• mejram

    NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

    Gamla trådar med mycket information i respektive TS:

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html (aug 2007-okt 2007)

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37677491.html (okt 2008-dec 2008)

    etc....

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m45890890-1.html (jul 2009-okt 2009)

  • Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo
  • Pormoicheia

    Jag är faktiskt rätt flitig med mitt ÄCV då jag ta min veckliga grovtvätt, och då både i håret och i ansiktet.
    Det har blivit något av en favorit faktiskt


    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Cybele
    Denebola skrev 2010-01-24 21:29:16 följande:
    Jag tänker samma sak =) Mer sura sköljar! Men jag tycker att ÄCV inte luktar något i ansiktet. Visserligen brukar jag oftast torka bort det med en fuktig tvättlapp när jag tycker att det har svidit tillräckligt (har utspädd ÄCV).
    Jag har gjort mitt eget ansiktsvatten på lavendel, kamomill och mynta. Funderade på om man kunde ta med lite citronsyra för att göra det lite surt utan att förändra doften. Luktar det inte alls?

    Ett av mina problem är att citronsyra är inte så enkelt att få tag på där jag bor.
  • Denebola
    Cybele skrev 2010-01-24 22:00:13 följande:
    Jag har gjort mitt eget ansiktsvatten på lavendel, kamomill och mynta. Funderade på om man kunde ta med lite citronsyra för att göra det lite surt utan att förändra doften. Luktar det inte alls? Ett av mina problem är att citronsyra är inte så enkelt att få tag på där jag bor.
    Skulle det funka med askorbinsyra i stället tro? Det är ju också en syra. Inte för att det nödvändigtvis är lättare att få tag på... Var bor du? England, eller hur var det?

    Det luktar ÄCV medan jag just smort på det. Men när jag torkat av det känner jag ingen lukt alls. Har inte testat att låta det vara kvar, men håret luktar ju inget efter ÄCV, så då kanske inte huden heller gör det?
  • FrejaMariah
    Denebola skrev 2010-01-24 22:06:33 följande:
    Skulle det funka med askorbinsyra i stället tro? Det är ju också en syra. Inte för att det nödvändigtvis är lättare att få tag på... Var bor du? England, eller hur var det?Det luktar ÄCV medan jag just smort på det. Men när jag torkat av det känner jag ingen lukt alls. Har inte testat att låta det vara kvar, men håret luktar ju inget efter ÄCV, så då kanske inte huden heller gör det?
    Jag torkar aldrig av ACV i ansiktet och det luktar inte när huden blir fuktig heller..
  • Björnmossa
    Denebola skrev 2010-01-24 22:06:33 följande:
    Skulle det funka med askorbinsyra i stället tro?
    Svärmor säger att det är samma men jag vet inte om hon menar att det är samma ämne eller om hon menar att det kan användas lika.
  • Denebola
    Björnmossa skrev 2010-01-25 00:20:14 följande:
    Svärmor säger att det är samma men jag vet inte om hon menar att det är samma ämne eller om hon menar att det kan användas lika.
    Samma ämne är det inte. Så i så fall menar hon att de kan användas på samma sätt, beroende på om hon vet att det är två olika ämnen eller inte :P
  • Taggtroden

    ÄCV är bland det bästa som finns!

    Är verkligen superbra att ha som ansiktsvatten. Varje gång jag duschat eller tvättat ansiktet så sköljer jag i kallt vatten och sedan tar jag lite ÄCV- blandning som jag har färdigt i flaska vid handfatet och baddar på (direkt med händerna bara) och sedan låter jag det torka och smörjer in mig med någon olja. Sååå lent och det stänger porerna så att man känner sig fräsch längre. Jättebra för mig som har porer som tydligen inte kan rengöra sig själva!

    (Kan dock tillägga att de första månaderna, ja första året tom så klarade inte min hud av ÄCV. Hade det bara i håret då. Nu är jag glad att det funkar! :))

  • Taggtroden

    Lägligt till diskussionen om ÄCV mot håravfall så kommer min man hemdragandes med något han fått tips av frisörn att köpa... men jag undrar vad det är för något?
    När jag söker på google kommer det bara upp att det är en medicin mot högt blodtryck men inget mer om vad själva substansen är...
    minoxidil heter den. Någon som har koll?

  • RiNan
    Taggtroden skrev 2010-01-25 12:02:51 följande:
    Lägligt till diskussionen om ÄCV mot håravfall så kommer min man hemdragandes med något han fått tips av frisörn att köpa... men jag undrar vad det är för något? När jag söker på google kommer det bara upp att det är en medicin mot högt blodtryck men inget mer om vad själva substansen är... minoxidil heter den. Någon som har koll?
    Detta är vad jag hittade:

    www.newhairclinic.se/minoxidil/

    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=3&UserTypeID=0

    Verkar som att han ska köpa Rogaine
  • Jenslund

    Hej!
    Har kört BM sen september-09 och är överlag mycket nöjd. Fick fram fina vågor som jag hade svårt att framhäva tidigare och håret är i mkt bättre skick.
    Mitt problem: Mjäll!
    Jag behöver tips för nu är jag så desperat så att jag nästan överväger att köpa ett mjällschampoo!
    Har använt Änglamarks sensibel balsam som tvättbalsam (och Aussie Luscious long som vårdande) men det fungerar inte längre utan det är lika mycket mjäll kvar efter hårtvätt som innan.
    Vad ska jag göra/prova? Alla tips mottages tacksamt!

Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo