• Ghettomamma

    Flickskolor/pojkskolor

    Saknar verkligen skolor som skiljer pojkar och flickor åt i mellanstadiet och uppåt,har för mig att det är förbjudet enligt svensk lag...Detta är ju lite konstigt numera i dessa tider av friskolor med alla möjliga inriktningar.
    Har läst forskning i ämnet och både flickor och pojkar gynnas av detta,det blir bättre arbetsro,bättre studieresultat,bättre sammanhållning och både flickor och pojkar förbättrar sina kunskaper i ämnen som traditionellt anses "passa bättre" för det motsatta könet.
    Finns det någon som vet något om ämnet,te.x var politiker står i frågan eller om det händer något för att häva förbudet?
    Med tanke på hur mycket tafsande och trakasserier som förekommer från killar mot tjejer(och ännu värre!) så skulle det vara skönt att veta att man slipper utsätta sin dotter för detta.
    Kan bara se fördelar med detta!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-08 01:30
    Är det verkligen ingen som har åsikter om det här?Tycker alla att det ska vara förbjudet?Konstigt.Sekter som Livets Ord får ha skola,men det går inte för sig att skilja könen åt i en skola,än en gång,konstigt...

  • Svar på tråden Flickskolor/pojkskolor
  • BlommyNess12
    Ghettomamma skrev 2009-04-07 00:10:09 följande:
    men du kanske är bög?
    Vem skulle vara bög?
    Haha, ja jag tänder på killar så jag antar att jag är det ;P
  • Ghettomamma

    Kom igen nu då!Ingen som vet nåt eller är intresserad?

  • BlommyNess12
    Ghettomamma skrev 2009-04-08 01:37:46 följande:
    Kom igen nu då!Ingen som vet nåt eller är intresserad?
    Det enda jag vet är att det är går emot svensk lag.
  • Meli

    Jag tror det är riktigt dåligt att segregera könen, och att det leder till mindre tolerans och förståelse mellan könen för de barnen när de blivit vuxna, samt att det inte gynnar jämlikhet på arbetsmarknaden. Tvärt om.

    Jag tror inte, HOPPAS INTE att någon politiker skulle våga införa detta.

    Dessutom är det väl mer känt att när man sätter ihop för många tjejer, utan killar som utjämnare blir det en fruktansvärd mobbning, gängbildning och utfrysning. Mycket dåligt alltså. Hur det blir i pojkklasser vet jag inte, men kan inte tänka mig att det blir positivt i alla fall.


  • Meli

    Att tjejer blir elaka när det bara är massa tjejer beror inte på att de konkurerrar om killars uppmärksamhet..... jag gick i en sådan klass och i den klassen fanns inte en enda killa att konkurrera om

    Vi (jag med) var bara elaka, snackade skit, var falska och frös ut helt enkelt. Det är inte meningen att världen ska vara könsuppdelad så, tror de uppdelade blir så frustrerade att det slår ut i elakheter.


  • BlommyNess12
    Ghettomamma skrev 2009-04-08 19:48:42 följande:
    www2.unt.se/avd/1,1826,MC=25-AV_ID=495369,00....Läs den här artikeln innan ni dömer ut detta alternativ...
    Alltså artikeln är ju klart vinklad, och dessutom så vill jag se forskning som stöder ditt argument. Alltså seriösa forskningsartiklar.

    Och jag tror inte heller att politiker skulle våga införa enkönade skolor, då det skapar en klyfta mellan män och kvinnor.
  • BlommyNess12

    Citat ur artikeln "Vi är inte rädda att säga vad vi tänker och kan göra saker som vi inte skulle göra om det var pojkar där." gör mig mörkrädd. Ska vi inte lära våra döttrar att helt enkelt ta för sig även i närheten av män eller ska vi signalera att det är fel?

  • Ghettomamma
    BlommyNess12 skrev 2009-04-08 19:55:12 följande:
    Citat ur artikeln "Vi är inte rädda att säga vad vi tänker och kan göra saker som vi inte skulle göra om det var pojkar där." gör mig mörkrädd. Ska vi inte lära våra döttrar att helt enkelt ta för sig även i närheten av män eller ska vi signalera att det är fel?
    Nej,men se på verkligheten nu...Att stärka tjejer som grupp ,skilt från pojkar kan väl vara en början på att vilja/våga ta för sig.Dessutom slipper man bli trackad och avbruten hela tiden...
    Anser du att det alltid är fel att dela upp efter kön?
Svar på tråden Flickskolor/pojkskolor