• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Sakuras
    Maddie72 skrev 2010-11-07 13:16:26 följande:
    Vid graviditet är karpaltunnelsyndrom väldigt vanligt. Det finns skenor man kan få köpa av arbetsterapeut. Jag hade det ett tag på natten, för det var då mina händer bara försvann. Sååååå läskigt

    Svår huvudvärk kan vara tecken på havandeskapsförgiftning. Bra om du kollar upp det.

    Sen när du pratar om ögonen.. tänk på att man kan få ögonförändringar under graviditeten för att man kanske förbättrar sina värden så pass och det tar ögonen stryk av. Så var det för mig första grav. Jag fick gå på massor av koller. Det som händer (om jag inte missar nåt nu, rätta mig om jag har fel ni andra).. är att det bildas nya kärl i ögonen och de kan lätt gå sönder eller täcka gula fläcken.
    Tack för ditt svar.
    Ja, det är inte roligt när känseln försvinner! Jag ska försöka kartlägga om det är någon viss tid på dygnet som mina händer domnar.

    Jag ska ta upp huvudvärken med teamet imorgon. Fast jag är bara i v 18, kan man få havandeskapsförgiftning så tidigt?

    Flimret jag upplevde innan migränen var sådant typiskt migränflimmer i form av ett spegelvänt C. Annars går jag också på mycket ögonkontroller.
  • Alema

    Hej! är ny här! Kul att hitta hit. Är diabetiker typ 1 och gravid för första gången. Än så länge har det mest flytit på. Men det blir måååånga stick och psykiskt påfrestande ibland..  Vissa dar mår man hur bra som hellst andra är man orolig och kämpar med svängningar. Men det är värt det! Nån mer som är gravid just nu??Skrattande

  • Maddie72

    Välkommen Emmisen!!

    Vi är många gravida här. Om du kollar längst upp i själva tråden Där finns några länkar på BF-listor. Har blivit 2 stycken av någon anledning.

  • Protea

    Jag ar ocksa larare och jag hade egentligen planerat att ga till vecka 34 men det blev for tufft och eftersom jag har i England kan ga pa mammaledigheten 11 veckor innan BF tog jag beslutet att ga i vecka 30.

    Mitt blodsocker har legat perfekt sedan jag inte jobbar, det gick inte att jobba heltid och tanka pa blodsocker mm i forsta hand.

    Min Head of department hade ingen forstaelse for hur det var att ha diabetes och vara gravid och det gjorde ju inte saken lattare pa jobbet. Normalt marker de inte att jag har diabetes och nar jag behovde stod sa var det jobbigt och de behandlade mig som om jag overdramatiserade hur viktigt det ar att halla bra blodsocker.

    Naja, nu behover jag int ebry mig om dem pa 1 ar. Skont!

  • Eeska

    Ok... här verkar det vara mer aktiva diskussionen. Hänger med er. Tidigt gravid, kanske vecka 9. Första tiden på spec mvc nästa tisdag. Håller tummarna att allt ser bra ut. Varit gravid fyra ggr tidigare. Har två söner, födda 2001 och 2003. Innan dess två missfall. Ska bli skönt att se liv på ultraljudet! Vågar inte riktigt tro på graviditeten förrän då. En vecka kvar. Svårt att hålla hemlisen för de närmaste. Vill tala om för pojkarna först och inväntar ett dunkande hjärta. Värsta tröttheten och illamåendet verkar ge med sig. Med yngsta sonen kräktes jag sista ggr på BB, hemsk graviditet. Har ställt in mig på lika nu så jag är överlycklig att jag kan äta!

  • Maddie72
    Protea skrev 2010-11-08 06:04:24 följande:
    Jag ar ocksa larare och jag hade egentligen planerat att ga till vecka 34 men det blev for tufft och eftersom jag har i England kan ga pa mammaledigheten 11 veckor innan BF tog jag beslutet att ga i vecka 30.

    Mitt blodsocker har legat perfekt sedan jag inte jobbar, det gick inte att jobba heltid och tanka pa blodsocker mm i forsta hand.

    Min Head of department hade ingen forstaelse for hur det var att ha diabetes och vara gravid och det gjorde ju inte saken lattare pa jobbet. Normalt marker de inte att jag har diabetes och nar jag behovde stod sa var det jobbigt och de behandlade mig som om jag overdramatiserade hur viktigt det ar att halla bra blodsocker.

    Naja, nu behover jag int ebry mig om dem pa 1 ar. Skont!
    Det är ju jätteskönt att man har rätt att gå på mammaledighet 11 veckor innan BF. Hur är det med föräldrarpenning och sånt i England? Får man sånt? Har för mig att det är många som har Nannies eller vad det heter, eftersom de inte kan vara hemma och måste jobba. Skönt att du kan vara hemma i ett år.

    Jag ska vara hemma till januari 2012. Sen har jag inga dagar kvar.
  • Maddie72
    Eeska skrev 2010-11-08 09:39:53 följande:
    Ok... här verkar det vara mer aktiva diskussionen. Hänger med er. Tidigt gravid, kanske vecka 9. Första tiden på spec mvc nästa tisdag. Håller tummarna att allt ser bra ut. Varit gravid fyra ggr tidigare. Har två söner, födda 2001 och 2003. Innan dess två missfall. Ska bli skönt att se liv på ultraljudet! Vågar inte riktigt tro på graviditeten förrän då. En vecka kvar. Svårt att hålla hemlisen för de närmaste. Vill tala om för pojkarna först och inväntar ett dunkande hjärta. Värsta tröttheten och illamåendet verkar ge med sig. Med yngsta sonen kräktes jag sista ggr på BB, hemsk graviditet. Har ställt in mig på lika nu så jag är överlycklig att jag kan äta!
    Välkommen hit!
    Förstår att det är nervöst första tiden nu. Det är det ju för många. Men speciellt för oss diabetiker, eller hur? Man har verkligen så mkt att tänka på och man är verkligen avis på de som inte har diabetes som kan äta och fungera hur bra som helst fast de är gravida, Jag har sagt flera gånger, jag är på ett sätt glad att jag har diabetes, för jag kan verkligen inte stoppa i mig vad jag vill och det är en jakt på blodsocker hela tiden och inte värt det. Hade jag inte haft diabetes hade jag ätit hela tiden. Hehe... längtar till efter grav för då kan man slappna av lite mer och dåååå ska jag äta lite gottigt. Nu är jag i vecka 38+6.
  • Protea

    Maddie - visst det finns foraldrapenning....dock inget att hanga i julgranen...jag har bra avtal...och da far jag 4 veckor 100%, 2 veckor 90%, 12 veckor 50% and lonen sen tom 9e manaden runt 1300 sek  i veckan och de senaste 3 mandaderna far man ingenting.

    Lagen sager 6 veckor 90% sen tom 9e manden 1300sek i veckan som man dessutom ska skatta pa.

    Sa jag har tur att min man tjanar hyffsat sa att jag kan vara hemma. Min man far 2 veckors pappaledigt aven det till det otroliga 1300 i veckan!

    Sen kostar dagis runt 7000 - 10 000 i manaden nar de ar under 2 sen gar det ner lite....sa har man tva barn sa ar det inte vart att jobba.....

  • harvärldensunderbarastefamilj

    eeska o emmisen välkomna till tråden o GRATTIS till era +

    eeska- förstår att du vill vänta innan du berättar så att du varit o sett liten. En v går fort o snart kan du skrika ut det till alla =)

    maddie- jag kommer vara hemma i 8 mån e planen o sen e maken hemma 4

    protea- gjorde du helt rätt i, det viktiga e du o bebbe nu ju!! Jisses så dyrt det var med dagisplats förstår att det inte e lönt o jobba om man har fler än ett barn....

  • Eeska

    Känner mig välkommen, tack! Oroar mig väl egentligen inte särskilt mycket. Vet ju vad det innebär att vara gravid med diabetes. Vet vad som krävs av mig och mina närmaste men oxå att jag fixar det. Min hälsa har verkligen varit det som vi funderat mest över innan vi slutligen tog beslutet om att gå igenom detta igen.

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare