• Anonym (?)

    När man har soc-bidrag, får man en extra slant till julen?

    Får man lite mer pengar så man kan inhandla julklappar och julmat?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 18:41
    Tack till er som givit svar på frågan och inte ägnat er åt pajkastning. Jag ska kolla upp era förslag

  • Svar på tråden När man har soc-bidrag, får man en extra slant till julen?
  • Anonym (knappast)

    Garanterat! Om du lagt undan nån hundring nån månad före jul för att köpa julklappar för så hade inte soc dragit ner på ditt ekonomiska bistånd för det. Skitsnack! För den delen kan man ju dels lägga undan pengar utan att soc får veta och dels kan man handla julklapparna i förväg också.

  • lottan81

    Oftast får man inte det NEJ.
    men Varför ska man få extra inför jul.. nej de anser jag är fel.. så skall alla familjer oavsett form o oavsett hur ekonomin är få samma summa.

    Sen förstår jag inte mig på folk som verkar bli lika förvånade varje år när julen närmar sig eller nån fyller år eller dylikt.
    Alla VET att julen kommer 1gång/år.. det är ingen överraskning.
    Har man sämre ekonomi får man spara precis som alla andra & köpa för mindre summa i julklapp o helt enkelt hushålla med pengarna.

    Kanske e de bra o ha en budget plan hela året för räkningar,mat mm så man vet att man alltid har pengar till tex julklappar.

    Men detta e ju bara min åsikt o alla delar den garanterat inte.

  • Anonym

    Nä jag tycker inte att man ska få mer pengar. Man har ett val! Spara under året, sök hjälp via kyrkan, mfl.

    Och som ett extra tillägg.. man kan välja att inte gå på soc. Du kan välja att plugga, ect..

  • Anonym

    Nej, det skulle du inte få. Du har rätt att köpa mindre mat, mindre kläder eller färre nöjen och spara pengarna till jul. Det är endast om du får in pengar utifrån på dina konton som man drar pengar från bidraget.
    Anonym (?) skrev 2009-11-24 14:02:42 följande:


    Jag förstår inte varför så många blir upprörda av att man vill ha en extra peng för att kunna ge sina barn nån julklapp. Visst jag kan spara o spara under dom andra månaderna för att ha pengar till julklappar MEN skulle soc se att jag kan lägga undan pengar från mitt bidrag, vad tror ni skulle hända? JO jag skulle få mindre! Jag har så det går runt varje månad men det är oxå det, har inte valt o sitta i denna situation o det gör mig ledsen att flera får det att låta så. Hade andra alternativ funnits hade jag för sjutton inte levt på soc.
    Anonym (oj oj oj..) skrev 2009-11-24 14:04:58 följande:
    Och nej, jag tycker inte att man måste köpa massor klappar till barnen, men nått. Kanske en 500:- extra, det är väl inte så mycket att gnälla om..
    Under 2008 fick drygt 215000 hushåll ekonomiskt bistånd. Om alla de ska få 500 kr till julen så blir det 107 miljoner 600 tusen kronor. Inget att gnälla om...
  • lottan81

    Anonym (?) skrev 2009-11-24 14:02:42 följande:


    Jag förstår inte varför så många blir upprörda av att man vill ha en extra peng för att kunna ge sina barn nån julklapp. Visst jag kan spara o spara under dom andra månaderna för att ha pengar till julklappar MEN skulle soc se att jag kan lägga undan pengar från mitt bidrag, vad tror ni skulle hända? JO jag skulle få mindre! Jag har så det går runt varje månad men det är oxå det, har inte valt o sitta i denna situation o det gör mig ledsen att flera får det att låta så. Hade andra alternativ funnits hade jag för sjutton inte levt på soc.
    Du kan spara på så sätt att dom (soc) aldrig ser dom = hemma!!!!!
    Men du har helt rätt i att om du spar på ett konto så drar dom av den summan men som sagt inte om du spar pengarna hemma.

    De finns alltid saker man kan dra in på... tex mobil, hemtelefon, olika abonnemang, små köp, ja en massa går att rabbla upp.. oftast har man mera utgifter än man tror när man gör en budget syns det tydligt.

    Har med levt på soc o hade dottern samtidigt o så jag vet att de finns en massa saker man kan göra för o dra ner på utgifterna.. o jag kunde minsann spara både till jul o födelsedagar, så de går bara du vill.
    Visst e de lättare om man har jobb o så men de går!!!
  • Anonym (knappast)
    lottan81 skrev 2009-11-24 14:13:11 följande:
    Anonym (?) skrev 2009-11-24 14:02:42 följande:
    Du kan spara på så sätt att dom (soc) aldrig ser dom = hemma!!!!!Men du har helt rätt i att om du spar på ett konto så drar dom av den summan men som sagt inte om du spar pengarna hemma.
    Nej det gör de inte, man måste inte göra av med exakt den summan man får varje månad utan det är helt OK att spendera lite mindre vissa månader och mer vissa. det är inga storbelop vi snackar om, det behövs inte heller för att få en okej jul.
  • Anonym

    jag har aldrig levt på soc och jag förstår nog att det är svårt att få det att gå runt men visst kan man ha en sparbössa hemma där man lägger i 20 spänn varje månad, ok det blir 240 på ett år så det är ingen förmögenhet men allt sparande om det så är en tia, är bra! går inte det ?

  • lottan81

    Anonym (knappast) skrev 2009-11-24 14:17:29 följande:


    Nej det gör de inte, man måste inte göra av med exakt den summan man får varje månad utan det är helt OK att spendera lite mindre vissa månader och mer vissa. det är inga storbelop vi snackar om, det behövs inte heller för att få en okej jul.
    De gjorde dom för mig när jag levde på dom.. fick då rådet att ta ut pengarna från kontot.
    Detta e dock 8år sen så de kan ju ha ändrats sen dess.

    Nej jag sa aldrig att man behöver ha en massa pengar under julen 0 som jag skrev tidigare så VET alla att julen kommer 1gång/år o då får man planera om man vill göra mer av den typ.
  • RosaNapp

    Man kan lägga undan pengar och är man rädd för att soc ska få veta så lägger man dom i en burk i köket.

    Nej, man får väl inga presenter vid kräftskivor, men det är alltså det viktiga? Att det ska ges presenter. Och ffa presenter som kostar?

    Nej, man har inte alltid alla gånger valt att leva på soc och det är bra att det finns. Men att få en extra peng för högtider tycker jag inte ska vara något "krav" (ja, jag förstår att det inte menas som krav, ffa inte av alla som har soc. Vem skulle inte vilja ha en exra peng ibland?).

    Alla firar fö inte jul. Det är en tradition, och den kan se ut på det sätt man vill och kan göra den på.

  • Anonym (knappast)
    lottan81 skrev 2009-11-24 14:20:10 följande:
    De gjorde dom för mig när jag levde på dom.. fick då rådet att ta ut pengarna från kontot.Detta e dock 8år sen så de kan ju ha ändrats sen dess.
    Var det inga större summor som du dessutom la på hög lång tid så var det garanterat andra orsaker till varför de drog in på ditt ekonomiska stöd. Man har inga som helst skyldigheter att göra av med exakta summan varje månad för att vara fortsatt berättigad. det är helt OK att ha hundralappar kvar viss tid på året för att sen köpa t ex vinterytterkkäder för dem i oktober. som exempel.
Svar på tråden När man har soc-bidrag, får man en extra slant till julen?