• bondi

    HUR kan det vara ok att skola in 1-åringar på dagis!?

    Jag vet att det diskuterats förut och jag vet att många inte har ngt val. Men hur kan upplägget vara så att dessa 1-åringar ska skolas in på dagis!? Jag KAN inte förstå det!!! Tar verkligen illa vid mig å deras vägnar.
    Pratet om att "de trivs" elr "det går så bra" osv är ju bara nonsens. Barnet FÖRSTÅR ju ingenting i den åldern. Studerar man hur en 1-årings hjärna fungerar så känns såna kommentarer väldigt överflödiga. 

    "Bebisar som precis lärt sig gå" är ju vad dessa små charmtroll är. Hur bra kan det vara för dessa små knoddar att lämna sin trygga borg, mamma elr pappa, o vistas i stökiga miljöer med ingen som helst trygghet kvar!? Jag lider när jag går förbi o ser dessa små barn som tillbringar, i många fall stor del av sin tid där de absolut inte borde vara. Tycker det är så skevt det bara kan bli.

    Jag har själv 3 barn varav 2 av dom är 2.5 är. Jag tycker att DOM är för små för dagis. Ser jag på min lilltjej som är 15 mån ser jag en bebis på stapplande ben. Tanken på att sätta henne på dagis ger mig rysningar.

    Jag vet att jag kommer få en massa påhopp om att, som jag inledesvis nämnde, många inte har ngt val. Jag VET att många inte har ngt val. Jag lider med de som inte har det, verkligen. Jag spottar inte på dessa människor.

    MEN

    Det finns många som har ett val. Hur tänker dessa människor? Är så intresserad av att veta hur man öht KAN släppa sina känslor o skola ett så litet barn o lämna ansvaret åt ngn annan, det bästa ansvaret man har?

    Ha en fin kväll

  • Svar på tråden HUR kan det vara ok att skola in 1-åringar på dagis!?
  • Hackemamma
    bondi skrev 2009-05-31 00:16:44 följande:
    Jäklar, hur blir det med snittade barn, som mina egna är? Nu blir jag nervös.... Vet du?
    orolig för min lilla jag med, hon är matad med (håll i er nu...) ERSÄTTNING! Ända sen hon var 3 månader... Snacka om usel morsa :O
  • bluedabade
    Hackemamma skrev 2009-05-31 00:15:43 följande:
    Går de på dagis så har de fixat Matte C innan skolstarten!
    Javisst, och det känns ju tryggt!
  • tessi3h
    NSternhag skrev 2009-05-31 00:10:46 följande:
    Alltså... Jag skulle nog skriva en likadan tråd, men istället skriva "Varför skolar man inte in 1-åringar?" - alltså, det är ingen jävla skola, dem är där för att få leka och stimuleras - träffa andra barn som dem kan leka och ha kul med. Och ja, många har inget val, min dotter är 11 månader när hon börjar dagis och det är absolut inga problem. Varför måste alla hålla på och tönta sig med att barnen är för små? Sluta dalta med ungarna istället och låt dem stimuleras och utvecklas.
    Så små barn leker endast bredvid lekar, det kan de göra på öf med mamma eller pappa på tryggt avstånd. Det är så absurt att en ettåring behöver den stimulans från dagis för att utvecklas. Det bästa för utvecklingen i den åldern är familjen. Dalta? Absolut gör jag det om dalta är att vara rädd om mina söners anknytning och trygghet. Att man inte har ngt val har jag full försåelse för.
  • bondi
    bluedabade skrev 2009-05-31 00:18:05 följande:
    ingen aning..finns nog inga större hopp... men hade du satt dem på dagis från dag 1 så vore de räddade!
    {#lang_emotions_sealed}
  • bluedabade

    Ska logga ner nu. Ha det bra allihop! Kanske ses vi igen!

  • Marina Elena
    Bonanza skrev 2009-05-31 00:05:39 följande:
    TS fick tre barn på 14 månader enligt egen utsaga. Det ger tre barn per vuxen, och alla är i samma åldersspann. På vår förskola är det ca 3.2 barn per vuxen, men i bättre lämpade lokaler, i större åldersspann och med äldre barn som kan hålla ett öga på barnen.Just saying.
    men inte är det väl de äldre barnens uppgift att hålla ögonen på de yngre dagisbarnen? Det är då inte därför jag lämnat mina barn på dagis, för att de ska göra personalens jobb!
  • Hackemamma
    bluedabade skrev 2009-05-31 00:19:04 följande:
    Javisst, och det känns ju tryggt!
    Jo... Annat än att sitta isolerad hemma med sin stirriga mamma som helt saknar sunt förnuft ;D
  • SoFo89
    tessi3h skrev 2009-05-31 00:19:34 följande:
    Så små barn leker endast bredvid lekar, det kan de göra på öf med mamma eller pappa på tryggt avstånd. Det är så absurt att en ettåring behöver den stimulans från dagis för att utvecklas. Det bästa för utvecklingen i den åldern är familjen. Dalta? Absolut gör jag det om dalta är att vara rädd om mina söners anknytning och trygghet. Att man inte har ngt val har jag full försåelse för.
    Leker dom aldrig någonsin MED varandra?
    Min dotter måste vara ett underbarn i sådana fall
    ღSigne 071027ღ
  • Maj bebis

    bonanza
    Det kan ofta se ut så men dom leker inte med varandra, jag arbetar på förskola och har utbildning inom detta men du vet förstås bäst

  • Hackemamma
    bluedabade skrev 2009-05-31 00:20:24 följande:
    Ska logga ner nu. Ha det bra allihop! Kanske ses vi igen!
    *bugar mig i vördnad* Godnatt, frände :D
Svar på tråden HUR kan det vara ok att skola in 1-åringar på dagis!?