• Goya

    Är så fruktansvärt arg på min dotters lärare idag...

    Min dotter har börjat i sexårsverksamheten nu i höst.
    Det har gått relativt bra, hon var sjuk mycket i början men nu har hon acklimatiserat sig i klassen.
    För en och en halv månad sedan märkte jag att hon inte ville gå till skolan.
    Efter ett tag framkom det att en pojke i skolan, jagade henne och inte lyssnade på hennes nej när hon inte ville pussa honom. Han pussade henne och höll fast henne mot hennes vilja.

    Självklart pratade jag med hennes klassföreståndare och berättade varför hon inte ville gå till skolan och bad henne prata med pojken ifråga.
    Läraren sa att det var självklart att hon skulle prata med denna pojke, men att det var tveksamt om det skulle hjälpa eftersom han inte lyssnade.

    Det är som sagt en och en halv månad sedan. För två veckor sedan så såg jag att den här pojken försökte skrämma min dotter på skolgården. Hon klamrade sig fast vid min arm.

    Jag sa inte nåt för att jag tänkte att det ändå är på g att lärarna har tagit itu m problemet mm.

    Hursomhelst har hon inte velat gå till skolan efter det heller.
    Idag tyckte jag att det hade gått för långt. På morgonen pratade jag med hennes lärare och frågade hur det hade gått att prata med pojken ifråga.
    Fick ett snäsigt svar tillbaka

    "Nej, jag har inte pratat med honom ännu, men mig veterligen har inte han gjort någonting sen den dagen"

    Ok,men hur kommer det sig då att min dotter har mardrömmar om den aktuella pojken och fortfarande inte vill gå till skolan???

    "Jag har inte tid med det här just nu, för vi ska iväg" var det svar jag fick.

    På eftermiddagen när jag kom till skolan bemöttes jag otrevligt av fröknarna.
    Jag hämtade min dotters grejer, bland hennes saker låg en katalog med adresser och telenr till barnen på skolan.
    Kollade på min dotters namn och såg att de hade satt ut vårat nummer, ett nummer som är hemligt och som det stått obs! Hemligt obs! ända sen vi började i skolan.
    Nu har det numret skrivits i en katalog med vår adress och hennes uppgifter som gått ut till 500 hushåll.
    Helt värdelöst att ha kvar det abonnemanget. Tycker att de borde bekosta mitt nummerbyte, men vad ska man göra?

    Känner att jag bara bemöts som en jobbig förälder vad som än händer...

  • Svar på tråden Är så fruktansvärt arg på min dotters lärare idag...
  • Meria

    Men om de inte tar tag i mobbing direkt, hur sjutton tror de att man ska kunna minska det i skolan alls sen? Jag hade blivit förbannad jag också och gått så högt det krävdes på skolan för en ändring.


    ♥ Loke -06 & Lillebror v.36 ♥
  • Jungblom

    Tycker du ska ta kontakt med rektorn.

    Alltså det är ju olagligt för en vuxen man att ge sig på en vuxen kvinna på det sättet som pojken gör mot din dotter, självklart helt oacceptabelt. Det är övergrepp han begår och han bör ju redan nu lära sig att det inte är tillåtet. Skulle någon hålla fast mig och pussa på mig mot min vilja skulle jag anmäla honom för sexuellatraksserier.

  • Goya

    Ja. Vi har diskuterat under kvällen här och kommit fram till att det vi ska göra är att skriva ett mejl till rektorn och studierektorn för att ta upp alla sakerna som hänt.
    Det står ju i skollagen att varje skola ska ha en antimobbningsplan och följa den.
    Den här skolan har trivselkontrakt som barnen fyller i. Sen får deras handlingar konsekvenser utifrån vilken gång i ordningen och hur grov handlingne är.
    (Första konsekvensen är samtal med eleven, inte ens det har utförts). Tack för alla svar, vi är på samma linje...

  • Wasabi

    Oj vad arg jag blev när jag läser det här!!!!!!!!!!!!

    Du känner helt rätt TS och reagerar helt rätt...gå till botten med detta!!
    Jag och många här står bakom dig!

  • JEZICA
    Hej...   Ja gud..., jag hade blivit vansinnig på denna läraren.
    Detta är ju något som måste lösas på engång av egentligen din lärare, men eftersom läraren inte är direkt medgörlig så tycker jag att du ska prata med föräldern till pojken själv.
    Och sedan vänder du dig till Rektorn för att berätta om läraren & även om ert nummer som lämnats ut.
    Och sen kan du ju alltid vända dig till skolverket, tror det är rätt så mycket som inte stämmer.
    Jag menar som med ert nummer, man har ju skyddat av en anledning.
    Och hos en del kan detta faktiskt innebära stor fara, finns ju dom som lever under skyddad identitet... och kanske gjort det en längre tid...då är det mycket man offrar om man måste fly igen. Bara för att skolan klantat sig för detta, sekeretessnr. får absolut inte lämnas ut om man angett detta som hemligt som du själv säger.

    Lycka till.. !!
  • michiara

    visst går det att maila men är det inte bättre att ringa?

  • tru

    ring polisen efter att du ringt till rektorn och anmäl pojken för sexuella trakasserier ( eller hur de nu stavas) polisen kommer att lämna över ärendet till socialtjänst men de får i alla fall konsekvenser. de är vad jag kommer att göra om något händer min dotter i skolan. detta är vad man skulle göra om de gällde en vuxen som blir utsatt.

  • Bevabus

    Lite att ta i! Jösses, det är ju bara ett barn :O Ringa rektorn ska räcka gott och väl. Bara för att ett barn inte har lärt sig rätt eller fel i den här situationen och för att en lärare är puckad så betyder det inte att det inte går att lösa!


    bzzzz skrev 2008-11-12 08:24:10 följande:
    ring polisen efter att du ringt till rektorn och anmäl pojken för sexuella trakasserier ( eller hur de nu stavas) polisen kommer att lämna över ärendet till socialtjänst men de får i alla fall konsekvenser. de är vad jag kommer att göra om något händer min dotter i skolan. detta är vad man skulle göra om de gällde en vuxen som blir utsatt.
Svar på tråden Är så fruktansvärt arg på min dotters lärare idag...