• didilej

    ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

    I den här tråden diskuterar vi Tassmetoden (fi. Tassuhoito).

    Tassmetoden introducerades i Finland för ungefär 10 år sedan i Finland av psykologen Katja Rantala. Den är dock ursprungligen utvecklad av Dr Klaus Minde på McGill universitetet i Montreal. Grundtanken med metoden är att lugna barnet och få barnet *redo att somna* men att barnet sedan skall somna på egen hand. Tanken med att man sätter handen ("tassen") på är ursprungligen hämtad från djurvärlden - också djurhonor lugnar ju sina ugnar genom att sätta tassen stadigt på sin unge Därifrån kommer alltså namnet! Modellen rekommenderas av bl.a. Helsingfors sjukvårdsdistrikt och Mannerheims barnskyddsförbund.

    Så här fungerar det:
    Alltid då barnet gråter vid nattning eller vaknar på natten följer man följande rutin:
    1) Lyssna först av gråten; är där pauser? tystnar den av sig själv? Ifall gråten blir mera intensiv fortsätt till steg 2
    2) Sätt handen stadigt på magen/bröstkorgen/ryggen/sidan beroende på hur barnet sover; visa alltså att pappa/mamma är här men du skall sova nu. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 3.
    3) Smek barnet med stadiga, rytmiska, lugnande rörelser. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 4.
    4) Ta upp barnet i famnen och höll tight upprätt intill kroppen samt ifall barnet är hemskt ledset smek ryggen med stadiga, rytmiska och lugnande tag. Sätt ner i sängen genast då barnet är lugnt men innan det har hunnit somna. Behöll handen på en stund så att barnet känner att du är där.

    Ha med en snuttefilt alltid då barnet är i famnen som ni sedan sätter t.ex. mot barnets kind då ni lägger ner barnet i sängen. Snuttefilten funderade alltså som trygghetsöverförare.

    För att sömnskolan skall lyckas gäller det att:
    - du själv är lugn och tålmodig, eftersom barnet reagerar på förälderns sinnesstämning. Den föräldern som är mest utvilad passar bättre att sköta barnets uppvak.
    - Att uppfylla ömhetsbehovet dagtid ger en bra grund för god nattlig sömn. Håll barnet nära och lek lekar som innefattar mycket kroppskontakt.
    -Ifall barnet somnar t.ex. under amningen, väck barnet ömt till insikten att hon lyfts till den egna sängen. Det är viktigt att barnet på natten vid uppvak inser att hon är på den trygga plats där barnet somnade.
    -Barnet kan till en början reagera på sömnskolan med intensiv gråt, men klarar av de nya rutinerna när föräldrarna finns i närheten, där för att hjälpa.
    -En regelbunden dagsrutin är viktig för att sömnskolan skall lyckas.

    Metoden rekommenderas från 6 månader och kan användas oavsett om barnet sover på rygg, sida, mage, i egen säng eller samsover.

    Om barn och inlärning (fritt översatt från en föreläsning av Katja Rantala):
    "Bebisar har lätt för att lära sig och håller hårt fast vid det som de har vant sig vid. Så måste de fungera för det är det genom detta som de lär sig att bygga och få ordning på sin värld och börjar förstå den. Rutiner hjälper babyn att förstå vad som är på kommande och det gör världen trygg; babyn behöver inte vara på sin vakt mot överraskningar. Babyn lär sig på så sätt att hon fogar ihop saker som händer på samma gång eller i följd till minnessekvenser. Sådana här minnessekvenser kan barnet inte ändra på så lätt. Då barnet växer utvecklas hennes förmåga att med tankens hjälp sammanfoga saker och ting, men generellt sätt kan ett litet barn inte vara speciellt flexibelt."

    Det är alltså därför man måste upprepa, upprepa och upprepa samma handlingar. Så småningom "lär" sig barnet att det är tryggt och att mamma och pappa finns där också på natten men man måste låta det ta den tid det tar. Ungefär 3-4 dagar upp till en vecka har jag läst någonstans att det tar för barn att lära sig nya rutiner men det varierar förstås från barn till barn.

    Mera information (tyvärr bara på finska) hittas t.ex. här:
    vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_tassu.php
    www.hus.fi/default.asp
    yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm

    ***
    Vår historia:
    Då lillen var 4 månader började han vakna hemskt ofta på natten, 10-15 uppvak per natt blev det. Efter 2 måndader gick vi på knäna av trötthet och var ganska desperata. Jag läste då om den här metoden och då lillen fyllt 6 månader och åt ordentligt med riktigt mat dagtid (morgonmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsgröt) var det dags! Pappan tog första nätterna och då var lillen nog ledsen i perioder då han inte förstod varför han inte fick snutta som vanligt (men han var ju i alla fall trygg i pappas famn). Efter några nätter räckte det med att sätta handen på honom för att han skulle somna om. Efter ytterligare några nätter vaknade och skrek till men somnade om utan att vi behövde göra något alls. Och sedan dess har vi sovt
    ***

    Jag startar den här tråden i hopp om att någon annan kan få lika bra hjälp av metoden som vi fick!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-04 19:45
    Det här är så viktigt att jag vill sätta in det här i TS så att det inte "drunknar" bland alla inlägg:

    Om/då ni bestämmer er för att följa Tassmetoden - BESTÄM er då och följ samma rutin hela tiden. Ge inte dubbla budskap till barnet - då kan barnet omöjligt förstå vad som gäller! Ifall ni tänker "det här kommer knappast att fungera" - då kommer det inte att fungera. Någon natt, kanske där kring kl 4, kommer ni att ge upp och inte orka ta upp, lugna och lägga ner barnet då ni vet att det troligtvis innebär att ni igen måste ta upp, lugna och lägga ner barnet osv. Men ifall ni bestämt er, BESTÄMT att det enda som gäller på natten är att man ligger lugnt i sin säng - då kommer det att bli så, så småningom. Ert barn har ärvt sin envishet någonstans ifrån, kom ihåg det

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-14 11:03
    Några frågor dyker upp flera gånger och då tråden börjar vara så lång lägger jag in dem i TS så att alla hittar svaren.

    Kan man sluta nattamma och börja ha babyn att sova i egen säng på samma gång? Alla föräldrar och barn är olika så det är omöjligt att svara entydigt på den frågan. För vissa passar det att göra allt på en gång, andra vill först introducera spjälsängen som sidovagn till föräldrarnas säng, först bara tassa vid nattning och sedan börja tassa hela nätter. Gör som det känns bäst för er så blir det nog bra!

    När skall jag ta bort tassen, det är jättesvårt att veta vad "innan barnet somnar" betyder? Så här har jag svarat på den frågan: NÄR man skall sluta kan man nog bara lära sig genom trial-and-error, jag försökte sluta alltid när jag kände att han var lugn och var redo att somna i början och sedan (efter några nätter) började jag ta bort tassen genast han var lugn, och sätta tillbaks den ifall han började gråta, och ta bort den genast han var lugn... det är ett samspel där man ger så mycket tröst som behövs, varken för mycket eller för litet.

    Hur skall vi göra med nappen? Antingen eller Känner man att nappen stör mera än den gör nytta tar man bort den. Man kan också sy fast nappen med ett kort tryggt snöre i pyjamasen så att barnet själv lär sig att sätta tillbaka nappen i munnen.

    Vad skall man göra då barnet står upp i sängen och far runt? Vid nattningen kan man t.ex. göra så att man lägger ner bebisen i sängen, säger god natt och gå ut ur rummet. Sedan då bebisen blir ledsen går man in och lägger ner barnet och håller tassen på en stund, lägger ner barnet och håller tassen på en stund och lägger ner barnet och håller tassen på en stund, lägger ner... eller så börjar man genast lägga ner hålla tassen på en stund, lägga ner hålla tassen på en stund, lägga ner...

    Givetvis är ni också välkomna att komma med flera frågor i tråden

    Glöm inte bort punkt 1 i schemat (speciellt efter några nätter) det är viktigt att ge barnet en chans att själv komma till ro först innan ni börjar hjälpa till!

    Och till sist det viktigaste av allt som ModestyBlaze uttryckte så väl att jag lånar hennes ord:
    Det är viktigt att man hela tiden har siktet inställt på att göra mindre och mindre. Inte samma, då är det lätt att man fastnar där man är på någotvis och till slut blir det sämre igen. Men om man gör mindre och mindre, då har man ju "MERA" att ta till när det verkligen ÄR KRIS. Så jobba på med era mål i sikte, det är det viktiga, detta är en process. Några steg fram och något bak. Sen fortsätter man, se inte bakåt blicka bara framåt!

  • Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
  • zanzibar

    Vilken bra medtod det här verkar vara. Ska läsa igenomtråden imorgon.

    HAr en 1-åring som vaknar (snuttar) en gång i timmen fortfarande. Samsover (han har i perioder sovit i sin egna säng) och måste ammas på natten för att somna om.

    Någon som har haft en liknande situation med en ettåring som har en solskenshistoria att berätta?

    Börjar tro att detta aldrig kommer sluta....

  • villrådig

    Jag har testat att ha mitt barn i eget rum, men det gav ingen förbättring.
    Jag har hört att vissa sömnstruliga barn helt plötsligt börjat sova hela nätter när de kommit i eget rum, men så var inte fallet för min son.

    Det enda som hände var att jag fick springa bena av mig. Tog upp, ammade, och la tillbaka i hans säng.

    Tillslut gav jag upp och tog tillbaka honom till mitt rum, så åtminstonne jag skulle få sova lite bättre.

    Jag ska testa igen dock, eftersom han de fyra senaste nätterna "bara" vaknat var tredje timme.

  • didilej

    jiiipppiii - jag märkte också att sonen började strula lite då vi var på resa då han sovit hela nätter ~ 1 vecka (jag fick panik så klart!). Men då vi kom hem och allt var lugnt och "som vanligt" sov han nog gott igen.

    mollysmamma - märker man att man fastnar måste man nog bara bestämma en "backningsstrategi" som jag tidigare skrivit t.ex. minska antalet famntagningar per nattning/uppvak och sedan ta konsekvenserna av det. Lägger ni ner honom genast han tystnar? Famnen är ju "bara" till för att lugna och tysta små sötnosar men genast man är lugn skall man tillbaka i sängen där ju är tänkt att man skall vara på natten. Det skall inte vara liksom mysigt och gosigt att vara i famnen, för gosa i massor hinner man ju med på dagen Det är också bra att "ömhetstanka" timmen före nattningen så att lillen alldeles säkert har sitt närhetsbehov uppfyllt inför natten. Går ni ut ur rummet efter att ni har nattat honom? Det funkade nämligen jättebra för oss (som jag också har skrivit tidigare) - första kvällarna gick vi in och tassade och sedan kom det en kväll med bara lite gnöl och en liten som somnade alldeles själv. Jag försöker komma med många tips så att du orkar hålla glöden uppe

    zanzibar - välkommen in i tråden

    villrådig - Härligt att han sover 3 timmar i sträck nu, då orkar man i alla fall på något sätt! Det är då de vaknar en gång i timmen eller oftare som verkligen suger musten ur en (tyckte jag själv i alla fall)! Och som jag har sagt förut och tänker säger igen Konsekvens, Konsekvens, Konsekvens Testa inte för många olika saker för då vet inte gossen hur det är tänkt att vara på natten och blir lätt oroligare igen.

  • Allt går fort

    o äntligen en metod som låter bra, jag har inte problem med att dottern vaknar på nätter utan snarare att hon vägrar somna på kvällar, tror ni detta kan funka som somna metod då?

  • Jiiipppiii

    didilej:Tack för svar, vi har inte ens varit bortresta men det har strulat ändå, men magknip kan ju störa en god sömn för alla!!! Inatt har det varit mycket bättre, bara ett uppvak innan matdags...

  • D S

    mollysmamma; fick ju också vår start på "bort med nattamningen" uppskjuten, men tänkte börja i natt. min mamma kommer så om det blir en låång vakennatt, vilket jag väntar mig då lillan blir tokig om hon inte får amma, kan jag få sova på dagen.

    behöver peppning och tips så vi fixar det här, är rädd att jag ger upp om det tar för lång tid, hur länge har ni andra fått tassa för att få bebbarna somnanär de vill amma, vid ett tillfälle menar jag.

  • didilej

    D S skrev 2008-02-20 08:33:05 följande:


    behöver peppning och tips så vi fixar det här, är rädd att jag ger upp om det tar för lång tid, hur länge har ni andra fått tassa för att få bebbarna somnanär de vill amma, vid ett tillfälle menar jag.
    Dryga timmen har vi fått tassa då det var som jobbigast dvs sonen somnade någon minut vaknade igen osv. Första nätterna utan mjölk var det morgon efter kl 6 (10 h utan mat). Jag kände det lite som om man steg ut på tunn is inför första amningsfria natten men det var faktiskt inte så jobbigt som man kunde ha trott! (jag var ju inställd på att sonen skulle gråta hela natten). Tänk Luuuugn och trygg, luuuugn och trygg sedan i natt
  • Jiiipppiii

    D S skrev 2008-02-20 08:33:05 följande:


    behöver peppning och tips så vi fixar det här, är rädd att jag ger upp om det tar för lång tid, hur länge har ni andra fått tassa för att få bebbarna somnanär de vill amma, vid ett tillfälle menar jag.
    För oss somnade lillan inom 15 min. Jag hade bestämt att hon skulle få äta kl.4 men det visste ju inte hon... Hon vaknade varannan till var 3:e timme som vanligt. Har en ganska envis liten tös så jag trodde det skulle bli mycket svårare...
  • didilej

    Igår läste jag en artikel där man försökte förklara ett spädbarns uppfattning om världen utgående från ett vuxet perspektiv och med inspiration från det har jag skrivit ihop en liten berättelse som beskriver hur jag tänker när det gäller barn, natt och sömn. Det blev inget litterärt mästerverk och jag ber känsliga läsare att strunta i det något barnsliga utryckssättet men i alla fall, here we go:

    Med en duns slår flygplanshjulen ner i marken och jag befinner mig i Långtbortistan. Då jag ser ut genom flygplansfönsret ser jag att ingenting är som hemma. Himlen är grön med rosa prickar, solen är fyrkantig och människorna går på händerna i stället för på fötterna som där hemma. Äter gör man genom öronen.

    Min värd tar emot mig och vi promenerar hem till honom, han går på händerna och jag på mina fötter. Jag börjar fundera ifall jag också borde lära mig att gå på händerna - det verkar ju vara så man gör här. Vi äter en sen middag, jag med munnen, han med öronen. Jag funderar på hur han kan tugga - det är så mycket man inte förstår i den här världen! Plötsligt börjar den fyrkantiga solen utanför att blinka i regnbågens alla färger. Någon slänger något som ser ut som en jättestor vaddtuss åt mig och plötsligt är jag ensam i rummet. Varför blev det så tyst - håller solen på att explodera då den blinkar så våldsamt? "Hallåå" ropar jag lite försiktigt, men ingen svarar. "Hallåå, vart for ni alla?" ropar jag lite hårdare. Min värd kommer in, lägger ner mig på vaddbollen och försvinner sedan igen. Vaddbollen är mjuk och eftersom det börjar bli kväll är jag ganska trött. Men eftersom solen fortfarande blinkar så infernaliskt känner jag mig tvungen att ropa på min värd igen "Hallåå, inte är det väl farligt att solen blinkar så där, det ser ju nästan ut som om den skulle explodera?" Min värd verkar inte fårstå vad jag säger, han buffar vaddbollen läänge och eftersom han nu står bredvid och inte går någonstans måste ju läget vara under kontroll så jag somnar. Jag vaknar till efter en stund, så som man ju gör på nya ställen och är nu ensam. Solen är om möjligt ännu ljusare och blinkar verkligen vansinning våldsamt nu. "Hallååå, är verkligen allt som det skall vara? Det känns lite otryggt för mig nu!!" Värden kommer in och börjar sjunga en sång. Jag är inte riktigt säker på om jag borde applodera eller sjunga med men jag är ju så trött, vill ju bara sova. Nå, så länge han står där är säkert läget lugnt, solen skall tydligen blinka sådär, så jag somnar om. Lite spännande tycker jag nog ändå att det skall bli att se vad som händer nästa gång jag vaknar, nätterna verkar ju vara festliga tillställningar här! Nästa gång jag vaknar känner jag mig ganska utvilad, har säkert sovit några timmar. Det skulle vara skönt att ligga och dra sig en god stund i alla fall, resan hit var ju lång. Men är det kanske morgon, jag tycker att solen blinkar lite mindre vilt nu, gör jag fel om jag bara ligger här? Jag känner mig tvungen att ropa på min värd igen. Den här gången gungar han först vaddbollen, sjunger sedan en sång och avslutar med ett litet stepnummer. Vilken show! Det här måste ju nog betyda att det är morgon! Min värd ser dock bekymrad ut, häver mig tillsist över axeln och bär mig till sin vaddboll i ett annat rum. Där lägger han sig ner och sover och jag inser ju att det inte alls var morgon. Dessutom känner jag mig trygg då jag ser att han ligger där i samma rum så jag somnar om. Och det sista jag tänker innan jag somnar är "Han kunde ju bara ha sagt att det är meningen att man skall sova då solen blinkar och att det inte är farligt, så skulle jag ha kunnat sova i lung och ro".

    Som sagt, naivt skrivet, men det är så jag tänker mig att lillen uppfattade mina försök då jag gjorde ALLT på nätterna och var inkonsekvent. Då jag alltid ammade sa jag "du är trygg då jag är här" men då jag försökte minska amningen på olika sätt blev det mera "jag vet inte hur jag skall lugna dig" och lillen svarade "jag vet inte heller hur jag skall göra" och nätterna blev ännu oroligare. Då jag började tassa hittade jag ett nytt sätt att säga "du är trygg" på, och jag lärde också lillen att han kunde vara trygg nattetid utan att jag personligen behövde vara på plats. Att det är precis som det skall vara att alla människor - små som stora - ligger i sin säng då det är mörkt i rummet.

    (ja, jag har lite för lite att göra just nu lillen sooover)

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola