• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • harvärldensunderbarastefamilj

    protea- gu så smarrigt det lät!! =)

    Hej alla underbara tjejer, allt gick kanon idag. Liten viftade med armarna o rörde sig hur mkt som helst =) fick bra sannolikhetsvärde på 1 på 13400 så vi kommer ej att gå vidare med fostervattenprov. E så galet glad just nu.

  • na96gen
    harvärldensunderbarastefamilj skrev 2010-07-26 17:28:53 följande:
    na96gen- diarond= diabetesrond, kubbnup är ett kombinerat blod o ultraljud som man gör för att få fram en sannorlekssiffra för downs syndrom =)
    Tack för svaret
     Hur gör man för att få göra kub, vi har blivit tillfrågade men sen så skall vi ej till barnmorskan förrens i sep.. så det känns långt bort Skall göra UL på måndag, kanske man skall ta upp det med den läkaren ?
    Vi är i vecka 11 nu
    Ha en bra dag{#emotions_dlg.flower}
  • MCL

    Det börjar dra ihop sig för första besöket hos barnmorska för mig och första besöket hos läkare och diabetespoolen. Jag har varit borta under hela sommaren och därför beslöt vi oss för att skjuta på inskrivning till efter semestern. Det är både läskigt och spännande och jag ligger på kvällarna när jag ska sova och funderar på detta. Gissar att jag har hba1c runt 5 nu - kanske 5.1 eller något liknande. Får plötsligt för mig att de ska skälla lite på mig för att jag ligger lite för högt (låg runt 4,8 vid samma tidpunkt förra grav och skulle inte ligga lägre enligt dem). Och så funderar jag mycket på vikten - hur mycekt har jag gått upp i sommar? Jag går snart in i vecka 13 och borde inte ha ökat något ännu - jag har ju inte tänkt att dynga på så många kilon den här gången heller. Men så äter jag, ja herreguuuud.... Ni hör. Vad ligger ni på för hba1c nu? Och hur låg ni första trimestern?

    Villhabarnigår> Har du fått höja dina doser ännu?

  • Maddie72

    MCL - Jag tycker du ska vara nöjd med ditt HbA1c. Jag är ju en sån diabetiker som inte låg spec bra då jag blev gravid. Har mkt ångest över det  - 7,1 tror jag att det var. I vecka 22 låg jag på 6,1. Förhoppningsvis ligger jag bättre nu i v 25. Ta det lugnt, allt ser säkert jättebra ut för dig.

  • kim86

    Jag hade 5,1 när jag fick reda på att  jag var gravid. men i vanliga fall ligger jag på runt 7, så jag hade kämpat ner det innan...
    nu ligger jag på 4,6.
    Allt kommer säker att se kanon ut. Vägde mig idag och har gått upp 14 kg i v 31... =) 

  • Linasod

    Jag är i v.13  nu och hade 5,8 i HbA1c för två veckor sen. Då hade jag väldigt ofta bs under 2 och rekyler efter såklart...
    Innan det hade jag på 6,3 i en månad.
    Jag ska till uas i morgon och hoppas att jag sänkt värdena lite grann iaf!

  • harvärldensunderbarastefamilj

    na96- kolla upp hos läkaren kommer inte ihåg men har för mig att man inte kan göra kubbnupp efter v 15.

    MCL- nope har inte höjt doserna något öht ännu så länge har nästan exakt som jag hade innan grav nu förutom lite småjusteringar o duttande emellanåt. Hade ingångs Hba1c på 5,5 o nu sist låg jag på 4,8 tror det har gått upp något nu men vi får se nästa gång.

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare