• Xgirl83

    Vi från "Första barnet i november 2007" - del 9

    Wow, del 9!!

    am zandra = Noah 2/11 (BF 24/10) (bebis i magen BF april -10)
    Reyngirl = Sierra 9/11 (BF 12/11), Caspian 12/1 -09
    CarlAstrid = Elias 10/11 (BF 8/11)
    X-girl83 = Selma 16/11 (BF 14/11) (bebis i magen BF maj -10)
    Skorpiona = Vidar 23/11 (BF 26/11), Tor 30/11 -08
    Lindispindis84 = Oliver 24/11 (BF 16/11), Ella & Emanuel 9/4 -09
    Ain = Miriam 26/11 (BF 20/11) (bebis i magen BF april -10)
    Solstice = Alexander 28/11 (BF 22/11)
    Blemmert = Lisa 30/11 (BF 29/11), Leo 23/5 -09
    Malia75 = Emil 3/11
    Virre85 = Elias 3/11

    Jag hoppas jag fick med alla som skriver i tråden nu.

  • Svar på tråden Vi från "Första barnet i november 2007" - del 9
  • Ain

    Jaa, här nere är det faktiskt manga som inte vaccinerar sina barn. I Sverige är det sa självklart liksom (även om det tydligen finns undantag som Xgirls chef ). sa därför har jag blivit mer insatt i den generella vaccin-debatten. Och jag blir bara sa irriterad för vissa utnyttjar helt klart att andra vaccinerar sina barn, även om de själva knappt ens inser det. Som de med allergierna, de utgar ju fran dagens situation där man faktiskt inte far de mest allvarliga sjukdomarna... MEN eftersom manga inte vaccinerar sig här sa gar det epidemier som tex mässlingen, nagot vi inte direkt har i Sverige. I varas dog det en flicka här i Geneve för att hon inte var vaccinerad mot mässlingen...

    Men absolut, man vill ju helst välja nagot man vet är HELT säkert. Och det känns ju ända som att det finns vissa oklarheter här. Och bara det att vissa tvivlar pa vaccinet gör ju att man själv börjar undra om det är rätt val. Man vet ju dessutom inte om man verkligen skulle fa influensan även om man inte vaccinerar... eller hur allvarlig den skulle bli... Men jag tror ända att fördelarna överväger.

    Ang. mässlingsvaccinet och autism sa finns det faktiskt inga studier alls som visar pa att det finns ett samband. Det finns en studie - den som startade hela denna debatt - som visade pa samband. Men i efterhand har det kommit fram flera detaljer angaende studien som visar att man inte kan lita pa den. Nu kommer jag inte ihag exakt alla detaljer men bla var urvalet av barn till studien mysko, manga av medförfattarna till studien ställer sig inte längre bakom den, huvudforskaren hade nagot slags samröre med (tror han fick pengar av) en grupp föräldrar som ville fa skadestand för att de menade att deras barn blivit autistiska av vaccinet osv.

    Det finns ju till visso endel föräldrar som faktiskt vill att deras barn ska bli sjuka (oftast antroposofer) för de anser att det stärker kroppens immunförsvar och att det alltsa är bra att bli sjuk. Och för all del, de kan väl avsta - det är ju faktiskt till syvende och sist nagot föräldrar maste avgöra för sina barn och göra det som känns rätt. Men samtidigt sa utsätter man kanske människor i ens närhet som är svagare än andra och da riskerar att dö av sviterna. Eller som flickan som dog här i Geneve. Hon tillhörde inte en riskgrupp...

    Ok, slut pa vaccindiskussion

    Xgirl: kul att se en rovfagel pa sa nära hall. Hittade den ut utan problem sedan? Vore ju trakigt om den slog huvudet i glaset och dog ;-D

    Jag maste ocksa ta och köpa presenter och julkappar till Miriam. Och julklappar till familjen i Sverige. Mamma kommer till första advent sa da skickar jag klappar med henne sa jag slipper betala posten att göra det.
    Och sa ska jag börja baka lite inför födelsedagen tror jag. Bättre att börja i tid sa man inte har allt kvar dagarna innan. Da blir det sa jobbigt. Ofta brukar jag göra lussekatter till hennes födelsedag. Men jag tror jag struntar i det i ar. Det kan jag göra till lucia sedan.

  • lunaria

    x-girl: så skönt att Selmas feber gått över så att kalaset blir av ordentligt . oj då, vilken knasig chef du har måste jag säga .

    ang vaccination: håller med Ain om det som sägs. vi tänker vaccinera Noah när det går igenom ordentligt. det står på vissa sidor att man ska kunna vaccinera, men ännu har det inte gått igenom i alla landsting. jag känner som så att jag har läst så mycket om detta vaccin och då känns det som att vaccinet är betydligt mindre fara än att få influensan. det är ju ett beprövat vaccin, men som en lärare sa så går det rykten i de baltiska länderna (hennes bror bor där) om att 4000 pers i Sverige har dött av vaccinet här i Sverige och sådana rykten förklarar ju självklart varför vissa länder avstår från det. och det är ju rykten här i Sverige som gör att folk inte vaccinerar sig, många som fortfarande tror på det här med kvicksilvret. men jag känner som så att om det vore fler risker än fördelar med vaccinet så skulle inte gravida erbjudas det. och det här med vaccinationer har gått upp och ner även här i Sverige. missade en hel termin i 4:an pga kikhosta så det är jag glad över att det finns ett vaccin mot idag för det var inte roligt att ha.

    idag var sista dagen på praktiken *snyft*. min handledare skulle skriva omdömen och jag kunde inte fått bättre . det har varit så himla roligt så det känns lite trist nu att inte få gå dit på måndag igen och få träffa klassen.

  • Reyngirl

    Ni verkar så säkra på hur ni ska göra Bra att höra annat än en massa motståndare. Vet fortfarande inte 100 hur vi gör med sprutorna...

    Idag skickade jag Daniel till IKEA för att köpa en juniorsäng till Sierra (inspirerad av Xgirl) och lilla stumpan somnade utan att ens försöka smita Hon skulle alltid smita ut spjälsängen när vi hade ena sida avtagen... Men ikväll gick det jättebra Dom är verkligen stor nu, våra små pluttar...
    Kommer bilder på sängen i bdb

    Xgirl: Hoppas att ni hade ett trevligt kalas idag Synd att hon inte hann få sitt duplo, kanske kommer på måndag?
    Hur var det med Selmas äggallergi? Det finns ju ägg i vaccinet

    Zandra: Grattis till det fina omdömet!

  • Xgirl83

    Ain: Jag var också orolig att fågeln kommit in av misstag och sen inte hittade ut, men när den tröttnade på mina paparazzi-fasoner så flög den bara rätt ut så den hade koll på var utgången var, som tur var.

    Reyngirl: Så roligt att hon fått egen säng! Och att det gick så himla bra redan första natten. Underbart! Ja de är verkligen stora nu. Kalaset gick bra idag och Selma blev helt hög på att öppna presenter och blev så himla glad för allt hon fick. Hon fick Duplo polar-zoo också så nu har hon ännu mer zoo att leka med. Roligt! Fast presenterna från oss får hon ju inte förrän imorgon.

    Här går det lite sämre med sängen igen. I förrgår kväll så ville hon ABSOLUT inte sova, så vi fick låta henne vara vaken en stund till och hon var uppe och skuttade till kl 22.30! Hon verkade inte övertrött utan bara pigg helt enkelt. Så när jag skulle gå och sova vid 22.30 tog jag med mig henne upp och frågade om hon ville sova i sin egen säng så sover mamma i sin. Hon sa ja, så jag bäddade ner henne i hennes säng. Hon var upp en gång och sprang, men gick tillbaka helt själv och bäddade ner sig i sin säng igen. Sen somnade hon! Men tyvärr var hon otroligt ledsen när hon vaknade ett par timmar senare. Och igår testade jag att sitta bredvid sängen så hon skulle somna utan att jag låg bredvid, men hon blev SÅ otroligt ledsen. Till slut satte jag mig precis vid sängkanten och höll in armen och klappade henne, och då riktigt tryckte hon sig mot mig så att det ändå blev som att jag höll om henne. Och först då somnade hon. Det var så himla jobbigt att låta henne gråta så, men jag satt ju hos henne hela tiden och nån gång måste man ju bestämma sig för att prova också. Svårt att veta hur man ska göra. I alla fall så var hon väldigt ledsen även i natt då hon vaknade. Det var redan vid 23-tiden tror jag. Suck.

  • Xgirl83

    Förresten verkar min trötthet ha kommit för att stanna nu. Måste sova middag varje dag för att klara att hålla mig vaken över huvud taget. Jag tycker verkligen det känns jättetungt. Det var lättare att vara gravid när man inte redan hade nåt barn. Är/har ni andra varit så här trötta under era graviditeter (förutom precis i början)?

  • Reyngirl

    Xgirl: Så jobbigt för er att hon har så svårt för att somna Jobbigt för Selma också... Jag vet att vårt BVC sa att man kan få hjälp av barnpsyklogen för att lösa sömnproblem. Kanske kan vara något för er??
    Va fina bilder i bloggen, hon ser verkligen så lycklig ut! Sötaste Selma

    Jag var också rätt slut när jag var gravid med Caspian. Har du börjat med järntabletter än? Jag fick börja mycket tidigare med C än med S. Be BM kolla ditt hb... Det är ju tyngre att vara gravid när man har ett litet barn att ta hand om också och man inte får sova ordentligt på natten. Man kan ju verkligen inte bara vila när man behöver det...

    Sierra sov bra hela natten och imorse när jag gick in till henne så satt hon snällt kvar i sängen och sträckte upp armarna för att jag skulle lyfta upp henne
    Ska bli spännande att se hur hon fixar sin middagslur nu...

  • lunaria

    Reyngirl: härligt att det gick bra på första försöket, jättekul . vi har fått en växasäng, men måste fixa madrass o det vet jag inte hur vi ska lösa utan bil än bara .

    x-girl: så jobbigt med den kämpiga natten, men det är ju bra ändå att ni försöker vara bestämda med att hon ska sova i den egna sängen. hoppas på att ni får en bättre natt nästa natt!!

    ang trötthet: innan praktiken sov jag middag varje dag och undrade hur det skulle bli under praktiken, men det är precis som att man då var igång så mycket och inte hann känna efter. men nu när jag är hemma igen så känner jag tröttheten komma snabbare känns ju skumt. jag var alltid trött när jag väntade Noah och fick sova middagslur hela graviditeten igenom, den där perioden där man skulle känna sig piggare kom aldrig för mig då . så det känns mycket bättre denna gång och det där kan nog skilja sig på olika graviditeter. sen om du blir alldeles för ovanligt trött så får du ju be din bm kolla upp dig. känns som att jag tjatar på alla om sköldkörtelproblem, men det är faktiskt vanligt att få när man är gravid.

    jag är så sugen på att börja sätta upp ljusstakar och sådant, känner att jag är lika tokig i julen detta år som förra!! men folk skulle väl börja tycka vi vore galna i så fall, räcker ju att Dan reagerar på att jag går runt och nynnar jullåtar hela dagarna . jag är verkligen så glad för att det äntligen snart är jul igen så man kan få äta gott o ha det mysigt. och jag är helt tokig i saftglögg, det är så himla gott!!

    igår så kände Dan de första rörelserna av bebis. vi låg o pratade och han strök över magen sen bumpa det till. jag kände det jättetydligt innefrån och det kändes så underbart .

  • Xgirl83

    Zandra: Vad häftigt att han kände första rörelserna! Vilken vecka är du i nu? Jag har inte ens själv känt nåt än. Jag längtar också efter julen! Fast jag brukar ändå hålla mig tills 1:a advent-helgen för då känns det ju mer speciellt. Men det ska bli himla roligt i alla fall! Jag har börjat förbereda Selma lite på det här med tomten, jag har en bok från när jag var liten som handlar om tomtens verkstad så den har vi läst. Men om du och Reyngirl båda har varit så här trötta åtminstone en utav era graviditeter så är det väl helt normalt att jag känner såhär. Men inte så kul att känna att man går runt och bara vill gråta. Men jag kanske borde få komma till BM och bara få kolla blodvärdet. Men jag ska ju dit om 3½ vecka tror jag, kanske jag kan vänta. Jag var ju som sagt sån här med Selma också utan att blodvärdet var jättedåligt.

    Reyngirl: Ja kanske man kunde höra med BVC om barnpsykolog.. Men det känns lite som att vi kanske inte har tillräckliga problem för det. För hon sover ju bra så länge hon får sova med oss. Så det sunda förnuftet säger väl att hon bara behöver mycket närhet vid sömnen så egentligen borde man väl bara acceptera det... Jag tog upp sömnen med BVC en gång tidigare då när hon inte alls kunde ligga ensam och sova, inte ens från hennes nattning tills vi gick och la oss, och då fick jag bara en folder om 5-minutersmetoden, suck. Men nu har vi ju ny sköterska så jag ska fråga henne om lite tips när vi ska dit igen nästa torsdag.

    Men jag är jätteglad för er skull att er stora tjej sov så gott i sin egna säng! Hur gick middagsluren?

    Idag har Selma fått åka med sin "styv-morfars" grävmaskin!

  • lunaria

    x-girl: ta upp det ändå för om ni kan få lite hjälp och råd förutom 5 mm så vore det ju bra. bara så man har någon att bolla idéer med kan ju vara lite skönt i sådana situationer. så kul med tomten, ni ska alltså låta någon klä ut sig till tomte i år?? vi har inte ens någon tomtedress till Noah i år, men jag tror vi skippar det för Noah var ju inte så glad över sin luva förra året .

    jag är i v. 18 nu och jag har väl känt "något" ett tag, antagligen en del gaser också hehe, men det var första gången det blev så tydligt och man blev helt säker på att det måste ha varit bebbe liten . jag har nojjat mig jättemycket och vaknat nästan spyfärdig vissa nätter pga oro så det känns lugnare nu iaf .

  • Ain

    Markus fick ocksa känna bebisen för nagra dagar sedan Han hade nog kunnat känna tidgare om han hade haft talamod att vänta. Det har han inte Men nu känns den sa ofta att det inte är nagra problem.

    Ser pa ett franskt program, och just nu är det ett inslag om H%M

    Miriam sover ocksa superdaligt just nu. Och dessutom är hon pa ett allmänt konstigt humör (kanske för att hon sover daligt, eller för att hon är i en sadan utvecklingsfas just nu). Igar vägrade hon lägga sig. VRALSKREK tills hon kräktes (alltsa hon skrek bara i typ 20 sekunder, men det var ett kraftigt vral!). Sa da fick hon komma upp med oss. Innan dess hade vi ocksa försökt att ligga pa en madrass i samma rum som henne, men da lag hon bara och pratade med oss. Ganska kul iof att höra hennes sma ideer
    Vi försökte att inte prata och leka med henne da hon var uppe, för att det inte skulle vara roligt att vara uppe. Men det är klart, det är ju ända roligare att vara uppe än ligga i ett mörkt rum, sa det var ju inte en superbra strategi. Hon somnade inte förrän 23:30! Sa idag var hon trött tidigt och somnade i vanlig tid. Men hon protesterade ända ganska friskt, men var väl sa trött att hon gav upp

    Tidigare kvällar har det ocksa varit svart att fa henne att somna. Ibland har hon somnat men sedan vaknat run 23:00 och varit jättepigg. Suck.

    Saaa - jag har funderat. Eventuellt borde vi (och jag ska försöka med det) att hon sover kortare pa dagen. Hon verkar helt enkelt för pigg pa kvällen. Den sista veckan har hon inte alls velat sova middag pa dagis, och ända inte varit tröttare än vanligt. sa kanske 40 minuter eller nat skulle räcka. Men, det är sa skönt för gravida mig att fa vila mig pa dagen, att det känns inte som ett roligt alternativ

    eller sa haller hon pa att fa tänder och det stör pa nagot sätt nattsömnen. Hon dreglar ganska mycket och tar med händerna i munnen. Men det känns ända inte som att det riktigt förklarar beteendet.

    eller sa är hon helt enkelt inne i en trotsig period, da hon inte VILL sova. Hon är nämligen mycket bestämdare även om andra saker. Och vägrar göra manga saker, och kan börja grata jättemycket om hon inte far som hon vill, eller kasta sig pa marken och sadär.

    eller sa är det en kombination av allt

    Sa, vad har vi tänkt göra... Som sagt var, jag tror hon far sova lite kortare pa dagen. Och annars försöka vara ganska strikta med nattsömnen. Ge henne trygghet da hon ska sova, men annars visa att när det är natt ska man sova. Jag tror att just när de trotsar sa är det viktigt att ha vissa regler som de kan luta sig emot. (tex när gar över gata haller vi handen, man sitter ned pa stolen sa att man inte ramlar ned. när det är natt ligger man i sin säng (behöver inte sova, men mamma och pappa underhaller inte) osv
    Samtidigt som jag ofta later henne välja (typ kläder osv) för att jag vill att hon ska fa tas pa lika stort allvar som en vuxen. Men vissa saker är hon helt enkelt inte stor nog att bestämma, och da maste en vuxen sätta gränser, och det tror jag ger trygghet.

    Haha, detta sagt. Jag kommer ju inte lata henne grata en massa. Gör hon det sa kommer vi nog ga tillbaka till var "lat-ga" metod, ligga bredvid henne pa madrass Sa vi har manga bra metoder, ibland fungerar de - ibland maste vi helt enkelt vänta pa att denna utvecklingsfas gar över

    Hur som helst: Xgirl: jag vet hur du känner dig och det gar ju inte att tvinga dem sova. Kör ni pa som ni tycker känns bra för er. Jag tror det är viktigast. Kvällen ska ju inte bli till nagot som känns jättejobbigt, skuldfyllt och stressat...

Svar på tråden Vi från "Första barnet i november 2007" - del 9