• LAMadde

    För alla som vill flytta till USA

    Här i tråden får ni svar på frågor ang flytt till USA av oss som redan bor här. Har ni frågor om visum, jobb, boende.etc. Fråga på. Kom ihåg att fråga i DENNA TRÅD och inte i USA-tråden!

    Kram fr. oss i USA tråden (www.familjeliv.se/Forum-11-239/m33304874.html)

    Om hur vi i USA tråden hamnade i USA:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html
    och
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

    Användbara länkar:

    Amerikanska ambassaden i Sthlm
    stockholm.usembassy.gov/

    USCIS
    www.uscis.gov/portal/site/uscis

    Green Card lottery
    www.dvlottery.state.gov/

  • Svar på tråden För alla som vill flytta till USA
  • evaoregon
    rasajj skrev 2011-02-15 01:22:09 följande:
    Jag flyttade ju hit 1996 sa sa stor skillnad lar det itne ha varit.. Ja, det ar som en knol pa vanster overarm. Fick vaccinet i 8:an efter att 'test' sprutan inte gav utslag som den skulle om man skulle slippa sjalva vaccinsprutan
    Nej, jag har ett riktigt ärr.  Smittkoppor tror jag att det kan vara.

    De olika läkarna i Sverige som man hänvisas till kanske har olika ideer vad som behöver kollas.  Jag  gick till en läkare i Malmö och där var det lungröntgen som gällde.

    Min testspruta gav rejält utslag på högstadiet så jag behövde inte få en ny.
  • evaoregon
    Perry the Platypus skrev 2011-02-15 08:59:35 följande:
    Jag antar att man får reda på vad för undersökningar som behöver göras i samband med visumansökan? De ansökningarna håller tydligen makens jobbadvokater i.
    Ja, det var inga problem att få veta vad som behövde göras.
  • evaoregon
    Mealla skrev 2011-02-15 14:00:42 följande:
    Jag behovde ocksa tbc-rontkas for mitt green card, men inte for student-visa. Sa kanske det beror pa vad man far for visa-status?
    Ja, min lungröntgen var för green card så det kan nog bero på vilket visum det gäller.
  • evaoregon
    evaoregon skrev 2011-02-15 15:44:56 följande:
    Nej, jag har ett riktigt ärr.  Smittkoppor tror jag att det kan vara.

    De olika läkarna i Sverige som man hänvisas till kanske har olika ideer vad som behöver kollas.  Jag  gick till en läkare i Malmö och där var det lungröntgen som gällde.

    Min testspruta gav rejält utslag på högstadiet så jag behövde inte få en ny.
    Ja, ärr efter smittkoppsvaccination tror jag det är för "Allmän vaccination mot smittkoppor upphörde i Sverige 1976".
  • rasajj
    evaoregon skrev 2011-02-15 15:44:56 följande:
    Nej, jag har ett riktigt ärr.  Smittkoppor tror jag att det kan vara.

    De olika läkarna i Sverige som man hänvisas till kanske har olika ideer vad som behöver kollas.  Jag  gick till en läkare i Malmö och där var det lungröntgen som gällde.

    Min testspruta gav rejält utslag på högstadiet så jag behövde inte få en ny.
    Ah, jag gjorde allt har i USA. Hos amerikanska lakare.. Fick namnet pa lakaren  fran immigrationen..
    I would know if I was insane, the voices would tell me.
  • evaoregon
    rasajj skrev 2011-02-15 23:17:48 följande:
    Ah, jag gjorde allt har i USA. Hos amerikanska lakare.. Fick namnet pa lakaren  fran immigrationen..
    Jag fick också namnet på läkaren ifrån immigrationen, men det var i Sverige.
  • Hertha
    evaoregon skrev 2011-02-15 15:48:35 följande:
    Ja, min lungröntgen var för green card så det kan nog bero på vilket visum det gäller.
    Undrar varför det görs så? Det är ju lika stor chans att jag som har ett begränsat visum på ett par år smittar med TBC som någon som söker om Green Card.
  • evaoregon
    Hertha skrev 2011-02-16 01:19:40 följande:
    Undrar varför det görs så? Det är ju lika stor chans att jag som har ett begränsat visum på ett par år smittar med TBC som någon som söker om Green Card.
    Ja, det är onekligen mysko.
  • rasajj
    Hannaliten skrev 2011-02-16 22:59:02 följande:
    Jag testades och lungröntgades när jag skulle ha mitt F1-visum 1999. Sen när jag ansökte om GC fick jag testas igen.
    Jag testades med testspruta i armen av lakaren infor GC ansokan men ingen rontgen.
    I would know if I was insane, the voices would tell me.
Svar på tråden För alla som vill flytta till USA