• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Vallmoblomman
    sakurasaj skrev 2010-11-11 10:48:44 följande:
    Tack hörrni, ibland behöver man bara höra någon annan säga att det är okej! Mitt blodsocker gick ner till 10 innan jag gick och la mig och när jag vaknade var det på 4,4, så det gick bra. Det svåraste när jag ligger högt tycker jag är att avvakta och inte som ni säger trycka i för mycket insulin. Man vill ju ha ner det på en gång och inte efter ett par timmar, men nu gick det ju bra ändå och jag hoppas inte bebisen tyckte det var allt för jobbigt. Man undrar ju hur de påverkas för stunden också, även om det inte ger några bestående men.Det där med storlek på kläderna har jag funderat lite på... hur vet man vilken storlek man ska ha med till BB? Fast man kanske får veta ungefär hur stort barnet kommer vara. Alla runt omkring mig är säkra på att vi kommer få en jättebebis, dels på grund av diabetesen och dels på grund av att min sambo är lång och storväxt, men jag tror fortfarande att det kan komma ut ett alldeles medelmåttigt barn.
    Min erfarenhet är att st 56 är bra som första storlek. Kan ev se stort ut i början om babyn är liten, men passar snart! Om barnet är stort så är de ju sällan längre än 56-60 cm i alla fall!

    Köp body utan fötter, o använd strumpor, då passar bodyn även när barnet växer lite, har den färdiga "strumpor" så blir det fort tight!
  • Protea

    Min lille kille har an sa lange legat i mitten av de 'normalkurvor' de visat mig pa sjukhuset sa jag hoppas att han kommer att vaga mellan 3 och 4 kilo.... Ska bli spannande att se var han ligger om en vecka nar jag ska pa andra TUL.

    Ni som redan har barn - hur lange lag ni kvar pa sjukhuset efter fodseln?

  • 3 barns mor
    Protea skrev 2010-11-11 11:06:44 följande:
    Min lille kille har an sa lange legat i mitten av de 'normalkurvor' de visat mig pa sjukhuset sa jag hoppas att han kommer att vaga mellan 3 och 4 kilo.... Ska bli spannande att se var han ligger om en vecka nar jag ska pa andra TUL.

    Ni som redan har barn - hur lange lag ni kvar pa sjukhuset efter fodseln?
    låg inne 3 dagar med både med första och andra.  första blev  jag igångsatt och hennes blodsocker låg bra hela tiden. andra planeratsnitt hon låg i säte. skrek ej när dom tog ut henne så men barnläkaren fick igång hnne snabbt berodde nog på att hon hade lågt blodsocker 1.1 eller nåt. så när jag personalen hämtade mig när bedövningen släbbt fick jag veta att hon va på neo med dropp för att få upp sockret. så jag fick sova utan henne första natten.
  • Eeska

    Håller som bäst på att stabilisera mig efter en värdelös natt. Pendlat mellan 1.9 och 20.1. Brukar fungera hur bra som helst med insulinpumpens funktion som ger förslag på korrektionsdos vid högt bs... men icke i natt. Hade en hektisk dag igår som självklart spelade in. Tur jag är ledig idag. Sovit ikapp natten och är nu stabil men fy 17 för dessa svängningar! Såg ni resonerat om enstaka höga värden. Det som är avgörande är ju ketoner. Tycker det är guld värt att själv kunna mäta ketonerna. Det lugnar ner mig iaf trots värden som i natt. Hade inga ketoner :)

    Protea: Jag låg kvar på BB tre (andra) och fyra (första) dagar.

  • Jokoo

    Hej hej, såg länken till denna tråden så hoppar in här. E gravid med 2:an och diabetiker sedan 30 år.

    Eeska: Mäter du ketoner via blodsockermätaren eller? Jag mäter öht aldrig ketoner längre, ingen som säger nåt om att jag borde det heller men det borde man ju så klart! När får du ketoner, vid höga värden under lång tid eller redan vid "bara" höga värden?


     

  • 3 barns mor

    Mäter heller aldrig ketoner.  vad kan hända med barnet om man har ketoner ?

  • Alema

    Sitter och läser runt här lite.. GUD va skönt att läsa om att andra har det likadant som mig säger jag bara! Blir orolig så fort jag ligger på 10 i bs nu när jag är gravid. Vet att jag ska försöka inte tänka FÖR mkt på det men när man väl är där så blir man orolig. Mest rekyler som ställer till det då och då.. senaste tiden har jag iaf lyckats få rätt låga rekyler som oftast 10-11 faktiskt. Innan kunde jag ha 15-16. Men vissa dagar jätte fina andra lite mer svängigt men i längden lyckas man oftast hålla det nere. 
    Mitt hba1c började på 5.3 sedan gick det ner till 4.6 ( vaknade då VARJE natt med ett bs på 2 och det hjälpte knappt att äta) Senaste var 4.8 och har lyckats hitta rätt doser till lantus iaf så man slipper bli låg på nätterna. Tar ofta för mkt insulin till måltid och blir ofta låg då. Jag hoppas verkligen att allt ska gå bra och längtar så till nästa UL Skrattande

  • Eeska

    Ja, mäter ketoner med bs-mätaren. Måste ha koll på ketoner eftersom jag har insulinpump och snabbt blir dålig om nåt går galet med den. Har sällan sett ketoner vid enstaka, kortvariga höga värden. Ni såg ju att jag inatt var uppe över 20 utan utslag. Men det går ju snabbare att få ketoner vid insulinpumpsbehandling. Som sagt, att mäta ketonerna gör mig iaf lugnare. Vet inte exakt hur det påverkar bebis. Ska fråga farbror doktorn på tisdag.

  • Protea

    Jag har fatt information om att det kan vara farligt for bebisen om man har ketoner under en langre tid. Extremfall kan det vara livsfarligt. Jag mater ketoner men bara om jag ar sjuk och det hoppar ordentligt.

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare