• Silver­blå
    Äldre 28 Apr 11:52
    4852 visningar
    9 svar
    9
    4852

    28 milj spermier på en ml, är det ok?

    28 milj spermier/ml... är det ok, går det att få barn på naturlig väg?
    Har hört så olika bud.

  • Svar på tråden 28 milj spermier på en ml, är det ok?
  • Tro på
    Äldre 28 Apr 12:41
    #0

    Har hört nåt om att det ska ligga på 20 milj/ ml, minst. Så ert låter ju bra Men är inte såå insatt i detta,du får nog svar här av nån som vet mer!! Lycka Till..

  • Pandy
    Äldre 28 Apr 13:29
    #0

    ja man ska minst 20 milj/ml.. sen ska de ju ha bra rörlighet oxå mm...
    Finns dom som har 300 milj/ml... så det är ju olika.. men du vet väl att det räcker med 1
    Det kan ju ta längre tid för dej/er om du har det antalet..vad säger din läkare? Det är väl läkaren som bedömmer.

  • Julius
    Äldre 28 Apr 13:30
    #0

    Tänk på blåvalarna som har 400 liter i varje sats!!!!

  • Pandy
    Äldre 28 Apr 13:33
    #0

    Julius: lite utanför ämnet va

  • Silver­blå
    Äldre 28 Apr 14:53
    #0

    Pandy
    Läkaren sa att han hade 28 milj/ml och att det var bra. Han hade dessutom god rörlighet och inga avvikelser på utseendet av de små simmarna. Kanske är det så att 28 miljoner då är ganska mycket eftersom då alla spermier var snabba och såg normala ut...medans 28 miljoner också kan vara ganska lite om tex hälften av dom miljonerna är slöa..?! Menade han så tro..? För jag har hört att man ska ha 50 milj och uppåt...

  • Pandy
    Äldre 28 Apr 18:35
    #0

    vet att man ska ha 20 milj/ml... i alla fall enligt läkare vi haft kontakt med.

  • MuminM­y
    Äldre 4 May 15:01
    #0

    Silverblå: 20 milj/ml är nedre gränsvärdet för vad som är "normalt", "medel" räknas kring 50-60 milj/ml. Antalet kan variera från utlösning till utlösning och från tid till annan beroende på en mängd faktorer.

    Gränsen för Oligozoospermi (lågt antal spermier) går vid 20 milj./ml under 5 räknas som grav  oligozoospermi och leder till att vanlig IVF inte kan genomföras. Maken har 3 milj./ml i sitt senaste prov men i väntan på IVF blev vi ändå gravida. Så man vet aldrig vad moder natur har i beredskap åt en.

    Lycka Till!

  • Silver­blå
    Äldre 9 May 08:19
    #0

    MuminMy:
    Tack! Det finns hopp med andra ord.
    sambon ska tillbaka och lämna nytt prov snart igen (pga den eventuella infektionen), men vår läkare säger att 28 milj/ml är bra!

  • Banane­n
    Äldre 12 May 14:36
    #0

    Min käre sambo ska lämna ett andra spermaprov på grund att gyn inte var riktigt nöjd med rörligheten. Han hade dock ½ miljard spermier vilket gyn tyckte var jättemycket!! Själv har jag liksom inget att jämföra med...

  • Silver­blå
    Äldre 12 May 15:36
    #0

    Oj en halv miljard! ja det är mycket det
    Lycka till

  • Äldre 12 May 18:26
    #0

    hej

    Vi gjorde vårt första insemination igår och då hade min man 12 miljoner 0,6 ml efter att de blivit tvättade och de var mycket bra sa de. Men de måste ju tvättas först för man kan inte spruta in allt i livmodern för då skulle livmodern krampa när man inseminerar men det är ju insemination.

  • Jesse
    Äldre 12 May 18:51
    #0

    Jag hittade detta:

    Spermaprovet visar spermiernas kvalitet
    När mannen utreds är spermaprovet den viktigaste delen. Det läkaren tittar på i provet är kvaliteten på spermierna, eftersom detta visar hur stor chansen är att spermierna ska lyckas befrukta ägget. Med ledning av detta kan läkaren bestämma vilken typ av behandling som är lämplig. Men ett enda spermaprov ger inte alltid hela sanningen. Om provet visar nedsatta värden brukar man få lämna ett nytt prov för att få ett säkrare resultat.

    Spermiernas antal och rörlighet viktigast
    I ett spermaprov kan många olika delar analyseras. De faktorer som är avgörande för chansen till befruktning är antal och rörlighet, det vill säga hur många spermierna är och hur snabbt de rör sig. I ett spermaprov anses det att fler än 40 miljoner spermier per milliliter är en normal mängd. Av dessa bör fler än hälften vara rörliga.

    Vid låga värden får man lämna nytt spermaprov
    Om provet visar att det är mellan 20 och 40 miljoner spermier per milliliter kan detta också påverka fruktsamheten. Får man ett prov med lågt resultat brukar man få göra om testet.

    Om antalet spermier är mindre än 20 miljoner per milliliter är det troligt att det är mannens minskade spermiemängd som är orsaken till ofruktsamheten.

    Swim up-test undersöker spermiernas simförmåga
    Snabbt rörliga spermier simmar uppåt. Man kan därför få ytterligare information om antal och rörlighet genom att låta provet stå i provrör med näringslösning en kort tid. Detta kallas för ett swim up-test. Detta test ger en uppfattning om hur simförmågan är hos de spermier som skulle kunna tänkas nå ända fram till ägget. Ofta anges ett normalvärde, vilket innebär att det ska vara fler än en miljon snabba spermier per milliliter.

    Svårt att bedöma spermiernas utseende
    Ytterligare en faktor som kan ha betydelse för fruktsamheten är spermiernas utseende. Men utseendet är svårare att tolka än antalet och rörligheten. Det beror på att det hos nästan alla män finns en relativt stor andel spermier som inte ser helt normala ut. Detta gör att det varierar något mellan olika kliniker i synen på hur stor betydelse spermiernas utseende har. Men alla är eniga om att fruktsamheten påverkas negativt om ett mycket stort antal spermier ser onormala ut och det innebär ofta att man kan behöva få hjälp med befruktningen.

  • Silver­blå
    Äldre 16 May 10:25
    #0

    Jesse:
    Tack. Får jag fråga vart du hittade denna infon? Skulle vilja kolla den sidan och printa ut och visa min läakre.

  • Jesse
    Äldre 17 May 09:58
    #0
  • Trump
    Äldre 19 May 18:11
    #0

    Vart kan man hitta mer fakta om spermaprov och resultat???

  • Äldre 20 May 11:21
    #0

    Hej ,jag ville bara framhäva att vad jag har läst; om man har 20 miljoner/ml eller över så påverkar INTE mannens fertilitet. Det ska vara tillräckligt ändå. Det är först om man har under 20 milj som det börjar bli svårare.
    Lycka till!

  • Äldre 20 May 22:04
    #0

    Bland mina länkar finns en läsvärd skrift om infertilitet från Sahlgrenska. I kapitlet om manlig faktor finns massor av info om spermaprov, resultat och behandlingar. Annars tycker jag att det som finns på infomedica är rätt bra. Hur som helst önskar jag er alla lycka till!

  • Jojjan­n
    Äldre 20 May 22:43
    #0

    Har också hört att nedre gränsen för normalt ligger vid 20 miljoner/ml och det är en justering från en tidigare uppfattning där gränsvärdet var högre. Om man har ett antal närmare den nedre gränsen kan det vara idé att tänka på att mannen "sparar" sig lite till ÄL. När vi gjorde ivf fick vi "order" om att vi skulle ha sex (eller åtminstone utlösning, en ivf kur gör inte underverk för lusten direkt...) senast 36 timmar innan det var dags att lämna prov till labbet, men också att vi skulle se till att ha gjort det inom en 5dagars period innan så att de som användes till ivf var "färska".

  • Thu 16 Mar 2023 20:52
    #9
    Silverblå skrev 2005-05-09 08:19:14 följande:

    MuminMy:
    Tack! Det finns hopp med andra ord.
    sambon ska tillbaka och lämna nytt prov snart igen (pga den eventuella infektionen), men vår läkare säger att 28 milj/ml är bra!


    Hur har det gått för dig Silverblå?

    Min sambo har precis fått reda på att han har spermaantal 25 miljoner. Vi ska börja med zink nu. Hoppas att det kan ta sig naturligt. 
Svar på tråden 28 milj spermier på en ml, är det ok?