• RuNdOmMaGeN

ECE 44/04 godkänd bilstol. Vad gäller angående när man vänder den..?

Hej! Vi har köpt en ny bilbarnstol till lilltjejen, den är såklart ECE 44/04 godkänd. Den kan användas bakåtvänd eller framåtvänd upp till fyra år. Vi har såklart tänkt att hon ska sitta bakåtvänd så länge som möjligt. Hon är 14 månader, väger runt 9 kilo.

Men jag såg nu att det står att den kan användas bakåtvänd från 0-12 kilo och sedan framåtvänd. Observera att den MÅSTE användas bakåtvänd upp till 12 kilo, men att man sedan kan vända den. Men nu blev jag osäker på vad som gäller.. Kan jag ha den bakåtvänd i fortsättningen också eller håller den inte för mer tyngd än så bakåtvänd? Eller har det enbart att göra med hur lång hon är? Det står inte tydligare än så i beskrivningen.

Hjälp.. =/

• Svar på tråden ECE 44/04 godkänd bilstol. Vad gäller angående när man vänder den..?
  • LyNxQ

Står det inte typ "Godkänd för 0-25kg vid bakåtvänt åkande"
    De flesta stolar är godkända för upp till 25kg i framsäte medans vissa bara funkar upp till 18kg i baksätet

(på vår Akta Duoflex står det 0-25kg på alla platser i instuktionsboken, men på själva stolen står det 0-18kg i baksätet..)

I Sverige rekommenderar man att barnen sitter bakåtvända tills de väger minst 15kg

• LyNxQ

Oftast brukar det vara bättre att byta till en vanlig bältesstol (kudde med ryggstöd) istället för att vända stolen framåt.
    Har de vuxit ur den bakåtvänd är den oftast för liten även framåt

• Teskedsmamman

www.ntf.se/konsument/fraga820.asp

Vad står T- och E-märkning av bilbarnstolar för? Vilka tester har stolarna genomgått och vilka resultat krävs för de olika märkningarna? Vem utför testerna och hur kan man komma i kontakt med dem?
    Svar:
    E-godkännandet är europeiskt och styrs av ECE-reglemente 44. E:et står alltså för Europa och ECE står för Economic Commission for Europe.

För närvarande testas skyddsanordningarna enligt den senaste revision 4 (ECE R 44/04), men även produkter testade enligt revision 3 (ECE R 44/03) finns på marknaden. Provningen utförs i något av de ca 15 länder som antagit ECE R 44-reglementet. Godkännandet blir därmed automatiskt gällande i alla länder som accepterat reglementet.

Provningen för godkännande enligt ECE-reglemente 44/04 utgår ifrån olika viktgrupper. Mer praktiskt är att associera en ålder till gruppen, vilket brukar göras enligt följande:
    Grupp 0, 0–10 kg eller ca 0–1 årGrupp 0+, 0–13 kg eller ca 0–1½ årGrupp 1, 9–18 kg eller ca 1–3 årGrupp 2, 15–25 kg eller ca 3–6 årGrupp 3, 22–36 kg eller ca 6–10 årI Sverige utfärdar Vägverket E-godkännandet efter provning hos VTI.

T-godkännandet är ett svenskt godkännande, efter nationella svenska regler. T:et kommer från gamla Trafiksäkerhetsverkets märkning.

T-godkännandet är inte bundet till någon särskild viktklass. Skyddsanordningen godkänns för den storlek/vikt på barn som tillverkaren utfört provning för. Barnet ska dock kunna sitta själv utan stöd. I princip omfattar T-godkännandet skydd lämpliga för barn från ½–1 år upp till 3–5 års ålder. Delvis sammanfaller detta intervall med E-godkännandets grupp 1 och 2.

Det formella T-godkännandet utfärdas av Vägverket efter provning hos VTI.

T-godkännandet ställer lite andra krav på bilbarnstolarna än E-godkännandet. T-proven inkluderar mätningar i provdockornas huvud. Vid ett E-prov mäter man endast i provdockans bröstkorg, men i gengäld kontrollerar man påkörning bakifrån och barnstolen vänds även upp och ned. Krav på brandhärdighet finns i både E- och T-proven. Vid E-provning krävs dessutom intyg om att materialen inte är giftiga.

De stolar som uppfyller T-kraven brukar även uppfylla ECE 44-kraven. Det finns givetvis många bra E-godkända stolar, men med en T-godkänd stol har man även vetskap om stolens förmåga att skydda huvudet. Hittills har endast bakåtvända stolar klarat av T-proven.

Det finns dessutom E- respektive T-godkända produkter som egentligen skulle kunna få båda typerna av godkännanden, men där tillverkaren av olika anledningar, främst ekonomiska, valt att bara utföra det ena testet.
    Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Teskedsmamman

Tillägg är att det är mycket säkrare att använda en avsedd bältesstol när hon blir tillräckligt gammal för att åka framåt, än att använda en bilstol!

• RuNdOmMaGeN

Det står ingenting om T-godkänd på stolen.. Trodde att det räckte med ECE 44/04.. Vågar vi använda den då eller ska vi köpa en annan?

• Teskedsmamman
    RuNdOmMaGeN skrev 2008-12-11 23:17:54 följande:
    Det står ingenting om T-godkänd på stolen.. Trodde att det räckte med ECE 44/04.. Vågar vi använda den då eller ska vi köpa en annan?
    Vilken stol är det?
  • LyNxQ

Men hade de inte slutat med T-märkningen? Har för mej att jag läste nåt om det...

• RuNdOmMaGeN

Märket heter Bambino World. Jag har köpt den via internet från Nederländerna.

* Från nyfödd till 4 år (18 kg)
    * Med sitt- och sovläge
    * 5-punkts bilbälte som justeras med ett lätt tryck
    * ECE 44/04 testad och godkänd!
    * Med löstagbar huvuddyna
    * Justerbar bälteshållare
    * Dyna som minskar belastningen på skuldrorna
    * Bälte justerbart på höjden i tre lägen
    * Mjuk stoppning på bältet
    * Mått: 60 x 45 x 36 cm
    * Framåtvänd eller Bakåtvänd (Bakåtvänd: födseln till 12 kg, Framåtvänd: 9 - 18 kg)

• Teskedsmamman
    LyNxQ skrev 2008-12-11 23:19:53 följande:
    Men hade de inte slutat med T-märkningen? Har för mej att jag läste nåt om det...
    Nej, man har bara ändrat formuleringen, den är inte lika detaljerad längre... men jag är ganska säker på att VTI genomför T-märkning....
  • LyNxQ

Det var nog såhär det var:
    "enbart T-märkning räcker inte efter 9/5 -08"

• RuNdOmMaGeN

Ska vi inte använda stolen eftersom den inte är T märkt?

• LyNxQ

Bilbarnstolen eller bälteskudden ska vara Europagodkänd och E-märkt enligt EG-direktiv eller ECE-reglemente 44-03, eller senare version. Det innebär att godkännandenumret ska börja med siffrorna 03 eller 04. Enbart T-märkta bilbarnstolar får inte användas efter den 9 maj 2008. (Vissa bakåtvända bilbarnstolar har dubbelmärkning, det vill säga både E och T.)

T-godkännandet är ett svenskt godkännande, efter nationella svenska regler. T:et kommer från gamla Trafiksäkerhetsverkets märkning.

• LyNxQ

Den är antagligen inte T-märkt eftersom den är köpt i Nederländerna.

• RuNdOmMaGeN

Nej, den är inte T märkt. Men räcker ece 44/04 märkningen? Eller MÅSTE/BÖR det vara bådeoch?

• Teskedsmamman
    RuNdOmMaGeN skrev 2008-12-11 23:36:41 följande:
    Nej, den är inte T märkt. Men räcker ece 44/04 märkningen? Eller MÅSTE/BÖR det vara bådeoch?
    Bör, skulle jag säga... men inte måste....

Ring NTF imorgon så får du bäst svar...
  • LyNxQ

Finns stolen på den svenska marknaden? Om inte är det inte konstigt att den inte är T-märkt!

Har du kommit fram till om den är okej bakåtvänd även över 12kg?

• RuNdOmMaGeN

Nej, jag vet faktiskt inte. Ska kolla upp den ordentligt innan vi använder den. Trodde att ece 44/04 märkningen var vad man skulle titta efter.. Attans! Dyrt misstag då. =/

• Cecese
    RuNdOmMaGeN skrev 2008-12-11 23:21:57 följande:
    Märket heter Bambino World. Jag har köpt den via internet från Nederländerna.* Från nyfödd till 4 år (18 kg) * Med sitt- och sovläge * 5-punkts bilbälte som justeras med ett lätt tryck * ECE 44/04 testad och godkänd! * Med löstagbar huvuddyna * Justerbar bälteshållare * Dyna som minskar belastningen på skuldrorna* Bälte justerbart på höjden i tre lägen * Mjuk stoppning på bältet* Mått: 60 x 45 x 36 cm * Framåtvänd eller Bakåtvänd (Bakåtvänd: födseln till 12 kg, Framåtvänd: 9 - 18 kg)
    Enligt det så kan stolen bara användas bakåtvänd till max 12 kg och sen måste den vändas framåtvänd men man kan vända den framåt redan vid 9 kg. Så är det på mer eller mindre alla stolar man köper i europa eftersom dom inte har barnen bakåtvända så länge. Jag skulle utan att tveka köpa en ny stol som säljs i sverige och som går att ha bakåtvänd till 25 kg.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
Svar på tråden ECE 44/04 godkänd bilstol. Vad gäller angående när man vänder den..?