• Anonym (Alternativ)

Finns de alternativ till a-kassan??

Som rubriken lyder! Är det alfa-kassan? Eller vad är alfa-kassan egentligen?

Tacksam för svar..

• Svar på tråden Finns de alternativ till a-kassan??
  • Anonym

Alfakassan är en oberoende kassa som man kan få ersättning ifrån.
    De är inte fackligt anslutna till någon organisation.

• Anonym (Alternativ)
    Anonym skrev 2008-10-20 15:46:27 följande:
    Alfakassan är en oberoende kassa som man kan få ersättning ifrån.De är inte fackligt anslutna till någon organisation.
    Ok. Så om man inte är medlem i nån a-kassa, o man blir arbetslös, så kan alfa-kassan hjälpa?
  • Anonym

Japp de är de som man blir hänvisad till om man inte är medlem i någon annan a-kassa.

• Anonym
    Svar på #4
    För att få 320.- måste du ha jobbat heltid.

O för att få inkomstrelaterad ersättning måste man tillhöra en a-kassa o vart medlem i minst 12 månader. Annars är det endast grundbelopp man får vilket är max 320.- om dagen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-10-20 15:54:28 följande:
    Svar på #4För att få 320.- måste du ha jobbat heltid. O för att få inkomstrelaterad ersättning måste man tillhöra en a-kassa o vart medlem i minst 12 månader. Annars är det endast grundbelopp man får vilket är max 320.- om dagen.
    nej man måste bara ha jobbat 17h/vecka 4 av 5 veckor i 6 mån.
  • Anonym (....)

Nej, Det räcker inte med bara det. Man måste varit ansluten i 12 månader. Man kan ansluta sig till alfakassan som vilken annan a-kassa som hellst.

Man blir ansluten genom att jobba minst 17h/ veckan 4 av 5 veckor i månader.

Anonym skrev 2008-10-20 16:02:12 följande:
    nej man måste bara ha jobbat 17h/vecka 4 av 5 veckor i 6 mån.
  • Anonym

Anonym (....) skrev 2008-10-20 17:42:03 följande:

Nej, Det räcker inte med bara det. Man måste varit ansluten i 12 månader. Man kan ansluta sig till alfakassan som vilken annan a-kassa som hellst.Man blir ansluten genom att jobba minst 17h/ veckan 4 av 5 veckor i månader.
    nej det gäller om man ska ha inkomsbeprövat. för lägstabeloppet räcker det.
    jag har det själv efter att ha jobbat halvtid i 7 mån så jag vet
  • Anonym

har de itn sänkt nu? Har för mig jag härde att Reinfeldt sänkte för att få de som gått ur förut att gå med igen.

• ArneAnka

Anonym (Alternativ) skrev 2008-10-20 15:42:11 följande:

Som rubriken lyder! Är det alfa-kassan? Eller vad är alfa-kassan egentligen?Tacksam för svar..
    Det finns ett alternativ till a-kassa och alfa-kassa. Arbete heter det. Vissa kallar det även jobb, anställning eller levebröd.
  • Anonym (....)

Trodde du svarade på att man bara behöver jobba 17h/ i 4 av 5 veckor för inkomstrel ersättning.. men du kanske menar för basbeloppet

Anonym skrev 2008-10-20 17:43:35 följande:
    Anonym (....) skrev 2008-10-20 17:42:03 följande:nej det gäller om man ska ha inkomsbeprövat. för lägstabeloppet räcker det.jag har det själv efter att ha jobbat halvtid i 7 mån så jag vet
  • Anonym (....)

Jo, klart, men sen finns de inte alla som hittar ett heltidsjobb på en gång.

ArneAnka skrev 2008-10-20 18:10:24 följande:
    Anonym (Alternativ) skrev 2008-10-20 15:42:11 följande:Det finns ett alternativ till a-kassa och alfa-kassa. Arbete heter det. Vissa kallar det även jobb, anställning eller levebröd.
  • Anonym (Alternativ)
    ArneAnka skrev 2008-10-20 18:10:24 följande:
    Anonym (Alternativ) skrev 2008-10-20 15:42:11 följande: Det finns ett alternativ till a-kassa och alfa-kassa. Arbete heter det. Vissa kallar det även jobb, anställning eller levebröd.
    Jag har arbete, men nu var de inte det som var frågan!!
  • Chrille 84

som dom säger här ovan.
    Du har vanliga akassan där du måste ha jobba i ca 6 mån för att få mer än grundbeloppet (ca 320 sek per dag).

Vilket också räknas för alfa (eller hur dom skrev... )

Annars har du något som kallas för inkomst försäkring som (om jag inte missminner mig) garantera dig 100% av din lön om du blir arbetslös.
    Dock måste du ha varit ansluten till den i minst ett år innan du blir arbetslös.

My 2 cent's anyway

• Anonym

Inlägg 5 är riktigt då jag jobbar med detta.

• Anonym (arb.lös)

Men jag har jobbat halvtid i 8 mån och får grundbeloppet 320 kr/dag från alfakassAN

• Anonym

Alfa kassan är en helt oberoende a-kassa som går under samma regler som alla andra a-kassor. MEd andra ord kan man gå med och behöver inte vara fackligt ansluten, men man får inte heller ersättning om man inte uppfyller kraven.

Svar på tråden Finns de alternativ till a-kassan??