• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Fiyali
    Amaury skrev 2010-02-07 18:20:04 följande:
    Jag bor i landskrona så jag tillhörde igentligen lund, men jag bytade till specmvc i helsingborg och jag är så glad för det, för dom är så underbara hela högen där, vet inte riktigt vem som är 'min' barnmorska för jag har fått lite olika varje gång, men där är 3 barnmorskor och de är så underbara, så jag är glad att jag får gå på spec och bli så ompysslad
    Låter ju jätte bra och super skönt :) Hade dock inte velat byta varje gång heller, tycker det känns tryggt med att ha en och samma, men att bli lite ompysslad och inte ständigt "klagad/ostöttad/ifrågasatt"!
  • ulli32

    HEJ ALLA!!!

    åhhh jag har inte haft nått internett på flera dagar!!!! pga av all snö...jag bor lite ute i skogen, ett sommarstugeområde..typ....

    sååå mkt inlägg att gå igenom nu :)

    imorron ska jag skariva in mej på spec mvc, ska jag vara fastande??? ska va där 8.45.............hon sa inget om det i tele men jag tänkte om dom ska ta lite prover o så???

    jag har blivit sååå svullen om magen nu så inga kläder passar...allt sitter åt o gör ont :(

    o jag som ska ut på party nu på lördag...1 helt år sen sist jag va ute o svira på stan, ska bli superkul men har inget att sätta på mej...vill ju va lite snygg!!

    hoppas ni alla har haft en bra helg, kramizar ullis.

  • Fiyali

    Ulli!
    Nej ät på du :) De får ju ta prover på dig på ätande mage isåfall! Jag behövde inte vara fastande :)

  • Vilda Tiger

    Ulli
    Kul att ha dig tillbaka här hos oss. Inte behöver du var fastande, de tar inte några prover som kräver det. Lycka till!

    Fiyali


    Hahaha! Två kanelbullar låter kanon! Jag bakar mina små så jag tar två varje gång jag tar bullar, men det blir som en normalstor då. Det gör att jag känner mig extra bortskämd, och får TVÅ bullar liksom. Idag var det fika på kalas och jag käkade toscapäron med vaniljsås. Om en sådan grej bara kräver två enheter tycker jag att jag kan få äta det.

    Jag var som sagt på kalas och TROTS att pumpen larmade i förmiddags glömde jag fylla på den och under kalaset tar självklart insulinet slut. Jag var väldigt glad att det låg en engångsspruta och insulin i handväskan. Jag var rädd att insulinet hade legat där över 30 dagar och det hade det säkert, men det funkade ändå. Höll mig under 7 hela kalaset och det var mkt lyckat tycker jag, för att ha fått justera genom att ta en enhet i halvtimman förutom matinsulinet! *glad* Nu är det jag som ska sätta en lapp på dörren med en påminnelse om att kolla insulinmängden i pumpen före jag går hemifrån varje gång.

    Tjohoo! Imorgon går jag in i v 25! 4 veckor kvar till första TULet och DÅ får det ändå ha blivit vår, eller vad säger ni? Jag är ingen vintermänniska och är bra trött på snön nu.

  • ulli32
    Fiyali skrev 2010-02-07 20:43:27 följande:
    Ulli!Nej ät på du :) De får ju ta prover på dig på ätande mage isåfall! Jag behövde inte vara fastande :)
    hihihi oki då blir det frulle innan jag åker iväg imorron bitti....känns lite pirrigt faktiskt!
    allt bra me dej o magen?

    kram.
  • ulli32
    Vilda Tiger skrev 2010-02-07 21:08:24 följande:
    UlliKul att ha dig tillbaka här hos oss. Inte behöver du var fastande, de tar inte några prover som kräver det. Lycka till! Fiyali Hahaha! Två kanelbullar låter kanon! Jag bakar mina små så jag tar två varje gång jag tar bullar, men det blir som en normalstor då. Det gör att jag känner mig extra bortskämd, och får TVÅ bullar liksom. Idag var det fika på kalas och jag käkade toscapäron med vaniljsås. Om en sådan grej bara kräver två enheter tycker jag att jag kan få äta det. Jag var som sagt på kalas och TROTS att pumpen larmade i förmiddags glömde jag fylla på den och under kalaset tar självklart insulinet slut. Jag var väldigt glad att det låg en engångsspruta och insulin i handväskan. Jag var rädd att insulinet hade legat där över 30 dagar och det hade det säkert, men det funkade ändå. Höll mig under 7 hela kalaset och det var mkt lyckat tycker jag, för att ha fått justera genom att ta en enhet i halvtimman förutom matinsulinet! *glad* Nu är det jag som ska sätta en lapp på dörren med en påminnelse om att kolla insulinmängden i pumpen före jag går hemifrån varje gång. Tjohoo! Imorgon går jag in i v 25! 4 veckor kvar till första TULet och DÅ får det ändå ha blivit vår, eller vad säger ni? Jag är ingen vintermänniska och är bra trött på snön nu.
    tack så mkt!!!

    man känner sej heeelt lost utan dator...men nu e jag tebax {#lang_emotions_laughing}
    det ska bli jätte kul att bli inskriven i morron, kommer inte riktigt ihåg vad man gjorde/prata om på inskrivningen...men skoj ska d bli!!

    hur e allt me dej vilda tigern? o magen?

    kram ullis.
  • Vilda Tiger

    ullis
    Fogarna känns mer och mer och idag vaknade jag med ont i öron OCH hals. Men "förutom det" mår jag bra. Känner mig klumpig och stor men trivs så underbart med att ha ett liv i magen, att vara gravid och känna sparkar. Jag har en tid hos sjukgymnast på onsdag så vi får se vad hon säger om mina fogar då. Jag jobbar denna vecka och sedan är det ledighet en vecka så mina elever har sportlov. Det sak bli skönt!

  • blehnda

    Vilda: Jag hoppas också att det är lite vår på g då! här i katrineholm har vi ca: 60 cm snö, visserligen välldigt fint men gud så bökit allt är.

    Från att ha haft minst insulinbehov på nätterna verkar det som om jag kan skuta in hur mycket som helst efter nio på kvällen och ändå bli hög. har gjort justeringar varje dag den senaste veckan men det är nog bara att fortsätta tills jag hittar rätt dos. suck.

  • Vilda Tiger

    Blehnda


    Jag tycker de där perioderna då man ska hitta rätt dos för att hamnar på ett bra socker igen är rätt så jobbiga. :-/ Man tänker inte på så mkt annat. Hoppas du snart hittar rätt dos!


     


    Fasen! De ringde från Östra och min sjukgymnast är sjuk så de ställde in tiden på onsdag. DUMMA! Jag har ONT och vill så gärna se vad hon säger, om hon kan hjälpa mig på något sätt. Nu lär det dröja minst en vecka till. Suck...

  • kim86

    Vilda tiger, sa du inte att du i början fick sänka mycket på natten.
    Jag verkar avar tvärt om, går in i v 7 på onsdag, o jag har fått börja höja nu.
    Speciellt på natten och på förmiddagen.
    Hade liksom 8 när jag vaknade imorse, o sen hade jag ändå 11,2 innan jag skulle äta frukost på jobbet?

    Jag fattar inte hur man ska orka tänka på bs så mycket o ändå klara jobbet.. Jobbar ju 100 %. Jag fattar inte det. Är så trött nu, o skraj att om man jobbar på o glömmer ta ett bs, så kanske det är för högt för länge.

    Fick ni också höja typ i v 7?

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare