• TuvaLi

    Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för oss som lever med ständig smärta i muskler o leder, som väntar på en diagnos eller redan har fått en diagnos.

    Är en 2-barns mamma på 30 år, som levt med ständig smärta under 7 års tid. Är nu remitterad till smärtrehab och har nu en stor förhoppning om att få ett namn på det som drabbat mig. min läkare har talat om Fibromyalgi, vilket stämmer väldigt bra in på mig, förutom att jag ej är testad för de sk. Triggerpunkterna.

    Hoppas att det finns fler därute som känner igen sig i min historia, som kanske t.o.m som jag är mammaledig. (är hemma med den yngste som nu är snart 9 månader) Som oxå känner hur otroligt påfrestande det kan vara att vara mamma o ha så ont, och ändå vara tvungen att orka med en vardag, med blöjbyten, ständig sömnbrist (trots en underbar man) och tidiga mornar.

    Själv äter jag dagligen smärtstillande medicin, Tramadol / Tradolan i kombination med alvedon. Min dröm är ju naturligtvis att må så bra att jag kan lägga undan värktabletterna.

    Känner du igen dig, vill du oxå ha ngn att bolla tankar och känslor med? Vill du oxå dela med dig av ditt liv.

    Välkommen till tråden för oss som alltid har ont!

    Här är några av oss som hänger här!
    TuvaLi (TS)
    Ulrika
    Petra i Kattland
    Molly7272
    Lakrits
    CissLalia
    Chantelle
    Bellyboo
    Tjorvan
    Kimpossible
    Annapanna1975
    Morotsmamman

    Uppdatering
    TuvaLi (TS)
    Morotsmamman
    CissiLalia
    Molly7272
    Fru U
    Annapanna 1975
    Nybliven lappjänta
    Lakrits
    Kimpossible
    Mawan
    Alsephine
    Gosan2
    Vivaldi
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-26 05:19:37:
    TuvaLi (TS):
    30 år, 2 barn 9år/1år. Endometrios, Utredd på smärtklinik efter ca 7 års ständig värk. Diagnos: "Pain Disorder", generaliserad smärta samt överrörlighet i vissa leder o ligament.

    Fru U:
    crohns sjukdom, endometrios, reumatisk värk och/eller fibro

    NiXxI:
    32 år och två döttrar på 10½ respektive 1½ år.
    Diagnos "allmän ledvärk" sedan 2001, haft värk sedan 1998. Tror själv numera Fibromyalgi. Får se

    stardust:
    29 år, 2 barn 3½ och 1 ½ år. Fick diagnosen fibromyalgi för 3 år sen men har haft värk i kroppen sen jag var 9 år.

    Disan:
    24 år, 1 barn född 070620. Fick diagnosen Sjögrens syndrom vintern 2005/2006, men har haft värk och symtom sedan 9 års ålder. Överrörliga leder och en ryggkota för mycket.

    Razorblade Romance:
    Utredd på reumatologen efter svår värk i ca 7 år.Diagnos:Fibromyalgi 18 av 18 punkter.Har 4 barn.16..7..5 och 10 månader.

    Annapanna1975:
    32 år, inga barn (ännu), diagnos fibromyalgi (16 av 18 punkter) och IBS.

    Kimpossible: 40 år, 2 söner 11 & 5 år, gift m Ä 33 år. Fibromyalgidiagnos sedan -99.

    Lakrits:
    34 år, mamma till 5 killar(14 år, 13 år, tvillingar 9 år, minstingen 7 månader)Diagnos: Fibromyalgi sedan 2001, samt IBS.

    Petra i Kattland:
    36 år, 2 barn Simon 14 år och Rasmus 8 mån (+2 änglar). Fibromyalgi sen 1993, fick diagnos 1998, och sjukpension 2000.

    Plumpa:
    38 år, 2 barn, 14 och 11 år, Fibro diagnos 2007 (april, sjukers 50 %, jobbar 50 %

    CissiLalia:
    22år diagnos som ställdes sommaren 07 =symptom som vid fibromyalgi...kämpar för att få en riktig fastställd diagnos.
    inga barn och planerar inga.
  • Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?
  • Mamsie

    tassar omkring lite..
    ser att det går galopperande slängar av graviditet här? *strör kådisar omkring sig*

    Ha en bra dag alla värkande tanter!

    *vinkar*


    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Mixela

    *vinkar tillbaka*
    Bra att du fixar preventivmedel *fniss*


    Mamsie skrev 2008-03-12 12:45:52 följande:
    tassar omkring lite.. ser att det går galopperande slängar av graviditet här? *strör kådisar omkring sig* Ha en bra dag alla värkande tanter! *vinkar*
  • Ekorrfamiljen

    Girls! Vet ni vad jag unnade mig själv idag? En hel timmes underbar fibromassage!! Mmmm. Fick en broschyr om fibro och numret till lokalföreningen här. När jag läste igenom den insåg jag att allt stämmer klockrent in på mig.. Maken ansåg dock att det stämmer på alla.. då sparkade jag honom på smalbenen..

    Nu är det matdags! Kram!!


    Tin - Tonåring, Saga - Sötis, Vendel - Vandal!
  • Lakrits
    Ekorrfamiljen skrev 2008-03-12 18:26:19 följande:
    Girls! Vet ni vad jag unnade mig själv idag? En hel timmes underbar fibromassage!! Mmmm. Fick en broschyr om fibro och numret till lokalföreningen här. När jag läste igenom den insåg jag att allt stämmer klockrent in på mig.. Maken ansåg dock att det stämmer på alla.. då sparkade jag honom på smalbenen.. Nu är det matdags! Kram!!
    Ha ha..heja heja....Den kommentaren var värd en sprak på smalbenet*flinar*
    Låter underbart med fibromassage! Har testat Taktil massage och kan tänka mig att det är ungefär detsamma! Var så mysigt att jag inte ville lämna mottagningen när jag masserats klart*ler*
    Kram
  • Lakrits

    Hahahahahaha.. Inte sprak, spark naturligtvis. Tidigt på morgonen

  • Ekorrfamiljen
    Lakrits: Visst är många av symptomen diffusa och kan stämma in på många, men det där med att man inte orkar bära ens lätta saker stämmer inte på större delen av befolkningen.
    Han (maken) sa att när de skriver om tråkiga saker som att hänga tvätt är det väl klart att inte många har "ork". Jag sa då att jag faktiskt gillar att hänga tvätt, men jag klarar inte det fast jag vill! Det är skillnad på att inte vilja och att inte orka!
    Tin - Tonåring, Saga - Sötis, Vendel - Vandal!
  • JuliaåRonjasmammis
    Ekorrfamiljen skrev 2008-03-13 10:15:31 följande:
    Lakrits: Visst är många av symptomen diffusa och kan stämma in på många, men det där med att man inte orkar bära ens lätta saker stämmer inte på större delen av befolkningen. Han (maken) sa att när de skriver om tråkiga saker som att hänga tvätt är det väl klart att inte många har "ork". Jag sa då att jag faktiskt gillar att hänga tvätt, men jag klarar inte det fast jag vill! Det är skillnad på att inte vilja och att inte orka!
    Du har så rätt så, vännen! Finns så mycket man vill ibland som man helt enkelt inte klarar av, inte så konstigt att man känner sig ledsen och nere mellan varven heller!

    Nu ska jag sälja makens akvarium (tjoho, blir lite mer plats i vårt garage!), tittar in lite senare! Kramar så länge/Kim
    En ny början...
  • Lakrits
    Ekorrfamiljen skrev 2008-03-13 10:15:31 följande:
    Lakrits: Visst är många av symptomen diffusa och kan stämma in på många, men det där med att man inte orkar bära ens lätta saker stämmer inte på större delen av befolkningen. Han (maken) sa att när de skriver om tråkiga saker som att hänga tvätt är det väl klart att inte många har "ork". Jag sa då att jag faktiskt gillar att hänga tvätt, men jag klarar inte det fast jag vill! Det är skillnad på att inte vilja och att inte orka!
    Ekorrfamiljen; Håller med dig! Det är stor skillnad på att vilja och inte orka!! Jag vill kunna leva ett normalt liv och göra saker som alla andra gör utan att ens blinka.. men det kan man ju inte och det är en dunder sorg.
  • Lakrits

    Sista dagarna har jag haft en trötthet som varit så förlamande.
    Vi har haft mycket här hemma, men egentligen inget som man borde bli dödstrött av, sånt som andra människor gör i ett nafs och mår toppen sedan. För en annan, får man ägna dom närmaste dagarna åt enbart återhämtning.
    Putsade t.ex. fönsterna igår i vardagsrummet. Vred armen på något sätt att det gjorde så satans ont att jag trodde jag skulle svimma.. Då inser man sina begränsningar och jag tillbringade kvällen med att gråta och förbanna min jävla fibro.

    Hoppas ni alla haft en bra dag, kramar/E

Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?