• Äldre 20 Aug 16:03
    15027 visningar
    18 svar
    18
    15027

    Finns det sovsäckar till mindre barn som "klarar" minusgrader

    funderade på om det fanns bra sovsäckar som man kunde använda då dottern ska sova i vagnen i vinter. hon är 15 månader nu och blir nog förstor för våran till vintern

  • Svar på tråden Finns det sovsäckar till mindre barn som "klarar" minusgrader
  • La Lola
    Äldre 20 Aug 16:06
    #1

    Ja...alltså, här uppe sover nästan alla barn utomhus på förskolan.
    Gränsen går vid -15 ungefär men det finns de som sover ute i kallare väder än så.

    Vanliga åkpåsar (VOKSI tex), sovsäckar o filtar används......


    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Äldre 20 Aug 16:10
    #2

    Ja men tänkte mest om det finns nått mellan åkpåse och sovsäck till vuxen.

    På sonens dagis sov de oxå ute och där hade de fäll och täcken, men på det nya dagiset så sover de inne, men vi ville ha cajsa ute och då får vi säkert fixa detta själva tänkte så att det kunde vara smidigt med sovsäck. de är inte så flexibla där tydligen

  • mamma på vift
    Äldre 20 Aug 16:11
    #3

    haglöf har en babysovsäck som är 90 cm lång...vet dock inte hur långt ner i graderna den går!!


    *Mamma till 1 prins och 1 groda*
  • Stolt mamma till Vincen­t
    Äldre 20 Aug 16:12
    #4

    Finns jättefina åkpåsar men också vanliga sovsäckar för barn som är billiga på t ex Rusta.


  • Me o Mike
    Äldre 20 Aug 16:12
    #5
    La Lola skrev 2008-08-20 16:06:15 följande:
    Ja...alltså, här uppe sover nästan alla barn utomhus på förskolan. Gränsen går vid -15 ungefär men det finns de som sover ute i kallare väder än så. Vanliga åkpåsar (VOKSI tex), sovsäckar o filtar används......
    VA?!?! Får barnen sova ute i 14 minusgrader?!
    Vill DU ha en snigel på ögat??
  • Stolt mamma till Vincen­t
    Äldre 20 Aug 16:14
    #6

    Glömde skriva att Nomads åkpåsar klarar väl många minus grader vet många som har de som bor i Norrland.


  • Äldre 20 Aug 16:15
    #7

    Det har mina barn oxå gjort sovit ute i så många minus. de har varit väl om stoppade och stått skyddat så det inte blåser på dem. Båda barnen är födda på våren så de va ju inte jätte små då. det har bara varit näs tippen som varit lite kall, tror de mår bra av att sova ute

  • Me o Mike
    Äldre 20 Aug 16:16
    #8

    Burr!!


    Vill DU ha en snigel på ögat??
  • Äldre 20 Aug 16:17
    #9

    Ja åkpåse som klarar det har vi en som är super men just åkpåse tror jag blir för litet till vintern det är därför jag frågade om sovsäck som är av bra kvalitet och "klarar" minusgrader, vanliga sovtäcken har jag sett till barn men det är inget sånt jag menar

  • linjes
    Äldre 20 Aug 16:18
    #10

    Zack o Bella skrev 2008-08-20 16:12:50 följande:


    VA?!?! Får barnen sova ute i 14 minusgrader?!
    14 minusgrader häruppe i jämtland är som typ 4 minusgrader i stockholm eller åt det hållet
  • Me o Mike
    Äldre 20 Aug 16:21
    #11
    linjes skrev 2008-08-20 16:18:11 följande:
    Zack o Bella skrev 2008-08-20 16:12:50 följande: 14 minusgrader häruppe i jämtland är som typ 4 minusgrader i stockholm eller åt det hållet
    hehe ok...
    Vill DU ha en snigel på ögat??
  • Äldre 20 Aug 18:42
    #12

    Ha ha är -14 i jämtland som -4 i stockholm? varför det?
    Jag kommer från södra sverige och bodde med småbarn i östersund i 6 år. Inte fasiken är -14 och -4 samma.
    Mina sova alltid ute på dagis, var nästan alldrig sjuka och har sovit när det varit upp mot -20 . De har överlevt (och vart varma och goa) med bra med kläder och varm åkpåse.

  • Äldre 20 Aug 18:52
    #13

    Jag har en åkpåse som heter 7 A.M Enfant, den ser ut lite som en sovsäck och är varm och rymlig. Tror man ska kunna ha den upp i fyra års åldern.
    Jag bor i norraste norrland och för våra behov fungerar den perfekt.
    Kolla in den här länken www.7amenfant.com/b212.html


    William 000213, Lowe 070712
  • Me o Mike
    Äldre 20 Aug 19:05
    #14
    Nummer2 skrev 2008-08-20 18:42:24 följande:
    Ha ha är -14 i jämtland som -4 i stockholm? varför det?Jag kommer från södra sverige och bodde med småbarn i östersund i 6 år. Inte fasiken är -14 och -4 samma. Mina sova alltid ute på dagis, var nästan alldrig sjuka och har sovit när det varit upp mot -20 . De har överlevt (och vart varma och goa) med bra med kläder och varm åkpåse.
    Det är en annan fuktighet.. Därför känns det annorlunda.
    Vill DU ha en snigel på ögat??
  • La Lola
    Äldre 20 Aug 23:05
    #15
    Zack o Bella skrev 2008-08-20 16:12:50 följande:
    VA?!?! Får barnen sova ute i 14 minusgrader?!
    Öh, ja?
    Detta är jämtland.
    Här kan vi ha -30 på vintrarna men vi kan ju lixom inte isolera oss för det.

    Dessutom är det nyttigt med frisk luft, även på vintern. Barngrupperna är friskare.
    Dock får lungorna det svårt att värma upp luften om det är kallare än -15 så därför finns denna rekomendation på många förskolor.
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Miss Lau
    Äldre 20 Aug 23:09
    #16

    Mina barn har sovit ute i barnsovsäcken från Jysk. Underst i vagnen har de haft ett liggunderlag som isolering och när det varit riktigt kallt har de haft en fleecefilt ovanpå sovsäcken och de har aldrig frusit.

  • La Lola
    Äldre 20 Aug 23:16
    #17
    Miss Lau skrev 2008-08-20 23:09:41 följande:
    Mina barn har sovit ute i barnsovsäcken från Jysk. Underst i vagnen har de haft ett liggunderlag som isolering och när det varit riktigt kallt har de haft en fleecefilt ovanpå sovsäcken och de har aldrig frusit.
    Den sovsäcken hade min dotter oxå.
    Med fleecefilt om det behövdes.
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Äldre 21 Aug 09:32
    #19

    Vi har haft en Vaude Twinny 110 till vår dotter - storleksmässigt fungerar den fortfarande men börjar bli lite kort nu när hon är 2½ år. Hon insisterade på att prova häromdagen - gissa om hon blev varm . Vaude har modellen snuggles oxå i dun - den är oxå 110 cm lång. Båda borde fungera för er dotter i vinter om hon inte blir jättelång. Ajungliak knott är 115 cm lång och sen har ejungliak en modell som kan bli 140 cm lång "little mammut". Har inte provat ajungliaks säckar men dom gör ju bra vuxensäckar. Fjällpulkan har oxå en säck som säkert är bra men dyr.

Svar på tråden Finns det sovsäckar till mindre barn som "klarar" minusgrader