• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • apsa

    Tack för era svar.

    Ska försöka ta det lugnt tills min tid hos BM om två veckor och prata med henne om allt jag är orolig för sen. Jag är ju inne på vecka 13 när jag ska till BM så då kan jag ju fråga om nuppkub UL också samtidigt då.

    Jag hoppas verkligen att allt går bra nu, och försöker hålla mig positiv.


    Ad Astra Per Aspera.
  • MCL

    Villhabarnigår> Nu hängde jag inte med. Tar du några enheter extra om du ligger runt åtta inför natten? Jag vet int om jag kanske också sklle göra det eller om det är ok att jag dimper ner med runt det och sen vaknar ok. Måste dubbelkolla med teamet. Instinktivt känns det ok att göra som jag gjort, men jag är inte säker på att det är det bästa. Grattis till 4.8. Den professor som ingick i mitt team sa att jag inte skulle pressa mig mer än så för då blev det för stor risk för för mycket känningar. Och runt 5 där omkring känns vettigt. Då mår jag själv väldigt bra och behöver inte vara så nervös för dipparna.

    Jag är i Göteborg och jobbar ett par veckor och har just varit och ätit en ljuvlig rödspätta till lunch. Mjam. Ska testa om de ökade doserna är av vikt även vid vit fiskmat.

  • harvärldensunderbarastefamilj

    MCL- jäpp måste ta ca 2 ehn hum till natten annars blir jag hög vid kl 03, men tar jag det så ligger jag sen runt 4,5-5 reseten av natten verkar det som. Provade innan att höja lantusen till natten men då fick jag bara känningar på sen natten o låg ändå högt vid kl 3. Tror nog att du skall göra som du gör om det funkar för dig =)

    apsa- gör du rätt i försök att njut o vara glad nu =) (inte så lätt ibland)

  • MCL

    Det är bra att höra andra tips också - det uppskattar jag jättemycket med den här tråden. Jag ska kanske ta några natt-test och se. Hur är det om du inte tar humalogen - hur hög blir du och hur ser morgonvärdet ut? Jag har ju, som sagt, inte kollat mittinattenvärden på länge. Kanske borde. Mycket pyssel har vi! :)

  • harvärldensunderbarastefamilj

    mcl- hihihi jäpp det där att bara kunna njuta av en grav låter lyxigt tycker jag =) jag lät aldrig bli att korra mitt i natten utan låg då vid kl tre på runt 11 om jag inte tog hum när jag gick o lade mig. Gissar att det hade fortsatt upp till kanske runt 13-15 om jag inte pillat i mig någe. Dock så hade jag högre lantus dos då vilket resulterade i känningar efter korrningen frammåt 5. (började med att höja lantusen på natten för att slippa toppen vid 3) . Då det inte funkade sänkte jag lantusen igen tidigarelade den en timme o började pilla i mig några hum vid sängdax o det verkar funka kanon (hitentills) =) Jäpp håller med denna tråd e såååå värdefull!!

  • Vallmoblomman

    Hade också en hemsk natt. Vaknade vid 01.00 tiden och låg på 3,2. Var som vanligt bulemihungrig och käkade massor. Menar MASSOR.Tog 10 enheter novorapid för att kompensera lite.  En timme senare låg jag på 18!!!!!!!!Tog 10 enheter till. Vakande och låg på 3,5. vid 7 tiden. Åt med måtta den gången och kom upp till 7.8.

    BLÄ! Gissa om jag varit trött ideg, och orolig. Hur påverkar dessa dalgångar mig och babyn, hur ska jag orka???

  • kim86

    Nu har jag varit på TUL. 16 % över kurvan. alltså en helt normalviktig liten bebis.. =) 1500 gram nu i v 29.
    Flödesmätningen var bra, likaså CTG och blodtryck och allt annat... såååååå skönt.. =)

    Kämpa på allihopa... Skall ta nya Hba1c värden och TSH imorgon...
     

  • harvärldensunderbarastefamilj

    vallmoblomman- Fy så jobbig natt du måste haft =( min var inte lika jobbig låg på 8,3 vid 3 o 3,2 vid 5 tog några klunkar läsk o vaknade på 5. Tror inte det e så farligt när du fick ner BS så fort igen efter rekylen. Vet att nån skrev att så länge man inte ligger högt över 4-5 timmar så skall det inte påverka fostres?! (vet inte om det stämmer, men tycker det var skönt o få höra iaf) Tror dessa bergodalvärden sliter mer på oss än på liten. =)

    kim- GRATTIS härligt att höra att allt ser bra ut!! Vilken v e det du e i nu?

  • kim86

    Tack villhabarnigår..
    v 30 går jag in i imorgon. Så nu är det inte jättelänge kvar.. =)
    vilken vecka är du i?

  • harvärldensunderbarastefamilj

    kim- oj då e det ju verkligen slutspurten för dig nu guuu så härligt!!  Är i v 11+2 idag så nytt rekord för mig, känns super det med!!

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare