• Alexiaa

    Varför skaffa barn???

    Något jag tänkt på bara, diskuterade det igår med min kusin också...Varför skaffar man egentligen barn?
    Från början är det ju egoistisk tanke, för antar få tänker på framtida arbeten och liknande.
    Men är det för att slippa vara ensam, ha någon att ta hand och som kan ta hand om en själv som gammal, ha någon som står på dödsannonsen när man dör!
    Hur var det för er ni som valde att skaffa barn?

    Jag personligen blev gravid av"misstag" och hade inte planerat att skaffa barn faktiskt...men blev så ändå!

  • Svar på tråden Varför skaffa barn???
  • Alexiaa
    flowerLowa skrev 2008-01-06 13:21:53 följande:
    tror mira menar från begynnelsen, själva meningen med sex är ju från början ett fiffigt sätt att föra världen vidare.. sen att det gjordes med tillhörande njutning ör ju en annan sak.. innan människan uppfann diverse preventivmedel för att kunna äta kakan men ha den kvar, var sex=förökning... hade det gjorts på omvänt sätt att det var en hemsk upplevelse att ha sex, skulle ju världen gått under direkt..  moder natur är så fiffigt!!sen vill jag bara tillägga att ni missför står min mening med föregående inlägg om att jag ser meningen med mitt liv i att skaff abarn.. jag är inte olycklig och deprimerad eller så, bara att jag känner att det är barn som är mitt MÅL, såp kanske man ska uttrycka sej.. jag tror vi alla här inne har olika tolkningar av vad meningen med livet innebär... så vi kan inte på allvar diskutera detta ämne med samma innebörd... det blir lite fel...
    Ok, men finns ju också arter som inte kan föröka sig...mulåsnor som är en korsning av en häst och en åsna men ändå finns dem!

    Ok, förstår dig lite mer nu...men du skrev trots allt att du ser att ditt liv saknar mening och det måste vara jobbigt att känna så.
    Tror för att inte tala om dig som person, men om man har de tankarna att livet inte har en mening bör söka efter något som ger en mening! Barn är inte lösningen på problemet utan att hitta sig själv även om det låter fånigt.
    Lycka kan vara så många olika saker, och jag tror inte människor utan barn är olyckliga! De kanske kan vara lyckligare än mig tom för de har hittat något värdefullt och stort.
    Ta många storheter i världen som faktiskt inte har barn...inte är de nog olyckligA!
  • Alexiaa
    mira83 skrev 2008-01-06 13:24:12 följande:
    Det är en OMEDVETET instinkt så klart
    Men de som absolut inte vill ha barn då?
    Menar du att enda anledningen till sex är att skaffa barn...inte som många forskare också kommit fram till att sex får oss att må bra och gör att vi blic lyckliga.
  • flowerLowa

    dessutom skrev jag aldrig att det inte känns som jag lever, förstår inte vad du får det ifrån alexia...  jag har ett liv, jag har vänner som jag umgås med, jag har en fästman som jag älskar, en hund jag fullkomligt avgudar, en familj som älskar mej och tvärtom, en utbildning att kämpa för... men jag har en stark modersinstinkt som gör att jag inte är riktigt nöjd, det betyder INTE att jag är olycklig...

    jag har försökt analysera min egen längtan efter barn/familjeliv och kommit fram till följande... Min mamma dog i cancer när jag var 7 år, jag har inte haft detta underbara svensson-familjen i princip nångång, pga mammas sjukdom och bortgång.. jag tror att detta har gjort att jag hela tiden har längtat efter det, att va "normal, ha det andra har, en mamma som lagar middag till kl 17, en mamma som packar väskan och gör matsäck till utflykterna m.m. Eftersom jag ej själv fick det, så vill jag ha det i omvänd form, där jag "ställer allt tillrätta" i min familj, fast att jag är mamman som fixar mat, packning m.m. jag vill så gärna ha det familjelivet, inget annat är viktigt i mit liv, t.ex. karriär m.m Jag utbildar mej för att få ett jobb jag trivs med och kunna förslrja min familj... förstår ni nu hur jag resonerar eller ska jag klargöra ännu mer?? Räcka ut tungan


    Ingen människa äger hela sanningen, bara en tolkning av den
  • Skråla Häckvift

    Kan det vara så, om man spånar lite biologiskt så där, att det inte är meningen att alla i en grupp ska föda fram barnen. Utan det "ska" finnas medhjälpande individer också.?

  • flowerLowa
    Alexiaa skrev 2008-01-06 13:25:58 följande:
    Ok, förstår dig lite mer nu...men du skrev trots allt att du ser att ditt liv saknar mening och det måste vara jobbigt att känna så.Tror för att inte tala om dig som person, men om man har de tankarna att livet inte har en mening bör söka efter något som ger en mening! Barn är inte lösningen på problemet utan att hitta sig själv även om det låter fånigt.Lycka kan vara så många olika saker, och jag tror inte människor utan barn är olyckliga! De kanske kan vara lyckligare än mig tom för de har hittat något värdefullt och stort.Ta många storheter i världen som faktiskt inte har barn...inte är de nog olyckligA!
    vad anser du är den "rätta och sunda" anledningen till att skaffa barn då? nyfiken.. eftersom min "anledning inte verkar "godkännas"...Flört
    Ingen människa äger hela sanningen, bara en tolkning av den
  • mira83

    Mitt liv har mening t ex att bli färdig med min läkarutbildning.....att vara tillsammans med min familj så ofta det gåt och så vidare.har massor med anledningar varför mitt liv är meningsfullt men framför allt de främsta meningen i mitt liv är mina barn.....

    Det är väldidt individuellt hur och vad man känner...och det jag skrev i mina inlägg är precis det jag tänker och det är bra att ni inte hänger med eftersom då hade vi inte kunnat ha en disskution....oftast allt leder till någonting....och appropå mitt liv och totalt meningsfullt på alla möjliga sätt men framför allt är mina barn det mest meningsfulla för just mig!

    ha en bra dag

  • mira83

    P.S.

    Jag är jättelyckligt över min familj,barn och det är så jag känner när jag säger att det är det mest meninsfulla i mitt liv...Flört

  • Lady Sylvana

    mira

    Precis, det är en biprodukt av att ha sex. Folk skulle ha lika mycket sex, även om det inte blev barn av det, så att säga att bara för man har sex, så vill man har barn, är helt fel.

  • Alexiaa
    flowerLowa skrev 2008-01-06 13:30:16 följande:
    dessutom skrev jag aldrig att det inte känns som jag lever, förstår inte vad du får det ifrån alexia...  jag har ett liv, jag har vänner som jag umgås med, jag har en fästman som jag älskar, en hund jag fullkomligt avgudar, en familj som älskar mej och tvärtom, en utbildning att kämpa för... men jag har en stark modersinstinkt som gör att jag inte är riktigt nöjd, det betyder INTE att jag är olycklig... jag har försökt analysera min egen längtan efter barn/familjeliv och kommit fram till följande... Min mamma dog i cancer när jag var 7 år, jag har inte haft detta underbara svensson-familjen i princip nångång, pga mammas sjukdom och bortgång.. jag tror att detta har gjort att jag hela tiden har längtat efter det, att va "normal, ha det andra har, en mamma som lagar middag till kl 17, en mamma som packar väskan och gör matsäck till utflykterna m.m. Eftersom jag ej själv fick det, så vill jag ha det i omvänd form, där jag "ställer allt tillrätta" i min familj, fast att jag är mamman som fixar mat, packning m.m. jag vill så gärna ha det familjelivet, inget annat är viktigt i mit liv, t.ex. karriär m.m Jag utbildar mej för att få ett jobb jag trivs med och kunna förslrja min familj... förstår ni nu hur jag resonerar eller ska jag klargöra ännu mer??
    Exakt såhär skrev du: jag kan säga att jag tycker inte mitt liv innehåller nån mening nu!!
    - Men kanske tolkade dig fel och ber om ursäkt då.

    Men jag tycker ändå det låter som att om du aldrig får barn är du aldrig nöjd, därför tycker jag man måste hitta andra meningsfulla saker.
    Livet går inte ut på att skaffa barn egentligen, utan att leva sitt liv fullt ut.

    Sedan är människor olika, du säger "detta underbara svensson/ familjeliv) det är din dröm och jag hoppas du får det också.
    Men människor är som sagt olika, detta Svensson liv du talar om låter för mig fruktansvärt tråkigt och det är nästan min mardröm att leva på just det sättet.
    Sedan vill ju inte alla ha barn heller, utan man hittar något annat som gör ens liv lyckligt och rikt och meningsfullt.
  • ElinaNikki

    Ja du....För mej blev Elina som att se ljuset i mörker, nu vet jag vad som är meningen med livet. Hon är det absolut bästa som hänt mej. Hoppas du kommer känna detsamma en vacker dag.

Svar på tråden Varför skaffa barn???