• TuvaLi

    Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för oss som lever med ständig smärta i muskler o leder, som väntar på en diagnos eller redan har fått en diagnos.

    Är en 2-barns mamma på 30 år, som levt med ständig smärta under 7 års tid. Är nu remitterad till smärtrehab och har nu en stor förhoppning om att få ett namn på det som drabbat mig. min läkare har talat om Fibromyalgi, vilket stämmer väldigt bra in på mig, förutom att jag ej är testad för de sk. Triggerpunkterna.

    Hoppas att det finns fler därute som känner igen sig i min historia, som kanske t.o.m som jag är mammaledig. (är hemma med den yngste som nu är snart 9 månader) Som oxå känner hur otroligt påfrestande det kan vara att vara mamma o ha så ont, och ändå vara tvungen att orka med en vardag, med blöjbyten, ständig sömnbrist (trots en underbar man) och tidiga mornar.

    Själv äter jag dagligen smärtstillande medicin, Tramadol / Tradolan i kombination med alvedon. Min dröm är ju naturligtvis att må så bra att jag kan lägga undan värktabletterna.

    Känner du igen dig, vill du oxå ha ngn att bolla tankar och känslor med? Vill du oxå dela med dig av ditt liv.

    Välkommen till tråden för oss som alltid har ont!

    Här är några av oss som hänger här!
    TuvaLi (TS)
    Ulrika
    Petra i Kattland
    Molly7272
    Lakrits
    CissLalia
    Chantelle
    Bellyboo
    Tjorvan
    Kimpossible
    Annapanna1975
    Morotsmamman

    Uppdatering
    TuvaLi (TS)
    Morotsmamman
    CissiLalia
    Molly7272
    Fru U
    Annapanna 1975
    Nybliven lappjänta
    Lakrits
    Kimpossible
    Mawan
    Alsephine
    Gosan2
    Vivaldi
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-26 05:19:37:
    TuvaLi (TS):
    30 år, 2 barn 9år/1år. Endometrios, Utredd på smärtklinik efter ca 7 års ständig värk. Diagnos: "Pain Disorder", generaliserad smärta samt överrörlighet i vissa leder o ligament.

    Fru U:
    crohns sjukdom, endometrios, reumatisk värk och/eller fibro

    NiXxI:
    32 år och två döttrar på 10½ respektive 1½ år.
    Diagnos "allmän ledvärk" sedan 2001, haft värk sedan 1998. Tror själv numera Fibromyalgi. Får se

    stardust:
    29 år, 2 barn 3½ och 1 ½ år. Fick diagnosen fibromyalgi för 3 år sen men har haft värk i kroppen sen jag var 9 år.

    Disan:
    24 år, 1 barn född 070620. Fick diagnosen Sjögrens syndrom vintern 2005/2006, men har haft värk och symtom sedan 9 års ålder. Överrörliga leder och en ryggkota för mycket.

    Razorblade Romance:
    Utredd på reumatologen efter svår värk i ca 7 år.Diagnos:Fibromyalgi 18 av 18 punkter.Har 4 barn.16..7..5 och 10 månader.

    Annapanna1975:
    32 år, inga barn (ännu), diagnos fibromyalgi (16 av 18 punkter) och IBS.

    Kimpossible: 40 år, 2 söner 11 & 5 år, gift m Ä 33 år. Fibromyalgidiagnos sedan -99.

    Lakrits:
    34 år, mamma till 5 killar(14 år, 13 år, tvillingar 9 år, minstingen 7 månader)Diagnos: Fibromyalgi sedan 2001, samt IBS.

    Petra i Kattland:
    36 år, 2 barn Simon 14 år och Rasmus 8 mån (+2 änglar). Fibromyalgi sen 1993, fick diagnos 1998, och sjukpension 2000.

    Plumpa:
    38 år, 2 barn, 14 och 11 år, Fibro diagnos 2007 (april, sjukers 50 %, jobbar 50 %

    CissiLalia:
    22år diagnos som ställdes sommaren 07 =symptom som vid fibromyalgi...kämpar för att få en riktig fastställd diagnos.
    inga barn och planerar inga.
  • Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?
  • Petra i Kattland

    Tack allihop!

    Planerat? Njaa...hade väl kunnat dröja lite till utan att det gjort nåt. Men vi har lite problem med preventivmedel, är hänvisade till kondomer. Och hur kul är det? Generad Så vi (jag) försökte med "säkra perioder". Som inte visade sej vara så säkra. Men det gör inget. Barnet är så välkommet!

  • NiXxI

    Kikar bara in en snabbis...antagligen flunsan

    Lade in bilder som min duktiga 10-åring tagit på sin trötta mamma i brillorna...klarade dock inte att kopiera och lägga här...så vill ni kika så är ni välkommna...grattis Petra...kommer in imöra tror jag...

    Big big hug


    2008 ska blända skiten ur mig
  • CissiLalia

    hejsan allihopa nu mår jag mycket bättre i psyket (stror de va solen som kikade fram lite idag) gick en promenad och rensade rabatten som ajg tänkt göra sen förra sommarn sen hoppade jag in i duschen å så skulle kusin å hans flickvän komma så de blev til latt damsuga en snabbis..här kör vi hollywood stilen och går me skor inne när de blir grusigt på golvet..städdag imorgon e dock inplanerat...dammtussar stora som katterna nu men imorrn åker dom bort och så hoppas jag på riktigt vårväder så man kan köra en storstädning med fönsterputs vädring av lägenheten och möbler och hela köret..ut me allt på uteplatsen och göra en "flyttstädning" kallar de de för man är så mycker mer noggrann då hoppas alla mår bra och jag skänker er lite energi och glädje nu när jag har fått tillbaka min gnista

    grattis petra också...vi har bestäms oss för att skaffa en bebis till sommaren ochså men för våran del blire en fyrbent som säger mjau mer våran smak

    kram kram

  • Sossiq

    Hej tjejer!!!
    Ville bara hoppa in å säga Hej på er...så länge man nu orkar... Är ute på permiss sen tisdag men ska läggas in igen i morgon, men jag har blivit lite bättre, har börjat äta lite igen så de går framåt... På onsdag blir jag nersövd och får in en slang till lungan, dom ska kolla hur hålet ser ut och vart de blöder... Håller ALLA MINA TUMMAR!!!
    Hoppas ni alla har de bra, tänker på er och undrar hur ni har de med era dagar...
    Kram på er....

  • Mixela

    Hej Sossiq!
    Kul att du hoppade in. Jag har tänkt på dig och undrat hur du har det... Jag hoppas allt går bra på onsdag, håller alla fingrar och tår!


    Tusen styrkekramar från mig!

  • TuvaLi

    Sossiq, jag har oxå tänkt mycket på dig och undrar hur det går och hur det är med dig. Håller tummarna för dig på onsdag! Krya på dig vännen!!

    NIxXi: krya på dig!!! flunsan är ju ingevidare, vet hur det känns... när jag är dålig känns det precis som flunsan..


    CissiLaila: Vad roligt att höra att du mår bättre! Ja vårsolen kan göra underverk! Min förra doktor sa till mig att det bästa när man mår dåligt är att försöka vistas ute i solen en stund varje förmiddag, då höjer man sin serotinin nivå jättemycket!! Som ett antidepp piller nästan

    Det där med städning skulle vi oxå försöka oss på, jag är ju pedant ut i fingerspetsarna och älskar att städa och hålla rent, men nu när jag varit dålig så länge så har jag fått acceptera att prioritera bort en stor del av min städmani.... men inte är det lätt inte, då vi har 2 rottisar och en katt och 2 barn OCH EN MAN!!!!!  Det är som att det skulle bo 10 elefanter här hemma ibland.....


    Å så lilla jag då..... Ja vi ska till Sundsvall och Ikea i morgon.. ska köpa garderober o annan förvaring. I snart 1 år har våra kläder varit hemlösa och bott i tvättstugan eller på diverse andra ställen där de för tillfället blivit lagda. Men nu ska det bli ordning här hemma. Vi ska göra om köket oxå, innan bebisen kommer ska allt vara klart för jag orkar inte med att bo i ett halvfärdigt hus med 2 småbarn. Har bott i renovering de senaste 4 åren, är rätt så less nu... Men men, nu jäklar ska det rensas, slängas, ordnas och fixas. Ska bli skönt! Vi har ett sånt speciellt hus, lite svårt att lösa förvaring. I o m att det är ett torp i grunden så är vår övervåning väldigt liteno och knappt 2 meter i takhöjd, så det blir speciallösningar och lite trix. Egentligen är huset för litet för att bo här med 3 barn, men ett tag till funkar det ju såklart!!

    Nu ska jag skriva klart vår lista. Har jätte mycket värk i ena höften så jag sitter och klurar på om jag ska ta en värktablett eller försöka med värmekudde, testar kudden först tror jag...

    Ha en härlig kväll, glöm inte Grannfejden ikväll!!! Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam

  • Lakrits
    Sossiq skrev 2008-03-11 00:40:07 följande:
    Hej tjejer!!!Ville bara hoppa in å säga Hej på er...så länge man nu orkar... Är ute på permiss sen tisdag men ska läggas in igen i morgon, men jag har blivit lite bättre, har börjat äta lite igen så de går framåt... På onsdag blir jag nersövd och får in en slang till lungan, dom ska kolla hur hålet ser ut och vart de blöder... Håller ALLA MINA TUMMAR!!!Hoppas ni alla har de bra, tänker på er och undrar hur ni har de med era dagar...Kram på er....
    Hej tjejen!
    Har tänkt på dig jag också, hoppas allt går bra på onsdag.. Ska hålla mina fingrar och tår för dig!
    Kul att höra ifrån dig!
    kram/Lakrits
  • Lakrits

    TuvaLi,
    Läser och blir imponerad till max!! Att ni bott och renoverat ert hus i många år och fortfarande håller på...Vad skönt att det börjar bli ett slut på detta nu!
    Vi har renoverat här hemma sedan i går.. tapetserat 4 rum !!
    Å herregud, vad jag är less på att se skiten*flinar*och då¨har det gått 2 DAGAR. Imorgon är det helt klart, gissa om jag längtar.

    NiXxI; Krya på dig vännen.. flunsan är vidrig! Har haft eländet 3 ggr i mitt liv, trodde helt klart jag skulle dö på kuppen!

    Cissi;Vad skönt att du återfått din gnista! Vet hur det är, vissa dagar eller perioder är Bajs!

  • blommanigbg

    Hej!
    Är det någon som har varit på Gottfriesmottagningen?

Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?