• Mor Ko
    Äldre 25 Apr 11:31
    70896 visningar
    38 svar
    38
    70896

    Förlovning-vilket finger?

    Okay, jag visste inte vilket forum jag skulle lägga denna inlägg...
    Men iallafall,. Jag har träffat en del folk som har förlovnings/bröllopsring på ringfingret på den vänstra handen, och också träffat folk som har/haft ring på den högra...
    Varför och Hur ska det vara egentligen?

    Alltså, min uppfattning, jag tycker enligt att det ska vara på ringfingret på den västra handen...

    Vad/Hur tycker ni?

  • Svar på tråden Förlovning-vilket finger?
  • mm m
    Äldre 25 Apr 11:55
    #21

    Jag säger också ringfinger på vänster

  • Danne7­4
    Äldre 27 Apr 12:32
    #22

    Normalt har man den på vänster men det finns ett fåtal länder i världen där man har den på höger hand.

    Det kulturella genomslaget är dock alltid vänster, inte minst eftersom detta är sed ifrån USA - vilket influerar världen starkt.

  • Bumbi6­666
    Äldre 27 Apr 12:36
    #23

    Får jag fråga.... vigselringen sen, sätter in den efter förlovningsringen eller innanför? Jag har hört att man "ska ha" vigselringen närmast hjärtat.

  • Kolora­tur
    Äldre 27 Apr 12:37
    #24

    Vilket udda fråga, haha! :D Jag frågade min säkra källa (min man som är präst) och han säger att det är olika beroende på vart i världen man är. I Sverige ska både förlovnings- och vigselring sitta på vänster ringfinger. Har man den på höger (som jag) så betyder det att man är änka/änkling. I baltländerna bland annat är det tvärtom, har man ringen på vänster är man änka. Därför blir folk ofta rätt förvånade när man är utomlands och de undrar varför det finns så många änkor i Sverige ;)

    Jag tycker dock inte det spelar så stor roll var man har ringen. Ida kan man byta till pek- eller långfinger om man vill. Man ska inte ha någon vigselring på tummen, för det anses som att man inte ser äktenskapet som något viktigt tydligen. Vet att de är väldigt stränga med det i USA, det är väldigt oartigt att ha ringen så.

    Man kan ju jämföra med det här när män började ha ring i örat. Hade de den i vänster betydde det att de var gay, i höger var de hetero. Idag finns ju inte den "regeln" kvar. :)

  • Danne7­4
    Äldre 27 Apr 12:39
    #25

    Är den regeln med öronringar borta...?!??

  • Kolora­tur
    Äldre 27 Apr 18:32
    #26
    Danne74 skrev 2009-04-27 12:39:30 följande:
    Är den regeln med öronringar borta...?!??
    Vad jag har fattat så är den det :) har träffat många som är hetero och har i gayörat. Ingen hade varit med om att piercaren tog för givet att det var ett visst öra.
  • Grodan­Skrutt
    Äldre 27 Apr 18:35
    #27

    Vänster hand, på ringfingret, anser jag & har endast sett här i Sverige

    Men i Danmark - där har man tydligen på höger hand, sen när man är gifta så flyttar man ringen till vänster hand.
    (En kompis till mig med ena föräldraparet i Danmark, hade ringarna på vänster hand när de var i Sverige & när de var i Danmark så hade de på höger) =)

  • Danne7­4
    Äldre 27 Apr 18:35
    #28

    Hmmmm....det är rätt många som jag har misstänkt för att vara bögar som inte är det med andra ord...??

  • Äldre 27 Apr 18:37
    #29

    I Sverige är det ju vänster hand, men man kan ju ha ringar på höger ändå.
    Jag har t.ex. min mormors förlovningsring (slät guldring) på höger ringfinger och min förlovnings- och vigselring på vänster.


    ♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • Kolora­tur
    Äldre 28 Apr 10:17
    #30
    Danne74 skrev 2009-04-27 18:35:52 följande:
    Hmmmm....det är rätt många som jag har misstänkt för att vara bögar som inte är det med andra ord...??
    hahahaha, ja kanske :D
  • Äldre 28 Apr 14:13
    #31
    Bumbi6666 skrev 2009-04-27 12:36:55 följande:
    Får jag fråga.... vigselringen sen, sätter in den efter förlovningsringen eller innanför? Jag har hört att man "ska ha" vigselringen närmast hjärtat.
    Eller så "ska" man ha dem i ordning, fölovningsringen hade man ju först så den ska vara innerst.
  • Äldre 28 Apr 14:21
    #32
    Thursday skrev 2009-04-28 14:13:50 följande:
    Eller så "ska" man ha dem i ordning, fölovningsringen hade man ju först så den ska vara innerst.
    Vigselringen närmast hjärtat är vad jag alltid hört också. Så sa guldsmeden som gjorde våra ringar också.
  • Äldre 28 Apr 14:23
    #33
    guldplutt skrev 2009-04-28 14:21:32 följande:
    Vigselringen närmast hjärtat är vad jag alltid hört också. Så sa guldsmeden som gjorde våra ringar också.
    Som sagt, det finns två skolor
  • Alemon­ia
    Äldre 28 Apr 14:28
    #34

    Jag som svensk och bosatt i Sverige har min förlovningsring på vänster ringfinger och kommer när jag gifter mig ha vigselringen utanför.

    Min lillasyster som träffade en norrman och då flyttade till Norge har (liksom maken) sina ringar på höger ringfinger och när de bara var förlovade hade de på höger även då.

    Att byta hand skulle inte funka för mig då mitt högra ringfinger är större än mitt vänstra.

  • Äldre 30 Apr 11:31
    #35

    Vänster är en amrikansk tradition som har sina rötter i protestantismen. Det var för att vara annorlunda än katolikerna som hade den på höger. Den senare förklaringen, för att göra det hela romantisk var att man har den på vänster för att det ligger närmast hjärtat.

    I många katolska länder, och konstigt nog även i Danmark, bär man den på höger. I katolsk tradition, inspirerad av många antika religioner, ses högerhanden som den viktiga handen och vänster som 'syndes hand' Vänster heter 'Sinistra' på många romanska språk och därav kommer det engelska 'sin' för synd.

    Så om hustrun/mannen är det viktigaste i ens liv, så bör man, enligt denna traditionen, ha ringen på den viktiga handen - höger.

    Men eftersom så få vet något om betydningen och därför hittar på egna betydningar, så spelar det ingen roll vilken hand man har den på. Vi lever i en tid där folk hittar på egna betydningar för allt det de inte vet/orkar ta reda på.

    Jag är katolik, gift med en dansk protestant och vi har vår vigselsring på höger hand.

  • Äldre 2 May 17:45
    #36

    Vet ni vad? Hjärtat sitter i MITTEN, men slagen känns mer på vä.

  • Ziitoo
    Äldre 2 May 17:47
    #37

    Nu har jag inte läst tråden men är det inte så att i många länder så har dom ringen på höger ringfinger tills den dagen man gifter sig, då byter man till vänster ringfinger?


    ♥ 4 mars klockan 06.18 så föddes vår underbara dotter Isabell ♥
  • Äldre 2 May 17:49
    #38
    Danne74 skrev 2009-04-27 12:39:30 följande:
    Är den regeln med öronringar borta...?!??
    Den fungerade inte i vilket fall som helst då Stockholms och Skånes regler var tvärt emot. Så en straight kille från Skåne skulle inte ses som straight i Stockholm.
Svar på tråden Förlovning-vilket finger?