• BabyJay

    Tappa vikt fram till jul?

    Var riktigt duktig för ett tag sedan. Åt bra och motionerade. Sedan kom bakslaget, sockerberoendet är tillbaka och magen ser onödigt plufsig ut. Vågen har jag inte ens vågat ställa mig på.

    Tänkte att det nu är dags att ta nya tag. Inskolningen på dagis är klar, pluggandet har börjat och nu får det fan vara nog med småätandet.

    Tänkte kolla om det är fler som vill hänga på och peppa varandra till ett hälsosammare liv? Jag tänkte meddela mat och motion varje dag i tråden här så man har ett samvete någonstans... haha... Då tänker man till lite när man vet att andra "kollar in" hur man sköter sig!

    Någon som vill vara med? Hur tänker ni försöka?

    Min "metod" som tidigare funkat för mig, och som jag kommer köra nu är:
    *te & knäcke eller gröt till frukost
    *smörgås & frukt till mellanmål
    *matlåda till lunch
    *en kopp kaffe på eftermiddagen
    *lagad middag på kvällen

    *motion minst 30 minuter om dagen

    *2 saker att unna sig i veckan, ex lite godis eller en fika

    Tycker det är extra kul om många vill hänga på! Kan behöva lite extra stöd! Särskilt de här första dagarna av socker-detox...

  • Svar på tråden Tappa vikt fram till jul?
  • lunkentuss

    Metoder är inget för mig heller... Däremot följer jag väldigt mycket av Paulun, så man kan väl säga att jag går efter "paulunmetoden"

    Jag läser just nu hans bok om viktminskning -har läst den förr, men då den äldre versionen. Men nu har jag köpt den nya uppdaterade boken och det är riktigt peppande att läsa!

    Just det här som någon nämnde att inte äta på kvällen -han skriver att man ska helst inte äta närmare än 4 timmar före läggdags, eftersom energiförbrukningen under natten är minimal. Så ska man gå o lägga sig klockan 22 kan man äta middag senast klockan 18

  • den kära leken

    Jag vet inte vem Paulun är men jag tror väl inte heller på metoder. Iaf inte de som säger att man bara ska äta äpplen eller liknande. Jag tror på att äta bra mat och röra på sig. Då blir kroppen glad.

    Jag jobbar på dagarna (sitter på jobbet nu) och är inte hemma förrän 17-18 tiden. Äter då middag med en gång (står färdiglagad när jag kommer hem). Sen blir det ofta ut i trädgården eller renovering av huset fram till 21. Sen lite pyssel inomhus och sen sängen. Jag skulle ju kunna ut och springa efter det att vi ätit middag men då blir jag ju väldigt hungrig efteråt. Annars får det bli på helgerna. Hur ska jag göra? När tycker ni att jag ska få tid att träna?

  • lunkentuss

    den kära leken skrev 2009-09-28 10:50:50 följande:


    Jag vet inte vem Paulun är men jag tror väl inte heller på metoder. Iaf inte de som säger att man bara ska äta äpplen eller liknande. Jag tror på att äta bra mat och röra på sig. Då blir kroppen glad. Jag jobbar på dagarna (sitter på jobbet nu) och är inte hemma förrän 17-18 tiden. Äter då middag med en gång (står färdiglagad när jag kommer hem). Sen blir det ofta ut i trädgården eller renovering av huset fram till 21. Sen lite pyssel inomhus och sen sängen. Jag skulle ju kunna ut och springa efter det att vi ätit middag men då blir jag ju väldigt hungrig efteråt. Annars får det bli på helgerna. Hur ska jag göra? När tycker ni att jag ska få tid att träna?
    Då skulle du gilla Paulun, inget hokus pokus bara ren fakta
    Du hinner inte gå på morgonen, gärna före frukost? En halvtimme räcker gott..! Eller om du har en timme lunchrast -gå 20 minuter o ät direkt efter Samma sak på kvällen, en halvtimmes promenad på kvällen är ju alltid nåt Så kan du ägna dig åt mer på helgen
  • BabyJay

    den kära leken skrev 2009-09-28 10:50:50 följande:


    Jag vet inte vem Paulun är men jag tror väl inte heller på metoder. Iaf inte de som säger att man bara ska äta äpplen eller liknande. Jag tror på att äta bra mat och röra på sig. Då blir kroppen glad. Jag jobbar på dagarna (sitter på jobbet nu) och är inte hemma förrän 17-18 tiden. Äter då middag med en gång (står färdiglagad när jag kommer hem). Sen blir det ofta ut i trädgården eller renovering av huset fram till 21. Sen lite pyssel inomhus och sen sängen. Jag skulle ju kunna ut och springa efter det att vi ätit middag men då blir jag ju väldigt hungrig efteråt. Annars får det bli på helgerna. Hur ska jag göra? När tycker ni att jag ska få tid att träna?
    I ditt fall måste väl det bästa vara att få lite vardagsmotion. Vet inte hur du tar dig till jobbet, men det gpr ju alltid att få ett par minuters promenad till och från bilen/bussen mm. Och trädgårdspyssel är ju massor med motion oxå. Ta i lite extra bara. Räfsa löven snabbare typ. kan man bli riktigt svttig på. Snabbdammsuga inne är ju oxå motion! Man får vara lite påhittig!! hihi
  • Jenny1

    Jag måste också ta tag i träningen... försöka få en rutin på det.
    Tycker alltid att det är nån förkylning som bryter ut när man precis börjat..
    Men ikväll ska jag damma av motionscykeln! Finns inte så mycket alternativ när man är ensam med två barn.

    Vilka råvaror/vilken mat ska man välja? När man samtidigt måste tänka på ekonomin?

  • lunkentuss
    Jenny1 skrev 2009-09-28 11:10:07 följande:
    Jag måste också ta tag i träningen... försöka få en rutin på det. Tycker alltid att det är nån förkylning som bryter ut när man precis börjat.. Men ikväll ska jag damma av motionscykeln! Finns inte så mycket alternativ när man är ensam med två barn. Vilka råvaror/vilken mat ska man välja? När man samtidigt måste tänka på ekonomin?
    Vi äter väldigt ofta hemjord falafel -kikärtsbiffar! Billigare grejjer än kikärtor får man leta efter Till det gör vi en sås/dressing av turkisk yoghurt och massa grönsaker till Oftast broccoli -fryst sådan är ganska billig
  • den kära leken

    Den där vardagsmotionen får jag. Minst 30 minuter varje dag. Cyklar till bussen och sen promenad från bussen till jobbet. Äter inget förrän jag kommer till jobbet och då en tallrik gröt. Så jag rör mig innan jag äter frukost med =) Har också hund. Det är iof min man som tar det mesta ansvaret för den men jag går med den minst en gång om dagen och då 20-30 min. Jag måste göra något som jag får upp flåset av. Det där med att ta i extra när man håller på i trädgården kanske inte är så dum idé.

    Jenny: Vi odlar mycket grönsaker själva men så bor vi på landet också. Ett tips är att odla färska kryddor i fönstret om man inte har ett trädgårdsland. Färska kryddor gör vad som helst mumsigt och så luktar det gott i hela köket och billigt =)

  • BabyJay

    Jenny: I vår familj äter vi i princip allt. Vi tänker inte på vad maten innehåller, ja, det ska vara näringsrikt såklart, men vi har gärna både smör och grädde i maten mm. Hos oss (läs mig, sambon är smal som en sticka) är det småätandet som är värst. jag är ett riktigt fika-monster!

    Men om man ser till ekonomin så tycker jag köttfärs är en toppenvara! Jag kan få ett litet paket köttfärs till 3 middagar här hemma!! Allt handlar om att dryga ut det dyra med sådant som är billigt. Ha rivna morötter i köttfärssåsen elelr ärtor-majs-paprika-blandning. Krossade tomater är superbra. Potatis är billigt och nyttig (beror ju iofs vilken metod man kör oxå då), men vi gillar potatis!

    Så jag är väl kanske inte den bästa på att ge tips om särskilt nyttig mat, men jag tycker vi äter bra och ordentlig mat. det blir inte mycket snabbmat utan mestadels mat lagad från grunden. Ekonomiskt sett är ju oxå hembakat bröd jättebra. Och det är ju nyttigare oxå efetrsom det bara är naturliga ingredienser, dvs de man vill ha. Vi har köpt en bakmaskin vilket gör det så enkelt att baka bröd. Bara i med ingredienserna och trycka på start! Underbart!

    Kan tillägga att ikväll ska vi äta en supergod, matig och billlig soppa till middag.
    Innehåller kokt potatis och kokta morötter, köttfärs, krossade tomater, matlagningsgrädde, chilipulver & vitlök. Och färskt bröd till det såklart

  • Jenny1
    himmelsflickan skrev 2009-09-28 11:17:38 följande:
    Vi äter väldigt ofta hemjord falafel -kikärtsbiffar! Billigare grejjer än kikärtor får man leta efter Till det gör vi en sås/dressing av turkisk yoghurt och massa grönsaker till Oftast broccoli -fryst sådan är ganska billig
    Det lät spännande! Kan man göra många och frysa in? Brukar barn uppskatta de?
    Tar gärna recept! Både på biffarna och såsen, och vad ni har för grönsaker till.
  • lunkentuss
    Jenny1 skrev 2009-09-28 11:21:18 följande:
    Det lät spännande! Kan man göra många och frysa in? Brukar barn uppskatta de? Tar gärna recept! Både på biffarna och såsen, och vad ni har för grönsaker till.
    Det kan man -har i frysen just nu, hihi
    Dottern är 2.5 år o hon tycker dom är jättegoda iaf...

    Originalrecept finns säkert på nätet, men jag tycker inte dom brukar bli så bra när jag gör dom... Så jag har mixat lite själv o dom är faktiskt godare tycker jag, haha

    Detta är på ett ungefär nu, för jag gör nog olika varje gång med mängd o så, hehe...

    ca 2 dl okokta kikärtor (lägges i blöt under natten o kokas sedan ca 1.5 timme)
    1 stor lök (gul elr röd)
    runt 2 vitlöksklyftor
    salt o peppar
    persilja (jag använder fryst och det bruka gå år drygt ett halv sånt litet paket)
    1-2 ägg
    potatismjöl
    oliv/rapsolja

    Jag hackar lök o vitlök lite grovt o steker den mjuk o massa (!) olja, saltar o pepprar. Sen häller jag ner lökblandningen samt oljan i em mixer o tillsätter dom kokade kikärtorna. Mixar o knäcker i 1-2 ägg beroende på konsistensen -jag vill ha den ganska lös. Smakar av med ytterligare lite salt o peppar + persilja. Sedan rör jag i lite potatismjöl så smeten stabiliserar sig lite, men fortfarande är ganska lös/seg.

    Klickar ut i stekpanna med rapsolja i o steker tills det blir gyllenbrun fin yta på båda sidor

    Såsen gör jag på turkisk yoghurt, men vilken naturell yoghurt som helst funkar ju
    Smakar av med tex vitlöksklyftor, salt o peppar eller chilikrydda/sås. Guacamole är föresten oxå väldigt gott till...!! Nyttigt fett med

    Vi har antingen kokt broccoli till eller lite blandat med tomater, paprika o majs
Svar på tråden Tappa vikt fram till jul?