• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • TurkiskPeppar

    Jag tycker också frukost är svårt. Blir ofta lite hög strax efter, men hinner ändå bli låg innan lunch. Har provat massa olika frukostar utan att hitta något som håller länge utan att ge en hög topp strax efter :-/ Oftast blir det ett par mackor, men det beror väldigt på brödsort hur bs reagerar. Dricka till är svårare... blir oftast vatten för allt annat tycks höja för mycket.

  • helena76

    Hej alla! Nu ansluter ytterligare en gravid till erat forum!! Jag har PRECIS plussat och inte ens berättat det för ngn ännu...så ni är de första som får veta! ;)  Är fortfarande i chock-fasen och kan inte fatta att jag än en gång gett mig in i kampen med graviditet och blodsocker-kontroller! Men....oj! så glad jag är! Vill berätta redan nu, fastän jag trol inte är längre gången än 3-4 veckor!? ;) Är diabetiker sedan 20 år tillbaka och blev mamma till en dotter, Thilda, december-07. Hon är 2,5 år nu och så där lagomt trotsig! Min älskling nr 1 så klart! ;)
    Mitt b-gluc började svajja direkt då jag blev gravid nu! Fattade inte då att jag vad gravid, men nu förstår jag att det var det som orsakade den plötsliga svajjigheten... Har ni andra också upplevt starten på graviditeten så? Kommer ihåg att förra graviditeten var jobbig första 20 veckorna och att det därefter lugnade ner sig avsevärt..

    Lite nervös inför att meddela jobbet om min grav (har ett jobb där jag måste berätta tidigt pga miljöfaktorer som jag inte ska vistas vid/i) och lte nervös inför att kontakta spec MVC! Vad konstigt det känns! ;)

    På återseende!

  • harvärldensunderbarastefamilj

    jordan- skoj o jättegrattis!! Vi känner oss hedrade som får veta först av alla =) jäpp mitt bs svajjade som sjutton första veckorna tyckte det var supersvårt att få nån fason på det men nu sen v 10 så har det gått mkt bättre (visst lite fix o trix e det ju hela tiden .. ;)  )


     


    kim när var det dax för nästa tul för dig?


     


    ni andra när skall ni göra nästa UL/TUL?

  • TurkiskPeppar

    villhabarnigår: Jag har mitt första TUL 8 september, så snart bara 2 veckor kvar tills jag får se skrutt igen. Längtar Ska du på RUL snart eller?

  • Boomie

    Grattis Jordan!  Då bör vi ligga ganska lika i tiden du och jag. Jag testade plus i onsdags och alltså bara i vecka 5 nu.

    Mitt bs harvarit svajigt i början, både förra gången och nu. Dock mycket mindre nu men det beror nog på min kost. Men jag kom ihåg att jag nästan blev knäpp sist för att bs var så irrationellt och betedde sig som en trotsig två-åring, dvs gjorde absolut INTE som jag ville

  • MCL

    Jordan> Grattis! Samma sak här vad gäller blodsockret - svajade mycket och svajar än.

    Gällande frukost gäller samma som för fler av er - jag har svårt att få till det och landar ofta för högt efter - svårt att laborera med exakta doser över lag just nu. Är nog lite extra kolhydratkänslig men glömmer det från dag till annan. Alldeles för många känningar och för många toppar. Surt. LCHF vore nog grejen just nu...

  • harvärldensunderbarastefamilj

    Turkiskpeppar- jäpp den 8 skall jag på UL =) skall bli så spännande o se om liten fortfarande lever o viftar där inne då.

  • Camillur

    Jag ska in till Smvc den 1:e (är onsdagar som gäller för oss med typ-1 i dessa krokar).
    Längtar som sjutton! Vill veta i vilken vecka jag är! Är någonstans mellan v 8 och v 11.
    Hoppas att det är närmare 11 än 8

    Mina frukostar består innan grav av fil och musli, en ganska stor tallrik. Men det är aldeles för mycket kolhydrater nu. Blir värsta topparna. Det kanske det blir annars också, men då kollar jag inte bs på samma maniska vis...
    Förra grav åt jag lite fruktyoghurt och en liten, grov smörgås hemma och sen en likadan smörgås igen efter att ha jobbat en timme. Andra mackan krävde inget extra insulin utan var mest till för att häva dippen som blev annars.
    Ska börja med det igen. Kanske införa en ägg, skinka och keso också. Det borde mätta lite...

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare