• Stjärnstoft

    #12 En tråd för alla oss sjuksköterskor! Välkomna att delta!

    Vi fortsätter väl med tråd nummer 12 eftersom vi har farten uppe och diskussionerna har varit så givande i dom föregående 11.

    Hoppas ni hänger med (och att nya tillkommer) och att diskussionerna fortsätter lika flitigt som vi gjort hittills.

    Vi vill uppmärksamma personer som läser i tråden på att de fall som ev kan komma att diskuteras här endast är fiktiva. Vi lämnar inte ut sanningsenliga uppgifter om någon som skulle göra det möjligt för er att identifiera era vänner eller anhöriga. Om något stämmer överens så är det en ren tillfällighet.

    OBS!

    Ibland får vi frågor i den här tråden. Självklart förstår vi att man kan vara orolig över saker och önskar ett svar från någon av oss som kanske har kunskap inom området.

    Syftet med tråden är dock inte att besvara hälsofrågor utan att vi inom vår yrkesgrupp ska kunna bolla olika saker med varandra.

    Länkar

    Nedan står lite länkar som jag på önskemål samlat ihop. Länkarna berör allt möjligt som kommit upp för diskussion i tråden:

    www.karolinska.se/templates/Page____36206.asp...

    www.sjukinfo.net/orto.html

    edu.hb.se/utbildning/utb_program.asp...

    labhandboken.se/

    www.orebroll.se/uso/page____11443.aspx

    www.internetmedicin.se/video/videoshow.asp...

    www.sr.se/cgi-bin/P1/program/sandningsarkiv.a...

    Hoppas dom är till nytta .

  • Svar på tråden #12 En tråd för alla oss sjuksköterskor! Välkomna att delta!
  • jordnöten

    Och så fick jag frågan lön när jag var på väg ut genom dörren. Svarade att jag kan inte svara på det i nuläget, med tanke på det uppror som råder just nu. Vill se var det leder. Hur svarar ni på lönefrågan i nuläget eller hur skulle ni ha gjort om ni skulle ha sökt ett nytt jobb??

  • SofiaD
    jordnöten skrev 2008-03-19 18:41:30 följande:
    Och så fick jag frågan lön när jag var på väg ut genom dörren. Svarade att jag kan inte svara på det i nuläget, med tanke på det uppror som råder just nu. Vill se var det leder. Hur svarar ni på lönefrågan i nuläget eller hur skulle ni ha gjort om ni skulle ha sökt ett nytt jobb??
    Jag har precis blivit timanställd hos den arbetsgivaren som jag sökt tjänst hos nu, så om jag får tjänsten nöjer jag mig med lönen jag fått som timvik. Tycker den är ok!
    blommanigbg skrev 2008-03-19 18:27:24 följande:
    Det beror nog på var du arbetar. Men där jag arbetar får man inte arbeta extra hos en konkurrerande verksamhet..
    Ok, har de uttryckligen sagt så?
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • blommanigbg
    SofiaD skrev 2008-03-19 19:31:15 följande:
    Ok, har de uttryckligen sagt så?
    Ja. Finns sköterskor som fått välja om de ville jobba kvar eller inte..
    För att arbetsgivaren anser att det finns stor risk att personal inte kan sköta sitt riktiga jobb också. Utan riskerar att bli sjukskrivna. Och numera finns det mycket riktigt lagen om arbetsvila...
  • Springsteen
    Svar på #1069
    jag fick mycket frågor om konflikter.. vad jag är bra på... positiva sidor... negativa sidor.. mer frågor om konflikter.. varför jag ville ha det jobbet.. klarar jag att säga ifrån.. vad gör jag om det kommer en "jobbig situation" osv...
  • SofiaD
    blommanigbg skrev 2008-03-19 19:35:01 följande:
    Ja. Finns sköterskor som fått välja om de ville jobba kvar eller inte..För att arbetsgivaren anser att det finns stor risk att personal inte kan sköta sitt riktiga jobb också. Utan riskerar att bli sjukskrivna. Och numera finns det mycket riktigt lagen om arbetsvila...
    Ok. Nu är jag ju ledig från mitt jobb så en del av det du tar upp går bort för mej. Men krasst sett trodde jag inte arbetsgivaren kunde bestämma vad jag gjorde på mina lediga dagar, även om jag hört det där om konkurrerande verksamhet tidigare. Kan man läsa mer om vad som gäller eller det är upp till var och en arbetsgivare att bestämma?
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD
    Springsteen skrev 2008-03-19 19:53:03 följande:
    Svar på #1069jag fick mycket frågor om konflikter.. vad jag är bra på... positiva sidor... negativa sidor.. mer frågor om konflikter.. varför jag ville ha det jobbet.. klarar jag att säga ifrån.. vad gör jag om det kommer en "jobbig situation" osv...
    Det var sånt jag med tänkte på. Sånt e svårt att svara på!!
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Springsteen
    SofiaD skrev 2008-03-19 20:12:59 följande:
    Det var sånt jag med tänkte på. Sånt e svårt att svara på!!
    Jag tycker nog frågan om "berätta om dig själv" är svårast
  • blommanigbg
    SofiaD skrev 2008-03-19 20:12:23 följande:
    Ok. Nu är jag ju ledig från mitt jobb så en del av det du tar upp går bort för mej. Men krasst sett trodde jag inte arbetsgivaren kunde bestämma vad jag gjorde på mina lediga dagar, även om jag hört det där om konkurrerande verksamhet tidigare. Kan man läsa mer om vad som gäller eller det är upp till var och en arbetsgivare att bestämma?
    Kan faktiskt inte svara på det. Men det är nog arbetsgivaren. Dvs landstinget...
  • Omorfia

    "Förresten, en annan delikat fråga... Får man vara anställd på två ställen samtidigt? Eller finns det någon bestämmelse om att det inte är tillåtet?"

    Jag har anställning på två olika sjukhus inom Stockholms läns landsting. Min fasta tjänst är natt och endast 84% därför har jag jobbat extra på min gamla arbetsplats upp till heltid. Om det funnits behov på min fasta arbetsplats för extra pass så hade jag jobbat där.

    Du får jobba på andra ställen så länge som det inte går ut över ditt jobb. Arbetstidslagen gäller ju faktiskt även om du jobbar på olika ställen, fast det är ingen förutom du som har koll på hur du följer den om du jobbar på flera ställen.

Svar på tråden #12 En tråd för alla oss sjuksköterskor! Välkomna att delta!