• mejram

    NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

    Gamla trådar med mycket information i respektive TS:

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html (aug 2007-okt 2007)

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37677491.html (okt 2008-dec 2008)

    etc....

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m45890890-1.html (jul 2009-okt 2009)

  • Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo
  • Pyl
    Björnmossa skrev 2010-01-23 16:46:58 följande:
    Låter jättebra, rapportera efter!
    Nu har jag gjort ett nytt försök med BS. Det blev mycket bättre denna gången. Jag blandade ut bikarbonaten med vatten i en gammal balsamflaska och aktade längderna. Avslutade med ÄCV. Håret blev inte alls så ruffsigt som tidigare. Lite trassligt och torr i topparna, men det beror nog på att det är så slitet.
    Tackar för hjälpen!

    Nu har jag beställt henna och indigopulver härifrån http://helenashenna.se/ också.
    Ska bli kul att experimentera med färgerna lite. Har inte hennat sedan jag gick i högstadiet. Köpte då brun henna från nån hälsokostbutik och blev alltid besviken för att det aldrig blev så brunt som jag ville. Trots att jag blandade i kaffepulver. Hoppas att det inte blir samma nu för även om jag tycker det är rätt fräckt med oranget, så klär jag inte i det.
    Jag tänkte göra så nu att jag har i mer indigo i underhåret så att det blir lite mörkare. Har för mig att det ska vara ett knep för att få håret att se tjockare ut...
  • Pormoicheia

    Hittade ännu en artikel om talgkvalster (fast på engelska)

    http://www.jashbotanicals.com/articles/demodex_folliculorum.html

    Rätt intressant där det förklaras hur allt hänger ihop med ökad sebuimproduktion och kvalstren (ju mer fett, desto mer mat) och att kontinuerlig uttorkning således ökar risken för talgkvalster. Jag hade dock velat hitta något som kunde styrka det om att talgkvalstren trivs där ph:t är högt.
    Fast å andra sidan så misstrivs de flesta organismer där det är för hög PH...

    Ska fortsätta googla...


    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Martina 76

    Hur skadligt är klor för håret? Undrar om jag ska tvätta håret varje gång jag varit och badat med sonen eller ej... Jag blöter inte håret utan får snarare mycket stänk i håret så det blir ganska blött. Tvätta eller ej?

  • Denebola
    Martina 76 skrev 2010-01-24 18:02:03 följande:
    Hur skadligt är klor för håret? Undrar om jag ska tvätta håret varje gång jag varit och badat med sonen eller ej... Jag blöter inte håret utan får snarare mycket stänk i håret så det blir ganska blött. Tvätta eller ej?
    Jag kan tyvärr inte svara på hur skadligt det är, men du kanske kan göra denna inpackning med jämna mellanrum? Eller skaffa en badmössa, en sån där charmig med plasblommor i glada färger kanske?

    Inpackning/shampoo för att minska skada av klorin
    1 ägg
    1 äggskal olivolja
    ¼ skalad gurka
    Blanda ägg, olivolja och skalad gurka. Sprid ut jämt i håret. Låt det sitta i 10 minuter, skölj ur noggrant.
  • Hypnotica

    Här lite info om citron i hennablandningar:

    "Acids - Lemon juice, lime juice, red wine. There is much debate on weather or not an acid is needed to achieve dye release in henna, and the answer for hair at least, seems to be no. Lemon juice has been reported to help keep a henna mix lighter, and wine a deeper red. While acids may speed dye release, too much acid in a mix may lead to dry hair. Use only a little. Newer research has shown that lemon actually inhibits the lawsone molecule, so while lemon juice does help keep the henna color lighter, the same results could be achieved by simple dilution with conditioner or cassia. More information has also shown that indigo does best with a PH around PH 8, while henna likes something a bit closer to neutral (PH of 7).

  • Björnmossa
    Pyl skrev 2010-01-24 17:01:01 följande:
    Nu har jag gjort ett nytt försök med BS. Det blev mycket bättre denna gången. Jag blandade ut bikarbonaten med vatten i en gammal balsamflaska och aktade längderna. Avslutade med ÄCV. Håret blev inte alls så ruffsigt som tidigare. Lite trassligt och torr i topparna, men det beror nog på att det är så slitet. Tackar för hjälpen! Nu har jag beställt henna och indigopulver härifrån helenashenna.se/ också. Ska bli kul att experimentera med färgerna lite. Har inte hennat sedan jag gick i högstadiet. Köpte då brun henna från nån hälsokostbutik och blev alltid besviken för att det aldrig blev så brunt som jag ville. Trots att jag blandade i kaffepulver. Hoppas att det inte blir samma nu för även om jag tycker det är rätt fräckt med oranget, så klär jag inte i det. Jag tänkte göra så nu att jag har i mer indigo i underhåret så att det blir lite mörkare. Har för mig att det ska vara ett knep för att få håret att se tjockare ut...
    Härligt att det blev resultat! Gör en oljeinpackning i topparna så får du säkert ordning på dem med!
  • Cybele
    Pormoicheia skrev 2010-01-24 15:08:26 följande:
    Ja det tyckte jag också. Det i kombination med det cybele hittade om hårets elasticitet kan inte bli fel
    Skall inte fuska med ÄCV i fortsättningen. Kvalstret låter ju hemskt!!
  • Cybele

    Jag menade att lägga till en smiley    men blev så till mig när jag tänkte på de hemska kvalstrena!    :)     men seriöst, skall ta vinägern lite mer på allvar, även i ansiktet fast då kanske det skulle bättre med citronsyra, speciellt om det inte luktar så mycket?

  • Denebola
    Cybele skrev 2010-01-24 21:27:13 följande:
    Jag menade att lägga till en smiley    men blev så till mig när jag tänkte på de hemska kvalstrena!    :)     men seriöst, skall ta vinägern lite mer på allvar, även i ansiktet fast då kanske det skulle bättre med citronsyra, speciellt om det inte luktar så mycket?
    Jag tänker samma sak =) Mer sura sköljar! Men jag tycker att ÄCV inte luktar något i ansiktet. Visserligen brukar jag oftast torka bort det med en fuktig tvättlapp när jag tycker att det har svidit tillräckligt (har utspädd ÄCV).
  • Pormoicheia
    Cybele skrev 2010-01-24 21:25:24 följande:
    Skall inte fuska med ÄCV i fortsättningen. Kvalstret låter ju hemskt!!
    nä det lät inte så mysigt. Men jag hittar tycärr inte så mycket om de där talgkvalstren. På ena sidan står det att det är något alla har bara det att vissa har mer och på en annan sida står det att väldigt få procent har dem, men att upp till ca 80 % av dem som tappar hår har dem...
    Det finns så lite information om detta att det liksom inte går att jämföra de olika buden heller.

    Men men.
    Apprentice Moraltant *back in action*
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo