• Äldre 31 Jul 13:28
    27395 visningar
    12 svar
    12
    27395

    Progesteron - försenad mens?

    Vi har haft 4 missfall (alla MA, varav 3 i rad) och jag har därför fått Trombyl samt Progesteron för att underlätta ett befruktat ägg att fästa ordentligt.

    Jag tar Progesteron från äl, men nu verkar det som att min menscykel har blivit rubbad. Tidigare hade jag alltid 28 dagars regelbunden cykel (även efter alla missfall), men nu när jag tagit Progesteron från äl är mensen snart en vecka sen - och graviditetstestet är negativt.

    Kan Progesteronet göra så att cykeln rubbas, nån som vet? Eftersom jag nu testat negativt har jag förstås upphört att ta Progesteron för denna gång, så jag hoppas att mensen kommer snarast så att man kan börja om.

    Är det kanske bättre att ta Progesteron från och med att man plussar? Jag har inga svårigheter att bli gravid, däremot blir det som sagt missfall.

  • Svar på tråden Progesteron - försenad mens?
  • Äldre 31 Jul 13:53
    #1

    Min lutealfas har för andra månaden sen jag började med proggisar blivit minst en dag förlängd,men en vecka låter mycket. Jag tar i.o.f.s bara en proggis-du kanske tar tre? Finns ju i.o.f.s de som efter IVF inte får mens förrän efter 20-25 dar efter ET och det skylls på proggisarna. Jag hade fortsatt ta dem tills jag _vet_ att jag inte är gravid. Tycker du ska ta från äl-det brukar man göra.

  • Äldre 31 Jul 20:15
    #2

    Hej,
    Jag tar två per dag, á 400 mg. Jo, jag får väl fortsätta att ta dem från ÄL som det är rekommenderat, men det är knöligt att inte veta när man ska få mens tycker jag, som är bortskämd med att tidigare alltid vetat exakt när både ÄL och mens ska infalla.

    Tar du dem också från ÄL, och testar du sedan på BIM eller? Jag får väl testa ett par dagar innan BIM nästa gång då så att jag inte tar progesteronet längre än nödvändigt. De är ju så jäkla dyra också...

  • Cia o krabat­en
    Äldre 31 Jul 20:17
    #3

    Ja den kan rubbas tyvärr.
    (Därför valde jag att ta prog från plus och inte från ÄL)
    Min läkare sa att om man fick - på dag 19 efter ÄL så kunde man sluta med proggen.

  • Äldre 31 Jul 20:47
    #4

    Cia: På dag 19 efter ÄL?
    Dag 14 efter ÄL är väl BIM om man som jag haft en cykel på 28 dagar (lutealfas 14 dgr)? Då borde jag ju kunna testa redan på dag 10 efter ÄL, med ett bra gravtest. Eller förstod jag dig fel.

    Jag ska hur som helst prata med min läkare efter semestern och fråga om det kanske räcker om jag tar från plus också, jag har inte haft problem att BLI gravid (men får MA kring v. 8). Så just efter ÄL verkar det ju som att ägget fäster hyfsat i alla fall, eftersom jag aldrig fått ett spontant MF (har skrapats 4 ggr).

  • Cia o krabat­en
    Äldre 31 Jul 20:54
    #5

    Jo dag 19 efter ÄL.
    Så alltså Bim +5 för då borde det säkert visa + och man kan då sluta om det inte gör det.

  • Äldre 31 Jul 21:04
    #6

    OK. För att vara på bergsäkra sidan alltså. Jag testade på BIM +3 vilket borde vara tämligen säkert också (åtminstone om man har regelbunden mens), men jag får väl testa igen om mensen dröjer länge då. Tack för dina svar!

  • Äldre 1 Aug 11:28
    #7

    Jat tog på eget bevåg från 2 dar efter ÄL vilket motsvarar ET och läkaren tyckte det var lagom. Får ju mina gratis eftersom jag har högkostnadskort så kostnaden kvittar. Jag är på dag 16 efter ÄL och ingen mens,bara pyttepyttelite spottings igår. Jag får nog räkna med 16 dagars lutealfas hädanefter med proggisar. Testa är ingen mening efter tre års försök. Gjorde det sist i.o.f.s,men det var ju onödigt! Skulle nån gång mot förmodan mensen utebli tills 18-20 dar efter äl så testar jag då.

  • kroppk­nopp
    Äldre 1 Aug 20:55
    #8

    Jag har fått Progesteron för att min gyn tyckte att min lutealfas var för kort (ca 11 dagar). Tagit morgon och kväll från två dagar efter utslag på ÄL-sticka. "Ta tills du får plus eller mens" sa min gynMensen kom inte på dag 28 som den brukar så på dag 30 to jag gravtest (minus). Slutade då med progesteronet och fick mens dag 32. Likadant denna månad.

  • Äldre 1 Aug 22:57
    #9

    Jepp, idag kom mensen, på dag 33. Ett och ett halvt dygn efter att jag slutade med progesteronet, undrar om den kommit samma tid även om jag fortsatt med dem?

    Nåja, då är det bara att ta nya tag nästa månad. Håller tummarna för er andra också.

  • Krusbä­r
    Äldre 3 Aug 12:18
    #10

    Hej, nu verkar det ju redan ha löst sig för dig. Men jag ville bara tillägga att progesteronet fungerar naturligt så att om du inte är gravid sjunker det efter ett visst antal dagar efter äl (10-16 dagar = lutealfasen) och du får mens. Är du gravid sjunker det inte och du får inte mens. Tillför du extra progesteron blir mensen med stor sannolikhet försenad och kommer ofta inte förrän några dygn efter att du slutat med progesteronet. Lycka till nästa månad!

  • Äldre 3 Aug 22:03
    #11

    Hej Krusbär,
    Tack för info, det var detta jag misstänkte! Nu blev min lutealfas 19 dagar, så det ska bli spännande att se om det kommer bli samma nästa gång. Fast helst vill jag ju bli gravid förstås...

  • Mon 2 Jan 2023 14:55
    #12
    Hur har det gått för dig Saki? :)

    Jag har slutat med progesteronkräm precis efter BIM+3, negativt gravtest. Blev oxå fundersam hur länge man skulle fortsatt egentligen?
Svar på tråden Progesteron - försenad mens?