• Pepsikatten

    Tjattråden för oss som plussade runt den 19 Mars del 4

    Vi har ju blivit rätt så många nu som plussade runt 19 Mars och tråden till listan hittar ni i länken nedan

    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m42495456.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m45090416.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-221/m47515505.html

    Här följs vi nu åt och stöttar varandra genom våran långa resa framöver!

    5/11 Lycka05, Luleå, 2:a barnet, Mindra, 2975 g, 47 cm (BF 23/11)
    11/11 Cotten, 1:a barnet, 3985 g, 52 cm (BF 14/11)
    17/11 Pinkmoe, Skövde, 1:a barnet, Astrid, 2985 g, 49 cm (bf 24/11)
    13/11 Ikkapikka, Södertälje, 1:a barnet, Cornelia, 3970 gr, 51 cm (BF 25/11)
    24/11 Filliduttan, Karlskrona, 2:a barnet, Emmie, 3160 g, 50 cm (bf 1/12)
    26/11MiieRO,Täby,4:de barnet, Alice 3755g och 52cm (BF 24/11 enlUl 25/11 enlsm)
    26/11 JaAz1980, Santa Clara-Trelleborg, 1:a barnet, Julia, 3225g, 51cm (BF 30/11)
    27/11 Thez, Halmstad 3:e barnet, Emilia, 4105 g 52 cm (BF 19/11)
    28/11 MFAI, Tidaholm, 3:e barnet, Dexter, 3880 gr, 53 cm (BF 27/11)
    29/11 Pepsikatten, Skara, 1:a barnet, John, 3915g, 52cm (BF 4/12)
    29/11 Smulan80, Eskilstuna, 1:a barnet, Alva, 4230g, 51 cm (BF 24/11)
    1/12 inkalinka, Nässjö, 1:a barnet, Max, 4355g, 53cm (BF 14/11)
    6/12, Gaia81, Gävle, 2:a barnet, Flicka, 3650 g, 51 cm (BF 29/11)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-28 20:14
    11/12 MrsNash, andra barnet, son, 4650 g 55 cm (BF 30/11)

  • Svar på tråden Tjattråden för oss som plussade runt den 19 Mars del 4
  • Smulan80

    Var ett tag sen jag var inne här. Dagarna går så fort
    Nu är våran lilla snutta redan 7 v!! Ska på läkarundersökning imorgon Är väl 2-månaderskontrollen... Förra veckan vägde hon 4360 g och var drygt 58 cm lång. en stor tjej
    Det är så roligt nu när hon börjar vara med mer! Skrattar och försöker härma en när man pratar Sover fortfarande bra men kan vara lite pipig på dan. Är nog mest uppmärksamhet hon vill ha då

  • pluddrupp
    MiieRO skrev 2010-01-20 10:17:36 följande:
    Välkommen tillbaka..
    TACK! :)

    Idag har vi varit på Öppna förskolan...mest för mammas skull tror jag! =) Fikade å hade sångstund (Meja sov heeela tiden) Skönt å träffa lite andra mamies å papies å inte bara få gurglande till svar som det är när man pratar här hemma...
  • Pepsikatten

    Välkommen tillbaka!

    Vår plutt var ju 5600g tung och 59 cm lång förra veckan (6 ½v gammal). Nu ska inte han vägas igen förrän 2 månaders-kontrollen den 10e feb. Då ska det verkligen bli intressant att se hur mkt han växt!

    Jag var inne i stan en sväng idag och kollade rean på kappahl. Köpte lite kläder i strl 68. Det går ju så fort nu så något lite större måste man ju ha hemma!

    Nattningsrutiner har inte vi...
    Han ligger här med oss i tv-soffan på kvällen och sover och vi bär upp honom och lägger honom i vaggan när vi går och lägger oss. Oftast vaknar han då om vi ej bytt till pjamas och om vi måste byta blöja. Men han brukar kunna somna lätt igen, iaf om han får en liten slurk med mat
    Måste man ha vissa rutiner?

  • JaAz1980

    Valkommen tillbaks pluddrupp :)

    Brostet kanns saaa mycket battre! Mjolkstockningen gick over ratt snabbt!

    Vi har som sagt borjat med nattningsrutiner. Barn mar ju ofta bra av rutiner har jag hort (och av egen erfarenhet) sa jag tankte att vi skulle borja i tid :) Har gatt sadar dock eftersom lillan blivit forkyld :(

    Var rutin ar att vi antingen badar henne eller ger henne lite massage vid 19.15. Sen ar det pa med pyjamas och amning i gungstolen. Ger henne aven lite extra ersattning i flaska efter sa att hon blir riktigt matt.  Efter detta sa satter jag pa en god natt sang (har kopt en Julia skiva dr de sjunger god natt till henne :) och sa myser vi i gungstolen. Efter detta lagger vi henne i sangen och laser en saga och stryker henne i pannan. Hon brukar somna nastan direkt - far ibland ga in och satta in nappen nagra ganger.

    Nu har hon ju som sagt varit forkyld sa hon vaknar hela tiden av sin hosta och har svart att komma till ro.. Verkar ma battre nu imorse dock!!

    Haller med dig pluddrupp att oppna forskolan och sa vidare nu i borjan mest ar for oss foraldrar :) Sa himla skont att komma ut och traffa andra med sma barn! Jag hade jatte trevligt pa var traff!!! Julia med da det var typ en "Yoga-Pilates-Lek" introduktion just denna gangen. Jag fick tranat lite och hon njot av leken, kontakten och sangen! Ska ga och prova en riktig klass 1.5 timme imorgon!!

    Na nu vaknar lillan!

    Kram pa er alla

  • MrsNash

    Pepsikatten - nej man måste inte ha rutiner!!! Man gör precis som man känner för det, så länge alla mår bra så ska man köra på det!! De är ju fortfarande väldigt små, och kommer ställa om sitt mat och sovschema många gånger framöver! Däremot kan det ju vara skönt för en själv om man får in nån form av rutin om än för stunden. Men jag propsar verkligen för att man som förälder inte ska känna en massa "måsten" , utan känna sig fram vad som känns bäst för en själv!!!

  • Thez

    Det enda som är rutin här hemma är laktulos, massage och ad-droppar. Iallafall något    Med sömnen finns ingen rutin ännu, men hon har en rutin själv, och det e att somna liggandes på mig. Hon vägrar sova själv den här lilla busungen. Lägger man ner henne vaknar hon. På dagarna om hon ska lyckas få sömn i sig e det promenad med vagnen eller bärselen, inget annat   På natten somnar hon på mig i sängen o jag somnar halsittandes någon/några timmar och sen lyckas man lägga ner henne och hon sover hela natten......
    Vissa tycker inte att man inte ska skämma bort bebisar, men jag tycker inte att man kan skämma bort bebisar, dom behöver ju extra trygghet. Min son var likadan men det gick över när han närmade sig 1 år.....

  • JaAz1980

    Haller med om att man ska gora det som passar en sjalv - helt klart! Man kanner sig sjalv och sin baby bast och vet vad som passar! Jag ar sjalv en rutin manniska sa darfor valjer jag att borja med rutiner for Julia redan :) Men hon har ju som alla sager sin "egen klocka" sa det ar ju inte stenhart om hon inte vill sova - da plockar vi saklart upp henne. Hon sover dock ratt mycket pa dagen med ibland - det skiftar fran dag till dag i och for sig! Bast sover hon ute i vagnen pa dagen efter en promenad och det ar "sensation" har  - hihi! Svarmor fick nastan krupp forsta gangen hon kom hit och sag att lillan sov ute :) Inte sa vanligt har! Men da har ju inte manga en "liggdel" heller for sina barn utan bara bilvarnstol och sittdel...

  • pluddrupp

    Wohohohooo!!! Lillfröken sov 7 timmar i natt, 12-07! :)
    Jag vaknade vid 5 å undra om nått va tok, men nej råå hon sussa så sött. Men AJ va brösten höll/håller på å sprängas (nu ammas det för fullt!)

    Sen en dryg vecka har vi låtit henne sova i vagnen nattetid å sen dess har hon sovit jättebra. Mestadels 4-6 timmar i sträck men ibland 3h eller som idag 7h(!) Fantastiskt! :)

  • MrsNash

    Härligt Pluddrupp!! Inte ett dugg avis....

    Idag har jag varit och tränat på sjukgymnastiken, har ju problem med ryggen. Det var riktigt skönt att aktivera sig, känner mig stolt öve rmig själv! Iom foglossningen jag hade med så känner jag at jag verkligen måste ta tag i min kropp!

  • Lycka05

    Pluppdrupp- åh, vad skönt! Längtar till den natten

    Jag är så lat vad det gäller träning, usch och fy, men jag har iaf bestämt för att köpa löpardojjor och bege mig ut när den värsta vintern är borta

Svar på tråden Tjattråden för oss som plussade runt den 19 Mars del 4