• yrväder

    Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)

    Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

    Länkar till mönster, butiker osv finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-12 11:45
    Coverprotråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m39250800.html

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)
  • Nhelia

    Amda: Så fina påslakan!

    Jag har rockat hoodies (stavas det så i plural?)

  • Tiro

    Nu har jag sytt några "dagisväskor" och jag undrar efter ha sytt på bottenplattorna. Hur syr man "enligt skolboken" hörn så de blir bra? Jag tycker de blir ganska så bra men inte 100 %-iga.

    En annan liten fråga...vad är coversöm?....*ler lite generat*

  • fru fogeby

    idag har jag sytt en body till lillkillen.. nu har jag bara knapparna kvar men då klockan hunnit bli en del fick det vänta..

    får man fråga vad rocka är som ni pratar om?


    Tygbindeberoende!
  • AMDA

    Tyras föräldrar skrev 2008-12-15 23:12:47 följande:


    oj, vilka vindsfynd!
    [/citat]
    Nhelia skrev 2008-12-15 23:16:24 följande:
    Amda: Så fina påslakan!Jag har rockat hoodies (stavas det så i plural?)
    Tack antagligen blir det fler fynd då de bara börjat röja i garderoberna...de har ju en hel källare också
  • AMDA

    fru fogeby skrev 2008-12-16 00:45:39 följande:


    idag har jag sytt en body till lillkillen.. nu har jag bara knapparna kvar men då klockan hunnit bli en del fick det vänta..får man fråga vad rocka är som ni pratar om?
    Rocka betyder att man har uppdaterat sin blogg...ofta så finns det en länk till den i personens presentation då de som syr för försäljning inte får länka till deras bloggar här i tråden
  • Mimmi 71

    Tiro: Coversöm och täcksöm är samma sak och är en dekorsöm som oftast finns på köpeplagg, exv över raglansömmen och ibland är plaggen fållade med denna söm. Det finns maskiner som syr "äkta" täcksöm som blir likadan på både räta och aviga och sedan som på den ofta omtalade Cpn som man kan fuska till sig täcksöm om man syr på avigan. CPn kan man få dubbel eller trillingsöm (raksöm 2 eller tre) och på baksidan blir det en form av täcksöm.

    fru fogeby: rocka är ett annat ord för uppdatera bloggen, vilket man inte får skriva att man gjort här i tråden om man samtidigt kan utläsa i bloggen att man ibland syr på beställning.

    Phanelia: jag har ställt samma fråga en gång och fick då till svar att den korrekta svenska skrivningen skall vara hoodys (lika ponnys) för att det skall bli en korrekt svensk omskrivning. På engelska skulle det dock skrivas hoodies om ja kommer ihåg rätt från skolan . Själv föredrar jag den engelska omskrivningen och sk....er i vad det heter på korrekt svenska

    Stratus: Såg att du till slut hittade till rätt CP-tråd. Du har för övrigt ett par Ottobre på väg till dig. Ursäkta dröjsmålet men vi har inte varit så rörliga den sista veckan då G varit sjuk och nu har jag åkt på sk....en istället. Har en hel del paket och försändelser som skall iväg idag och då följer ditt med också. En liten överaskning som kompensation följer också med.

    TF: Man har alltid behov av ytterligare maskiner, hjälpmedel och tyg. Det vet du väl?

  • Stratus

    Vad spännande! Kom du ihåg att kopiera den där sidan jag missade? Tänkte jag skulle påmint dig om den, men tiden rann iväg. Men det är ingen brådska. Bra dock att jag får tidningarna. Jag tror att det finns ett bra mönster på en mjukisjacka i en av dem.

  • GOBLIgobli

    Lallan skrev 2008-12-14 19:05:43 följande:


    Hur varmt kan man stryka när det är fleece på baksidan av ett tunnt bomullstyg?Puffar lite för min fråga!
    Kanske sen med svar nu men jag har två prickar när jag stryker på totally stable på mina fleecehjärtan och det funkar perfekt. Annars är det bara att börja på låg värme och öka lite försiktigt tills du ser att fleecet rätar ut sig.
  • Mimmi 71

    Stratus skrev 2008-12-16 07:56:46 följande:


    Vad spännande! Kom du ihåg att kopiera den där sidan jag missade? Tänkte jag skulle påmint dig om den, men tiden rann iväg. Men det är ingen brådska. Bra dock att jag får tidningarna. Jag tror att det finns ett bra mönster på en mjukisjacka i en av dem.
    Jag fixar till detta också, har ju inte lagt på tidningarna på posten ännu, men lovar att de läggs på lådan idag och då skall du ha dem imorgon.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)