• Viktorsmamma

till dagis

har svårt att tänka på vad vi måste inhandla inför trolig dagis start.

klart man måste handla de mesta ändå, men vad är ett måste att ha med till dagis i januari (då vi sökt)

skriv allt ni kan komma på, även saker som kanske är onödiga..

tack!

Viktor 26/10-08
  • Svar på tråden till dagis
  • garib

tofflor,extrakläder,regnkläder,nappar,snutte,gummistövlar- glöm inte att allt ska märkas för att inte komma bort och för att underlätta för personalen.

• The Black Lady

Barnet behöver samma kläder som barnet använder hemma.. svårare än så är det inte!

• Liten Mjau

tofflor skiter vi i, barn springer oftast barfota på dagis ändå... Men ytterkläder som är bra att leka i. Tänk att overaller blir super skitiga på dagis så det kan vara bra att ha en på dagis och en hemma.

Min dotter börjar på måndag så jag förstår dina tankar.

• Viktorsmamma

ja.. hmm.. han kommer vara 1år 3mån då vi har ansökt om att han ska börja (jnte fått svar ännu)

de vi redan hade i banorna på att inhandla är:

overall (måste man ha en extra?)
    vantarX2
    mössaX2
    vinterskor
    regnställ av ngt slag ( vet inte vad man ska handla för något)

hur mycket extra kläder måste man ha på dagis?

Viktor 26/10-08
  • Liten Mjau

Ett par ombyten i fall han blir blöt eller kissar/bajsar igenom. Typ tröja, byxor och strumpor.
    Ha en overall hemma och en på dagis, det räcker. Köp ett vanligt regnställ, gärna i en storlek över så han kan dra byxorna över overallen när det är som blötast/slaskigast.
    När det kommer till skor så vinterkängor är bra men om det är slaskigt så är fodrade gummistövlar/allvädersstövlar perfekta.
    Själva bor vi på västkusten och här är slaskigt hela vintern så här blir det mycket vattentäta kläder

• Kodia

Vi hade bara en overall, som hängde på förskolan under veckorna. I bilen till och från förskolan hade barnen en jacka. De hade också ett par termobyxor som tillsammans med jackan kunde vara reserv för overallen. Jag hade nog inte köpt två nya overaller, men om ni kan hitta en begegnad (tex på en bytesdag) eller ärva en är det så klart inte fel. Galonisar tyckte förskolan var praktiskt att ha över overallen om det var riktigt geggigt.

• Viktorsmamma

ja nu har jag budat på en overall till reserv på tradera. se om man vinner den. budade även där och vann oanvända vantar + skor för 108kr med frakt:D

tradera is the shit!

Viktor 26/10-08
  • Liten Mjau
    Viktorsmamma skrev 2009-08-09 13:36:57 följande:
    ja nu har jag budat på en overall till reserv på tradera. se om man vinner den. budade även där och vann oanvända vantar + skor för 108kr med frakt:Dtradera is the shit!
    Japp radera är grymt! I morgon bär det av till dagis för första gången Lite nervöst
  • Viktorsmamma

ojoj.. hur gammal är barnet? berätta hur de går för er^^

Viktor 26/10-08
  • mapo51

Vår son började i förskolan i januari i år och vi klarade oss med en overall då de burkar ta på galonisar över overallerna på hans förskola så den blev inte så skitig.

Vi har haft galonställ och det fungerar toppen, på vintern är de inte ute lika mycket som på sommaren utan det blir 1-1,5 timme i taget och då fungerar galonställ jättebra.
    Om man däremote har barnet på en ur och skur-förskola så behöver man ha lite annan typ av regnkläder eftersom de då är ute mer och verkligen behöver något som andas.

• Liten Mjau
    Viktorsmamma skrev 2009-08-09 18:06:14 följande:
    ojoj.. hur gammal är barnet? berätta hur de går för er^^
    Idag var andra dagen och det går super. Idag behövdes regnkläder och ett byxombyte eftersom hon fick in vatten i regnbyxorna Hon tycker det är så roligt med alla leksaker och alla barnen. I morgon ska hon äta där, det ska bli spännande.
    Hon är 16 månader.
  • Viktorsmamma

vad bra att allt går bra!! Han ska önska sig regnställ + stövlar i 1års present nu! allt är ju så dyrt så vi önskar oss lite, då vi redan köpt en beg. oanvänd overall + vinterskor och handskar tillsammans för 260kr! allt är använt i vagn eller inte använts alls!

så de köpen är jag nöjd med!

Viktor 26/10-08
  • RuNdOmMaGeN

Här vill de att barnen ska ha en hjälm med säkerhetsspänne(grönt) när det är vinter och isigt på gården.

• LillaFlamman

Vad som finns konstant på dagis för oss:

komplett ombyte (byxor, tröja, långärmad, strumpor)
    regnställ
    gummistövlar
    (2 dagisnappar när han var mindre)
    Kastade dit ett par kortbyxor för vädret växlar.
    Kastade dit ett par gamla gympaskor med då det hänt ett par gånger att hans skor är dyngsura när jag ska hämta

Vad som blivit kvar i korgen sen i vintras:
    ett par tjocka sockar att ha i gummistövlarna
    ett par tunna allvädervantar
    ett par tunna termobyxor

i vinter kommer jag lägga dit ett par exta termovantar.
    Termokläderna är samma som han kommer och går i till dagis och som han har hemma, ser till att köpa bra vinterkläder mot kyla och vatten så de inte ska bli blöta, mycket försöker jag hålla ner på men bra vinterkläder är ett måste enligt mig så det kan få kosta vi värsta fall, hellre att jag fryser och är blöt än sonen

Svar på tråden till dagis