslor med? Vill du oxå dela med dig av ditt liv.

    Välkommen till tråden för oss som alltid har ont!

    Här är några av oss som hänger här!
    TuvaLi (TS)
    Ulrika
    Petra i Kattland
    Molly7272
    Lakrits
    CissLalia
    Chantelle
    Bellyboo
    Tjorvan
    Kimpossible
    Annapanna1975
    Morotsmamman

    Uppdatering
    TuvaLi (TS)
    Morotsmamman
    CissiLalia
    Molly7272
    Fru U
    Annapanna 1975
    Nybliven lappjänta
    Lakrits
    Kimpossible
    Mawan
    Alsephine
    Gosan2
    Vivaldi
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-26 05:19:37:
    TuvaLi (TS):
    30 år, 2 barn 9år/1år. Endometrios, Utredd på smärtklinik efter ca 7 års ständig värk. Diagnos: "Pain Disorder", generaliserad smärta samt överrörlighet i vissa leder o ligament.

    Fru U:
    crohns sjukdom, endometrios, reumatisk värk och/eller fibro

    NiXxI:
    32 år och två döttrar på 10½ respektive 1½ år.
    Diagnos "allmän ledvärk" sedan 2001, haft värk sedan 1998. Tror själv numera Fibromyalgi. Får se

    stardust:
    29 år, 2 barn 3½ och 1 ½ år. Fick diagnosen fibromyalgi för 3 år sen men har haft värk i kroppen sen jag var 9 år.

    Disan:
    24 år, 1 barn född 070620. Fick diagnosen Sjögrens syndrom vintern 2005/2006, men har haft värk och symtom sedan 9 års ålder. Överrörliga leder och en ryggkota för mycket.

    Razorblade Romance:
    Utredd på reumatologen efter svår värk i ca 7 år.Diagnos:Fibromyalgi 18 av 18 punkter.Har 4 barn.16..7..5 och 10 månader.

    Annapanna1975:
    32 år, inga barn (ännu), diagnos fibromyalgi (16 av 18 punkter) och IBS.

    Kimpossible: 40 år, 2 söner 11 & 5 år, gift m Ä 33 år. Fibromyalgidiagnos sedan -99.

    Lakrits:
    34 år, mamma till 5 killar(14 år, 13 år, tvillingar 9 år, minstingen 7 månader)Diagnos: Fibromyalgi sedan 2001, samt IBS.

    Petra i Kattland:
    36 år, 2 barn Simon 14 år och Rasmus 8 mån (+2 änglar). Fibromyalgi sen 1993, fick diagnos 1998, och sjukpension 2000.

    Plumpa:
    38 år, 2 barn, 14 och 11 år, Fibro diagnos 2007 (april, sjukers 50 %, jobbar 50 %

    CissiLalia:
    22år diagnos som ställdes sommaren 07 =symptom som vid fibromyalgi...kämpar för att få en riktig fastställd diagnos.
    inga barn och planerar inga.
  • Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?
  • JuliaåRonjasmammis

    Fru U; håller tummarna för att det funkar! Har en kompis som gjort det tre ggr, hon var helt förbi av smärtan, men det tog iaf till sist! Lycka till & stora kramar!

    Anna; jo, jag är också en sån där djup person, varvat med perioder när jag helt enkelt inte orkar mer. Var mycket därför som jag gav upp studierna till präst. Men, vem vet vad som händer, det är aldrig försent att studera!

    Cissi; Usch, inte roligt när man är trött och inte orkar något alls. Önskar jag kunde ge dig lite styrka!

    Till alla er andra (och ovanstående såklart); hoppas ni har en bra helg och inte känner av smärtan alltför mycket. Många varma kramar till er!/Kim


    En ny början...
  • Lakrits
    TuvaLi skrev 2008-03-08 08:27:46 följande:
    Disan! vilken superbra idé!! Har du nåt tips på vad tråden ska heta? Då kan jag ju länka till den tråden i TS! Ska vi fixa det under dagen? vad tycker ni andra?
    ja  det känns så skönt att bebisen mådde bra. Nu ska jag vila ordentligt och verkligen stressa ner. Oc på jobbet får de acceptera att jag inte kommer att springa omkring och jäkta!
    Låter jättebra tycker jag också!!!
  • Lakrits

    Fru U skrev 2008-03-08 11:48:00 följande:


    Håll alla fingrar o tår för mig nu. Har gjort återföring av ett befruktat embryo. Det är vårt första (och sista) ivf-försök (lär inte vilja göra om det för smärtan, jisses säger jag bara....) så jag hoppas det tar sig o vi får barn
    jag håller mina fingrar jätte jättehårt för er jag också!!!
    Jag hoppas verkligen ni får ert efterlängtade barn!
  • Annapanna1975

    Bellyboo,
    det är andra året jag läser, men jag pluggar på halvtid, så jag håller fortfarande på att slutföra första årets kurser, om du förstår vad jag menar... Grundkurserna.

    Jag tycker också att det är kul att se fler missionare

    Gå gärna in på min "kristen-blogg" förresten, och kommentera. Jag lägger upp allt jag går och funderar på, och det är mycket En del kunde kanske du hjälpa mig att reda ut...

  • Annapanna1975

    Kimpossible,
    synd att du gav upp, tycker jag! Fanns där ingen mentor eller tänkar-grupp som kunde hjälpa dig igenom? Jag hade praktik i ett halvår där jag följde en pastor. Vi hade många djupa samtal om allt möjligt, och det hjälpte mig jättemycket.

  • JuliaåRonjasmammis

    Anna; Svenska Kyrkans utbildning följer en annan tidsplan, efter vad jag förstått. Jag hade en hel del människor runt omkring som stöttade, men beslutet att lägga av plugget kom nog mer av att jag helt plötsligt hade universums mitt i min mage...Flört. Men som sagt, jag har inte gett upp planerna helt!


    En ny början...
  • Moll

    annapanna, vad var det som behövdes redas ut?? jag tyckte mest det var en massa kloka tankar där inne...

  • Disan
    FruU: Åhh, hoppas att det tar sig då!! Eller i vilket fall som!! Det borde inte få finnas barnlöshet... TuvaLi: Bra att du tyckte om idén! Men det är väl bara att döpa den och så kan du väl kopiera in den senaste listan vi fyllde i, som första inlägg, alltså inte i TS. Så är det jättelätt för oss att fortsätta!

    Nu är jag trött. Skall nog läsa lite och sedan gå och sova.

    Hoppas på smärtfri natt till oss alla!
    BabyRo född 070620
  • Annapanna1975

    TuvaLi,
    vad du var uppe med tuppen! *gäsp*

    /En Av TuvaLis Vänner

Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?