• Penapöna

    Att höja medgivande ålder när det finns ett barn, någon som vet hur det ska funka?

    Vi har fått frågan om vi vill ta emot ett barn som är lite strax över det vi har medgivande för. Vi vill det! Men pratade med de på familjerättsbyrån och där verkade allt så krångligt. De påstår att vi måste skicka in en ny ansökan om medgivande, ha nya läkarintyg och att det ska vara vår utredare som utreder igen, självklart är utredaren inte där nu, det är ju semestertider. Så tidigast vi kan få megivandet är i slutet av september.
    Kan det verkligen stämma? Det är ju ett barn som redan finns, ska man behöva denna långsamma handläggning?
    Sååå frustrerad just nu!

  • Svar på tråden Att höja medgivande ålder när det finns ett barn, någon som vet hur det ska funka?
  • Lilla Mumintrollet

    Först vill jag säga grattis!!!

    Det ni behöver är ett nytt medgivande dvs. ett med högre ålder. Men, inte behöver ni väl göra om läkarintyg mm. Då vi fick barnbesked på vår första dotter så visste vi inte riktigt om vi skulle hinna hem innan hon blev 1 år (medgivande 0- ej fyllda 1 år). Det ordnade vår hemutredare snabbt... vi fick däremot vänta in nästa nämndemöte... men, det var inga problem alls... snabbt hade vi ett nytt medgivande i handen för 0-18 månader. Vi behövde inte göra om något alls.... Men, vi kom hem 4 dagar innan hennes 1-års dag

    Så, jag förstår inte varför de ska krånliga till... då det är ett barn som redan finns och det handlar om en "liten" höjning.

    Ett tips är att rådfråga er organisation om hur ni skall gå tillväga...

    Lycka till!!

  • Pendo

    GRATTIS!!!

    Jag frågade faktiskt familjerätten just det igår. Det enda som skulle behövas var ett nytt nämndmöte med nytt beslut på befintliga papper. Jag frågade för att veta om det behövdes nya papper eftersom det kommer att gå fort när det väl händer. Nej var svaret, inga problem. Det skulle till och med kunna göras när vi är i Kenya.

    Olika krångliga famljerätter i olika kommuner? Vi bor i Stockholm.

    Lycka till!!!

  • Penapöna

    Vad ni muntrar upp mig! Det låter ju mer korrekt att det ska kunna gå snabbt. Hålla på att ha ett barn på barnhem i flera månader i onödan verkar ju helknäppt.

    Människan jag pratade med har ringt igen och hade iallafall fått en kollega att tänka sig utreda oss och då kan vi vara med på nämdmötet i slutet av augusti. Men det känns långt iallafall och AC hoppades vi redan skulle vara i landet då.

    Barnet är alltså bara 1 månad över vårt medgivande i dagsläget, så lite.

  • Lilla Mumintrollet

    Stå på er!! Jag vet att en del har fått familjerätten att ha ett extra möte för att man snabbt behöver ett nytt medgivande... Så för mig låter det konsigt att ni måste vänta så länge. Kom ihåg att begära "omedelbar justering" av ert nya medgivande... dvs. då får ni hämta medgivandet samma dag som nämndemötet är. Annars tar ju ett tag innan man får det i brevlådan...

    Tänk också på att er hemutredare har full koll då nästa möte är så er begäran om nytt medgivande kommer in i rätt tid.... för alla ärenden måste vara inne i god tid innan mötet. Annars får man vänta på nästa möte... För oss handlade om att allt skulle vara klart ca 1-1½ vecka innan mötet.

    Hoppas att allt löser sig....

  • Julifru

    Spännande!!!

    2007 så hjde vi vårat medgivandeeålder bara efter nn månad och det behövdes inget nytt alls av nåt!

    Nu därimot när medgivandet går ut och ska förnyas så fick vi göra om ALLT  är visst nytt!!

    Stort lycka till!!!

  • Miss TN

    Grattis!

    Tyvärr så är det egentligen så att det ska göras ett nytt medgivande och då är det era utredare som bestämmer vad som ska göras om. Om det ska gå helt rätt till så är det allt som ska vara nytt men detta varierar mycket mellan olika kommuner. Vissa och många behöver endast upp i nämnden på ett nytt nämndmöte så är det klart och det borde det gå även för er. Men det är era utredare som bedömmer detta! Stå på er och ifrågasätt så kanske de kan ge med sig.

    Lycka Till

  • Camarogirl

    Grattis!

    Jag måste ju bara säga att jag tycker byråkratin går till vansinnig överdrift ibland... När det handlar om att barnet är en månad äldre än det medgivande man har, då borde man kunna snabbfixa nytt medgivande. Det kan ju inte rimligen vara så att ni blir sämre föräldrar på något sätt bara för att barnet är en månad äldre... I synnerhet inte som man i dag kan ha ålderslösa medgivanden... :-0

  • ViljaDrömma

    En fråga bara, hur funkar det där egentligen? Kan man alltså bli erbjuden ett barn som inte stämmer överens med ens medgivande? Trodde de matchade barnen utifrån medgivandena???

  • ViljaDrömma

    Förlåt TS! Skulle naturligtvis säga GRATTIS oxå. Härligt!!!

    Får man fråga hur länge ni fick vänta på BB?

  • Biene
    ViljaDrömma skrev 2009-07-08 19:01:32 följande:
    En fråga bara, hur funkar det där egentligen? Kan man alltså bli erbjuden ett barn som inte stämmer överens med ens medgivande? Trodde de matchade barnen utifrån medgivandena???
    Jo det kan man, det händer då och då.
Svar på tråden Att höja medgivande ålder när det finns ett barn, någon som vet hur det ska funka?