• LAMadde

    För alla som vill flytta till USA

    Här i tråden får ni svar på frågor ang flytt till USA av oss som redan bor här. Har ni frågor om visum, jobb, boende.etc. Fråga på. Kom ihåg att fråga i DENNA TRÅD och inte i USA-tråden!

    Kram fr. oss i USA tråden (www.familjeliv.se/Forum-11-239/m33304874.html)

    Om hur vi i USA tråden hamnade i USA:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html
    och
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

    Användbara länkar:

    Amerikanska ambassaden i Sthlm
    stockholm.usembassy.gov/

    USCIS
    www.uscis.gov/portal/site/uscis

    Green Card lottery
    www.dvlottery.state.gov/

  • Svar på tråden För alla som vill flytta till USA
  • evaoregon
    lillamig1980 skrev 2011-02-14 22:16:15 följande:
    Lugnröntgen är bara obligatoriskt ifall tbc-testet ger utslag.
    När jag flyttade hit så blev jag lungröntgad direkt utan tbc-test, men det kanske har ändrats. 
  • rasajj
    evaoregon skrev 2011-02-14 22:37:20 följande:
    När jag flyttade hit så blev jag lungröntgad direkt utan tbc-test, men det kanske har ändrats. 
    Jag gjordeinga lungrontgen. daremot sa testades jag for TBC men jag hade marke efter vaccinssprutan som tydligen ocksa rackte som bevis att jag itne hade sjudomen.
    I would know if I was insane, the voices would tell me.
  • evaoregon
    rasajj skrev 2011-02-14 23:58:03 följande:
    Jag gjordeinga lungrontgen. daremot sa testades jag for TBC men jag hade marke efter vaccinssprutan som tydligen ocksa rackte som bevis att jag itne hade sjudomen.
    Då har det nog ändrats.  Jag fick genomgå lungröntgen innan jag flyttade hit 1995 utan att innan dess ta vanligt tbc-test.  Jag har fortfarande kvar röntgenbilderna som jag fick ta med mig hit.  Flört
  • evaoregon
    rasajj skrev 2011-02-14 23:58:03 följande:
    Jag gjordeinga lungrontgen. daremot sa testades jag for TBC men jag hade marke efter vaccinssprutan som tydligen ocksa rackte som bevis att jag itne hade sjudomen.
    Är det ett ärr på överarmen?  Jag har ett ärr där som kan vara ifrån tbc spruta (inte helt säker).  Något sådant ärr kollade de inte efter på mig och det var ju länge sedan jag fick den vaccinationen.  När jag gick på högstadiet tog jag tbc test och behövde inte vaccineras igen.
  • rasajj
    evaoregon skrev 2011-02-15 00:11:04 följande:
    Är det ett ärr på överarmen?  Jag har ett ärr där som kan vara ifrån tbc spruta (inte helt säker).  Något sådant ärr kollade de inte efter på mig och det var ju länge sedan jag fick den vaccinationen.  När jag gick på högstadiet tog jag tbc test och behövde inte vaccineras igen.
    Jag flyttade ju hit 1996 sa sa stor skillnad lar det itne ha varit.. Ja, det ar som en knol pa vanster overarm. Fick vaccinet i 8:an efter att 'test' sprutan inte gav utslag som den skulle om man skulle slippa sjalva vaccinsprutan
    I would know if I was insane, the voices would tell me.
  • Hertha

    Är det skillnad på hur man kommer till USA? För vi behövde inte TBC-testas för själva flytten. Däremot så behövde jag ta ett för att jag jobbar på sonens förskola. Jag är så pass ung så jag behövde aldrig ta någon TBC-spruta på högstadiet så det kan inte vara därför jag slapp för immigrationen .

  • Wagram
    lillamig1980 skrev 2011-02-14 22:31:40 följande:
    Du kan studera i USA, men tänkt på att studier är DYRT!
    Ett sämre universitet kostar runt 100 000 kr/år för internationella studenter (vilket du kommer att räknas som). Bättre universitet ligger på 150 000-200 000 kr/år och uppåt.+ levnadsomkostnader + böcker + parkeringstillstånd (de flesta universitet har höga parkeringsavgifter) + laptop (ofta obligatoriskt att ha egen) etc. etc.

    Ni behöver inte vara utbytesstudenter, man kan söka till vilket universitet man vill. Däremot kommer måste man _visa_ att man har tillräckligt med tillgångar för att betala studier och levnadsomkostnader. Detta räknas efter en schablonmall och är runt 300 000 kr/år för ett genomsnittligt universitet (räknat på en skolavgift på runt 150 000 kr/år).
    När du söker visum måste du visa att du eller din sponsor har det kontanta tillgångar för att täcka första årets omkostnader = du måste visa ett _kontoutdrag_ som visar 300 000 kr i kontanta tillgångar (eller vad din schablonsumma nu är).
    Undantaget till detta är ifall du har ett stipendie från ditt land eller från en erkänd stiftelse el. dyl. som täcker samtliga kostnader. Ifall du har ett stipendie för en del av dina kostnader så kommer detta att dras av från den summa du måste visa att du har.
    Som utbytesstudent betalar man det man skulle ha betala vid sitt hemuniversitet, det är därför det är att föredra. Skolan brukar hjälpa till med visum, erbjuda subventionerade försäkringar osv. Man kan också skaffa försäkring via CSN. Vid vissa skolor kan man öven få ett stipendium som täcker hela kostnaden för utbildningen samt ibland en summa för levnadskostnader, ofta i utbyte mot att man t ex undervisar, jobbar på biblioteket eller liknande. Det är dock vanligare på Master- och doktorandnivå.
  • Perry the Platypus

    Jag antar att man får reda på vad för undersökningar som behöver göras i samband med visumansökan? De ansökningarna håller tydligen makens jobbadvokater i.


    Statstjänsteman och anarkist i en enda röra.
  • Mealla

    Jag behovde ocksa tbc-rontkas for mitt green card, men inte for student-visa. Sa kanske det beror pa vad man far for visa-status?

  • Wagram
    Perry the Platypus skrev 2011-02-15 08:59:35 följande:
    Jag antar att man får reda på vad för undersökningar som behöver göras i samband med visumansökan? De ansökningarna håller tydligen makens jobbadvokater i.
    Ja, det bör advokaten ha koll på.
Svar på tråden För alla som vill flytta till USA