• Stjärnstoft

    #12 En tråd för alla oss sjuksköterskor! Välkomna att delta!

    Vi fortsätter väl med tråd nummer 12 eftersom vi har farten uppe och diskussionerna har varit så givande i dom föregående 11.

    Hoppas ni hänger med (och att nya tillkommer) och att diskussionerna fortsätter lika flitigt som vi gjort hittills.

    Vi vill uppmärksamma personer som läser i tråden på att de fall som ev kan komma att diskuteras här endast är fiktiva. Vi lämnar inte ut sanningsenliga uppgifter om någon som skulle göra det möjligt för er att identifiera era vänner eller anhöriga. Om något stämmer överens så är det en ren tillfällighet.

    OBS!

    Ibland får vi frågor i den här tråden. Självklart förstår vi att man kan vara orolig över saker och önskar ett svar från någon av oss som kanske har kunskap inom området.

    Syftet med tråden är dock inte att besvara hälsofrågor utan att vi inom vår yrkesgrupp ska kunna bolla olika saker med varandra.

    Länkar

    Nedan står lite länkar som jag på önskemål samlat ihop. Länkarna berör allt möjligt som kommit upp för diskussion i tråden:

    www.karolinska.se/templates/Page____36206.asp...

    www.sjukinfo.net/orto.html

    edu.hb.se/utbildning/utb_program.asp...

    labhandboken.se/

    www.orebroll.se/uso/page____11443.aspx

    www.internetmedicin.se/video/videoshow.asp...

    www.sr.se/cgi-bin/P1/program/sandningsarkiv.a...

    Hoppas dom är till nytta .

  • Svar på tråden #12 En tråd för alla oss sjuksköterskor! Välkomna att delta!
  • Nanna 55

    Hej alla!
    en annorlunda fråga: finns det någon ssk här som har besvärande åderbråck? Jag har ett sådant som går från halva vaden och upp till knät, har haft det länge. Brukar inte få besvär av åderbråcket (förutom då jag var gravid) men sedan jag började arbeta som ssk har benet börjat svullna upp lite, det känns tungt, huden kliar och svider strax under knät där bråcket är som värst. Har stödstrumpor på ibland och det hjälper rätt så bra, men jag hatar att ha dem på mig- det känns fruktansvärt varmt och obekvämt.

    Jag har aldrig sökt läkare för detta, men nu tror jag att jag ska göra det. Frågan är om någon vet om jag kan få ev. operation betalad eller om jag måste betala själv? Någon som har gjort sådan op och kan berätta lite?

    Tack för svar!

  • Dame72
    Svar på #1123
    Hej Nanna!
    Jag har åderbråck som jag ska operera. Vet inte när bara, för jag sökte första gången när jag hade gått ner mkt i vikt, sen gick jag upp en del och då fick jag tid hos kirurgen. Så vi kom fram till att jag skulle försöka gå ner igen, och jag är på god väg, så jag hoppas att det kan bli till hösten.
    Jag sökte VC och träffade distriktsläkaren. Han skrev först en remiss till ultraljud för att kolla flödet i kärlen (minns inte vad det heter). Då upptcktes att jag hade ett extra kärl (är urdålig på terminiologin). Har inte jättemkt besvär men det kliar ibland och är ju jättfult. Tyngdkänsla i benet så jag vill gärna lägga upp det så fort jag får chansen. Det blir ju inte bättre utan kommer ju bara bli sämre, som kirurgen sa. Till honom blev jag sen remitterad när jag gjort ul.
    Så han sa att det är bara jag ringer när jag vill få det gjort
    Allt inom den vanliga vården.
    Det är klart att du ska söka vårdcentralen till att börja med. Det kan bli långa väntetider för åderbråck är ju inte högprioriterat (dom har frågat om jag vill ha vårdgaranti men det har jag tackat nej till, det finns folk som har större behov av vård än mig, men nån gång blir det ju min tur också).
    Men jag måste tipsa om andra stödstrumpor. Det finns väldigt smidiga i vanlig "nylon". Blir inte alls lika varma. Sen ska du ha såna som går upp på låret för att komprimera hela vägen.
    Nu är jag dålig på att använda mina såna själv, utan har apotekets knästrumpor. Men jag tycker dom är sköna och iom att jag inte går så mkt i mitt jobb så blir det inte så varmt. Snarare bara skönt att ha dom ifall jag måste vara ute.
    Lycka till!
    /Anna
  • Omorfia

    Helena och Mela, det går över! Det är ingen som förväntar sig att ni ska kunna allt och gör någon det så är det inte riktigt kloka. De flesta av era kollegor har full koll på att man hela tiden lär sig nya saker och aldrig är fullärd, hur länge man än har arbetat.

    Att man frågar om "mindre viktiga grejer" har ofta att göra med att man kommer till en ny arbetsplats. När jag varit "klar" i två år bytte jag arbetsplats och fick då lära mig en hel del nya rutiner för allt möjligt smått och stort som hade med själva arbetsplatsen att göra. Det är alltid bättre att fråga så att det blir rätt än att höfta till lite och orsaka problem för kollegorna istället.

  • Stjärnstoft

    Jag bytte arbetsplats för ett par månader sen och hjälp så ny jag kände mig igen. Det var som att backa dryga tio år...
    det är jättejobbigt att komma in i allt, men det kommer att vända! Säger som Omorfia, förväntar sig arbetskompisarna att ni ska kunna allt så är de inte riktigt kloka.
    Men, det är ju så där - man vill ju kunna allt, hinna allt och vara perfekt

  • Kaffekopp

    Dålig på sånt här... hur lång uppsägningstid har man som ssk inom landstinget? Fast tjänst/vikariat? :)

  • fri79

    Mela och helena: För mig tog det ett år innan jag kände att nu har jag det under kontroll helt och hållet, då kunde jag på allvar känna att jag vet vad jag gör och jag gör det bra.

    Jag blev lite inkastad i yrket eftersom jag började på en litet lasarett i en semesterort. Vilket betydde att jag kom in som sommarvik och alla ordinarie skulle ha semester. Jag fick 4 dagar inskolning och 1 vecka efter inskolningens slut så gick jag ensam syrra på avdelningen, inte så många patienter men ändå, det var midsommar. Jag tror jag hade 9 patienter och det var förvisso ett akutsjukhus men alla levde när jag gick därifrån och jag tror jag hade gjort det mesta jag skulle.

    Kaffekopp: 3 månaders uppsägningstid brukar vara normalt om du inte har varit anställd mindre än 6 månader då brukar det vara 1 månads uppsägning.

  • Stjärnstoft

    Ngn här med erfarenhet av patienter med gravt nedsatt lungfunktion t ex pga fibros?? Min egen erfarenhet är inte så stor och när jag stöter på dessa med lufthunger och ångest känner jag mig otillräcklig. Vad har era avdelningar för behandlingsstrategier??? Ngn typ av sederande när det är som värst??

  • fri79

    Oj, har jobbat lite med adningspatienter. Det är inte kul och jag har alltid kännt mig otillräcklig. Det funkar ju inte alltid att inhalera dygnet runt, I de fall där det är lämpligt med övertrycksandning (typ C-pap) så verkar de vara lite lugnande...

  • KajsaKavat82
    Svar på #1122
    vattenkanna skrev 2008-03-24 17:54:47 följande:
    Jag har varit färdig ssk i drygt ett år ... Gav tex min första intramuskulära injektion i veckan som gick och då hade jag en kollega med mej som stöd.
    Hej! Nu måste jag nästan skryta lite. Jag tror min utbildning är mycket bra då vi pluggar enligt PBL (Problem Baserat Lärande) Vi får ett scenario och uifrån det skappar vi våra egna inlärningsmål med vägledning av en hendledare som putar oss rätt. Jag har varit på 4 praktiker och har gett ett antal i.m. inj. och satt venkatetrar.
    Menar du vatenkanna att du gav din första i.m. inj. som ssk?
    Jag tror inte att jag kommer vara säker på min sak när jag är färdig .Har i tankarna at de på avdelningen vet bättre hur det är att vara y färdig än jag själv som aldrig varit det. Hoppas jag möts av förståelse. Frågar som sagt var en gång för mycket än för lite.

    Om 3 månader har jag fyllt 26, tagit examen och fått min leg i posten. Vad ska hända sen? Nu ska jag jobba resten av mit iv. Kankse resa yngla av sig.. vem vet.. Ja har ingen anning om vad jag gör efter sommaren.. spännande..och läskigt
  • Frila2
    KajsaKavat82 skrev 2008-03-26 16:43:25 följande:
    Svar på #1122 Hej! Nu måste jag nästan skryta lite. Jag tror min utbildning är mycket bra då vi pluggar enligt PBL (Problem Baserat Lärande) Vi får ett scenario och uifrån det skappar vi våra egna inlärningsmål med vägledning av en hendledare som putar oss rätt. Jag har varit på 4 praktiker och har gett ett antal i.m. inj. och satt venkatetrar. Menar du vatenkanna att du gav din första i.m. inj. som ssk?Jag tror inte att jag kommer vara säker på min sak när jag är färdig .Har i tankarna at de på avdelningen vet bättre hur det är att vara y färdig än jag själv som aldrig varit det. Hoppas jag möts av förståelse. Frågar som sagt var en gång för mycket än för lite. Om 3 månader har jag fyllt 26, tagit examen och fått min leg i posten. Vad ska hända sen? Nu ska jag jobba resten av mit iv. Kankse resa yngla av sig.. vem vet.. Ja har ingen anning om vad jag gör efter sommaren.. spännande..och läskigt
    Låter bra att du är nöjd med upplägget på er utbilding och praktik men måste berätta att det inte är någonting ovanligt att man inte gett tex i.m. inj under praktiken. Allt handlar om vilken praktikplats man hamnar på, man kan inte ser allt.
    Jag hade satt fyra PVK:er under hela min utbildning. Det bara var så. I termin 6 tex var jag på barn och fick då inte sätta någon alls eftersom ssk studenter inte får öva på barn. Har en student som går hos oss nu som ska göra massa omvårdandsbitar och praktiska moment. Vi har ingen möjlighet att visa sonder, PEG mm. Det har vi en per år med. Vi har ingen möjlighet att lära henne i.m inj för det har vi inte. Vi kan inte visa hur man sätter en tappningskateter mm. Men vi har mycket PVK, CVK, PaC, s.c och i.v. injektioner, KAD-sättningar mm. Det kan ju vara så att vår student på nästa praktik hamnar på en avdelning som inte heller ger i.m. inj (som exempel) och då har hon ju inte haft möjlighet att öva.  
    På den avdelningen som jag jobbar nu har jag inte gett en enda i.m. inj. Vi har inte det. Det förekommer i extrema undantag. Men jag har haft turen att jag gjort det på en tidigare arbetsplats.

    Klart att man inte är säker på sin sak bara för att man fått sin legitimation i handen. Det funkar inte så. Man är alltid osäker på saker som är nya, oavsett hur länge du har jobbar som ssk.
Svar på tråden #12 En tråd för alla oss sjuksköterskor! Välkomna att delta!