• BabyJay

    Tappa vikt fram till jul?

    Var riktigt duktig för ett tag sedan. Åt bra och motionerade. Sedan kom bakslaget, sockerberoendet är tillbaka och magen ser onödigt plufsig ut. Vågen har jag inte ens vågat ställa mig på.

    Tänkte att det nu är dags att ta nya tag. Inskolningen på dagis är klar, pluggandet har börjat och nu får det fan vara nog med småätandet.

    Tänkte kolla om det är fler som vill hänga på och peppa varandra till ett hälsosammare liv? Jag tänkte meddela mat och motion varje dag i tråden här så man har ett samvete någonstans... haha... Då tänker man till lite när man vet att andra "kollar in" hur man sköter sig!

    Någon som vill vara med? Hur tänker ni försöka?

    Min "metod" som tidigare funkat för mig, och som jag kommer köra nu är:
    *te & knäcke eller gröt till frukost
    *smörgås & frukt till mellanmål
    *matlåda till lunch
    *en kopp kaffe på eftermiddagen
    *lagad middag på kvällen

    *motion minst 30 minuter om dagen

    *2 saker att unna sig i veckan, ex lite godis eller en fika

    Tycker det är extra kul om många vill hänga på! Kan behöva lite extra stöd! Särskilt de här första dagarna av socker-detox...

  • Svar på tråden Tappa vikt fram till jul?
  • Jenny1

    Tack himmelsflickan! Det där ska jag absolut testa! Storhandlade ju igår, så det får vänta tills nästa gång.
    Tar tacksamt emot recept på storkok som går att frysa in.

  • lunkentuss
    Jenny1 skrev 2009-09-28 13:29:07 följande:
    Tack himmelsflickan! Det där ska jag absolut testa! Storhandlade ju igår, så det får vänta tills nästa gång. Tar tacksamt emot recept på storkok som går att frysa in.
    Nåt anat vi gör ofta som är snällt mot plånboken är vegetarisk lasagne. Man gör en tomatsås istället för den vita såsen och så blandar man spenat o keso istället för köttfärs

    Tomatsås:
    1 burk krossade tomater
    1 gul lök
    1-2 vitlöksklyftor
    salt, peppar
    oregano
    olja

    Stek löken o vitlöken mjuk i olja, tillsätt tomaterna o smaka av med kryddorna.

    Keso/spenat:
    Ta ca 2 dl hackad spenat (jag använder fryst, som tinat) och blanda med ca 400 gr (nästan en hel stor burk) keso. Salta o peppra.

    Häll hälften av tomatsåsen i en ugnsform o varva sedan lasagneplattor (gärna fullkorn då) o kesoblandning. Häll resten av tomatsåsen överst o lägg sedan skivad squasch allra överst. Strö över mager riven ost.

    In i mitten av ugnen, ca 45 min 200 grader
    Serveras med riven vitkål som smaksatts med en skvätt vinäger =)
  • Tuvessonskan

    Jag är jättegärna med!!

    Började tänka i rätt banor förra veckan och det slutade med en belöning på
    -0,5kg :)

    Jag kör med:
    gröt till frukost
    Knäckebröd till mellanmål
    Matlåda till lunch (försöker ta en mindre portion än de rätt stora som smugit sig på)
    Frukt till mellanmål
    Litet mål middag eller gröt när jag kommer hem ifrån jobbet
    Sedan knäckebröd på kvällen

    Är ute och går varje dag och rider på Torsdagar.
    Vill försöka få in en löptur i veckan oxå.

    Skall försöka unna mig något gott, men har lätt att ramla tillbaka i gamla vanor.

    Måste gå nu, men vi hörs snart igen alla motivationshöjjare på familjeliv!

  • den kära leken

    Kom precis tillbaka efter en 5 km löprunda! Det gick inte fjäderlätt precis men nu har jag börjat igen! Phu. Vatten....

  • lunkentuss

    den kära leken skrev 2009-09-28 18:13:36 följande:


    Kom precis tillbaka efter en 5 km löprunda! Det gick inte fjäderlätt precis men nu har jag börjat igen! Phu. Vatten....
    åå va skönt o va klar...! Jag har min träning kvar, börjar klockan 20 ^^
  • Jenny1

    Dagen har gått bra. Lämnade t om kvar mat på tallriken ikväll! Försökte lyssna på kroppen - när den sa att den var mätt. Det slank nog ner ett par tuggor extra, men ändå mindre än förrut...

    Det är nu min största utmaning kommer - kvällssuget!!!!

    Hur går det för er andra på kvällarna?

  • BabyJay

    Suck... en kompis kom med fika i eftermiddag... men jag tog ialalfall bara en liten liten bit... Men det suger att fuska redan första dagen...
    Annars har det gått bra idag!!

  • Jenny1

    Jaha då var det kört för idag då.... två mjuka mackor + tre hårda.... med ost....

    Varför är det så svårt att stå emot suget??
    Men men det är bara att ta tag i det igen imorgon!
    Hoppas det går bra för er alla!

  • pilliss
    BabyJay skrev 2009-09-28 08:40:17 följande:
    Himmelsflickan:Vågade ställa mig på vågen, var inte så illa ändå. 64,3 utan frukost i magen. Jag är 160 lång...Så mitt delmål till jul blir 60. Det måste gå!!Det där med hunden hjälper inte så mycket.. haha... Vi har egen gård så de är mest ute och springer själva i skogen, så man är ju inte "tvingad" att gå ut som man var innan när man bodde i lägenhet. Men visst borde jag gå ut med dem!!!pilliss: Men man måste ju börja någonstans ju!! Häng på här nu!!!Visst är det svårt, men vi får peppa varandra.Varför MÅSTE du gå ner? Om man får fråga alltså?
    Orkar ej med denna vikten.
    Vill orka leka med barnen o känna mig nöjd med mig själv.
    Komma i snygga kläder...
    elbi.blogg.se uppdat. 10/8-09
  • den kära leken

    God morgon alla kämpar! Idag tar vi nya tag. Vi ska lyckas. Okej?

Svar på tråden Tappa vikt fram till jul?