• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Camillur

    Vilda Tiger: Jag bor i Lysekils kommun, typ i Hallinden. Fast jag jobbar i Kungshamn, så det är en bit att åka till Trollhättan på kontroller. Sist (1,5 år sen) så hade de smvc även i Uddevalla men de stängde förra sommaren så sista tiden innan jag födde åkte jag till Trollhättan en gång i veckan. Seegt!
    Diab sköts via Uddevalla och jag åker förbi dem på väg till Trollhättan. 

    Ni "omföderskor", är det lika täta kontroller nu som första gången?  
    Det gick väldigt bra för mig sist så jag hoppas på ganska långt mellan besöken. Hoppas...

    Grattis till Boomie! 

  • jul1

    Leja - den här gången gjorde jag cub-ul i vecka 13, sedan rutin-UL i vecka 20. Om allt ser och verkar okej ut så gör man sedan TUL v 28, 32, 36 och eventuellt ett senare om de tror att det behövs. På KS då.

    Boomie - grattis! jag kommer ihåg dig från sista jag var gravid, och framförallt att du verkade ha jätteproblem med ögonen. blev det bättre sedan? jag fick min dotter i juli 08 så jag hängde nog mest i tråden i din början.

    Camillur - på KS är det inte lika täta kontroller som sist men det beror på att de ändrat i sina rutiner/riktlinjer sedan 2008. Men om man inte tycker det är så lattjo att gå på kontroller och allt ser bra ut så behöver iaf inte jag gå lika ofta som "standard", varken denna gång eller förra. Jag samråder med läkaren och lovar att ringa om det är något

  • Boomie

    Tack för gratulationerna

    jul1 - jo, jag kommer ihåg dig också! Mina ögon är bättre nu men de kommer nog aldrig att bli helt återställda. Det är framför allt höger öga jag har problem med där jag svullnade både på gula fläcken och på synnerven. Jag har tappat en del av skärpan där och det går inte riktigt att korrigera med glasögon. Men det är helt ok. Jag kan läsa böcker igen och klarar av att jobba utan problem.

    Kim - jag har för mig att du ätit enligt lchf, stämmer det? Har det funkat bra under graviditeten? Vi har kört lchf hemma sedan oktober förra året och jag trivs jättebra med det och planerar att fortsätta så under grav om det inte innebär några problem.

  • kim86

    Boomie.
    Jag åt enl LCHF innan grav. Sen de första veckorna blev jag så illamående att jag inte kunde tänka på någon av den maten vi hade ätit. Så jag har faktiskt ätit som vanligt under hela grav. det har fungerat bra dock. tänket nog gå tillbax till LCHF efter grav, både för att både jag och bs mådde bra av det, samt att man nog har några kilo att gå ner sen. hehe, o sambon med för den delen.. =) 

  • Boomie

    Kim - aha, då förstår jag! Förra graviditeten mådde jag lite illa i 2-3 veckor men det var helt överkomligt så jag håller tummarna att det bli så även denna gång. Jag ska i alla fall försöka hålla mig till lchf så får vi se hur det

  • Maddie72

    Boomie - Jag åt enligt LCHF då jag blev gravid och det var jätteenkelt att hålla bra bs. Men efter någon vecka blev jag så illamående av den typ av mat och gick precis som Kim86 över till vanlig kost. Det man ska tänka på är väl att inte gå ner i vikt utan äta så man står stilla liksom. De slaggprodukter som bildas då man går ner i vikt kan vara skadligt för bebis i mage har jag hört. Nån annan som hört nåt om det?

  • Boomie

    Maddie - jag har hört samma som du. Dvs att kroppen frigör gifter som lagrats i fettet och att de inte är bra för barnet. Jag har legat ganska stabilt i vikt den senaste månaden så det är inget problem.

  • TurkiskPeppar

    Måste fråga... är det någon mer som blir illamående vid lågt bs? Jag upplevde det aldrig innan graviditeten men nu kommer det ofta illamående i samband med känningar. Jag har annars varit ganska skonad från illamående medan jag varit gravid. Jag frågade min diab.läkare, men han hade aldrig hört talas om något sånt. Jobbigt är det att må illa just när man måste äta!

  • Maddie72
    Boomie skrev 2010-08-20 17:51:25 följande:
    Maddie - jag har hört samma som du. Dvs att kroppen frigör gifter som lagrats i fettet och att de inte är bra för barnet. Jag har legat ganska stabilt i vikt den senaste månaden så det är inget problem.
    Ja men det är ju bra. Hoppas du kan fortsätta.
  • Maddie72
    TurkiskPeppar skrev 2010-08-20 18:58:11 följande:
    Måste fråga... är det någon mer som blir illamående vid lågt bs? Jag upplevde det aldrig innan graviditeten men nu kommer det ofta illamående i samband med känningar. Jag har annars varit ganska skonad från illamående medan jag varit gravid. Jag frågade min diab.läkare, men han hade aldrig hört talas om något sånt. Jobbigt är det att må illa just när man måste äta!
    Japp, här har du en. Har inte heller hört varför det är så. Det är ganska jobbigt då. Jag kände inte detta förra graviditeten. Men det är kanske som med icke diabetiker, de är illamående då de är för hungriga. Det gäller alltså att inte hamna där, utan alltid ha nåt till hands. Småäta lite och då behöver det ju inte vara sånt som höjer bs för mkt eller snabbt.
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare