• BabyJay

    Tappa vikt fram till jul?

    Var riktigt duktig för ett tag sedan. Åt bra och motionerade. Sedan kom bakslaget, sockerberoendet är tillbaka och magen ser onödigt plufsig ut. Vågen har jag inte ens vågat ställa mig på.

    Tänkte att det nu är dags att ta nya tag. Inskolningen på dagis är klar, pluggandet har börjat och nu får det fan vara nog med småätandet.

    Tänkte kolla om det är fler som vill hänga på och peppa varandra till ett hälsosammare liv? Jag tänkte meddela mat och motion varje dag i tråden här så man har ett samvete någonstans... haha... Då tänker man till lite när man vet att andra "kollar in" hur man sköter sig!

    Någon som vill vara med? Hur tänker ni försöka?

    Min "metod" som tidigare funkat för mig, och som jag kommer köra nu är:
    *te & knäcke eller gröt till frukost
    *smörgås & frukt till mellanmål
    *matlåda till lunch
    *en kopp kaffe på eftermiddagen
    *lagad middag på kvällen

    *motion minst 30 minuter om dagen

    *2 saker att unna sig i veckan, ex lite godis eller en fika

    Tycker det är extra kul om många vill hänga på! Kan behöva lite extra stöd! Särskilt de här första dagarna av socker-detox...

  • Svar på tråden Tappa vikt fram till jul?
  • lunkentuss

    den kära leken skrev 2009-09-29 07:07:07 följande:


    God morgon alla kämpar! Idag tar vi nya tag. Vi ska lyckas. Okej?
    oo ja, sitter o tuggar havregrynsgröt just nu o ägg ^^
  • den kära leken

    Himmelsflickan: Gick det bra att träna igår? Vad tränar du?

  • lunkentuss

    den kära leken skrev 2009-09-29 07:38:13 följande:


    Himmelsflickan: Gick det bra att träna igår? Vad tränar du?
    Det gick jättebra, jobbigare än sist nu när man kan stegen bättre ^^
    Jag tränar lite olika saker, är medlem på westcoast som det heter o går på gruppträningarna där

    Jag tränar core 3ggr/vecka, afrodance o step up 1 gång/veckan, bodypump 1 gång/vecka o spinning 2 ggr/veckan.
    Ibland byter jag ut step up:en o tränar bodybalance istället

    Bra med gymkort
  • den kära leken

    Himmelsflickan: Men då är du på gymmet varje dag! Hur får du tid till det? För mig är det helt otänkbart att efter man kommit hem på kvällen ge sig ut igen för att träna. Jag måste kunna träna hemifrån. När man var student däremot, då hade man ju all möjlighet i världen att träna varje dag.

  • lunkentuss

    den kära leken skrev 2009-09-29 07:59:46 följande:


    Himmelsflickan: Men då är du på gymmet varje dag! Hur får du tid till det? För mig är det helt otänkbart att efter man kommit hem på kvällen ge sig ut igen för att träna. Jag måste kunna träna hemifrån. När man var student däremot, då hade man ju all möjlighet i världen att träna varje dag.
    6 dgr/veckan tränar jag, vilodag på fredagar Kör dubbelpass ett par ggr nämligen...

    Jag är mammaledig på dagarna, så då är jag "bara" hemma, kanske att jag tar nån barnvagnspromenad eller så... Men sen kommer min man hem vid fem, då får han middag o sen försvinner jag till gymmet ett par timmar Sen är jag hemma igen vid åtta eller så, beroende på när passen börjar, så har vi lite kväll ihop ändå

    Men visst var det enklare förr, men då av nån anledning tränade jag inget alls Haha... Kan ju va därför jag ser ut som jag gör idag i och för sig haha
  • Hallonet80

    Hej !
    Får jag oxå hänga på ? Blir så inspirerad när jag läser om er ! Jag var dukig i våras då jag körde med cambridge och gick ner 10 kg, höll det ganska skapligt under största delen av sommaren, men nu vet jag inte vad som hänt! Har gått upp 4-5 av de 10 kg jag gick ner !! Vill bara att de försvinner igen !!! Vägde idag 78,5, skulle egentligen behöva gå ner till 68kg, men vill till en början iaf gå ner till 74 kg. Får ta det lite i etapper... Mitt problem är för stora portiner, för lite motion och okynnesätande. Så det är egentligen mentalt, både vad det gäller motinerande och ätandet. Funderar på att läsa nån KBT-bok så man lär sig att tänka på ett annat sätt kring det hela...
    Ikväll ska jag iaf träna, typ medelgympa med inslag av aerobics, rätt kul, brukar gå 1-2ggr/vecka på det men behöver nog komma igång igen och gå promenader varje dag och ev jogga ibland.

  • lunkentuss
    Hallonet80 skrev 2009-09-29 09:38:27 följande:
    Hej ! Får jag oxå hänga på ? Blir så inspirerad när jag läser om er ! Jag var dukig i våras då jag körde med cambridge och gick ner 10 kg, höll det ganska skapligt under största delen av sommaren, men nu vet jag inte vad som hänt! Har gått upp 4-5 av de 10 kg jag gick ner !! Vill bara att de försvinner igen !!! Vägde idag 78,5, skulle egentligen behöva gå ner till 68kg, men vill till en början iaf gå ner till 74 kg. Får ta det lite i etapper... Mitt problem är för stora portiner, för lite motion och okynnesätande. Så det är egentligen mentalt, både vad det gäller motinerande och ätandet. Funderar på att läsa nån KBT-bok så man lär sig att tänka på ett annat sätt kring det hela... Ikväll ska jag iaf träna, typ medelgympa med inslag av aerobics, rätt kul, brukar gå 1-2ggr/vecka på det men behöver nog komma igång igen och gå promenader varje dag och ev jogga ibland.
    Det har varit (och är) mitt problem med -stora portioner! o småätandet -speciellt på kvällar, då kommer mackor o glass o godis fram Har fortfarande svårt att lägga ner kvällsätningen, men nu slinker det ner frukt istället -oftast! Och det är först för några dagar sen som jag verkligen skärpt mig med portionerna, men nu känns det som att jag börjar få disciplin på mig själv

    Varför ska man vara så gottesugen jämt
  • den kära leken

    Gottesuget är supersvårt! Socker är så beroendeframkallande. Det är därför jag har svårt att "unna mig" något på fredag- eller lördagskvällen. Man får igen det dagen efter. Därför ska jag försöka ha nolltolerans här i början. Annars halkar jag lätt dit =)

    Förbjudet för mig: Godis, kakor, glass, läsk, chips

    Tillåtet: popcorn, frukt

  • Jenny1

    Funderar på om jag måste bryta ner det i etapper...
    Att först få bort ätandet på kvällarna. Har ju en svaghet för kolhydrater..

    Vad tror ni att det kan ge? Att inte äta något efter middan?

  • den kära leken
    Jenny1 skrev 2009-09-29 13:12:38 följande:
    Funderar på om jag måste bryta ner det i etapper... Att först få bort ätandet på kvällarna. Har ju en svaghet för kolhydrater.. Vad tror ni att det kan ge? Att inte äta något efter middan?
    Ja det kan nog fungera. Efter 18 äts det ingenting. Det alternativet finns inte. Tänk inte ens tanken liksom. Så slipper man all ångest, ska jag? Nej det ska jag inte eller? Då tar man en macka till slut. Lycka till Jenny!
Svar på tråden Tappa vikt fram till jul?