• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • 3 barns mor

    Jordan76 bäst är väl att ansöka om HP så fort du får moderskapsintyget. 

  • L e j A

    Maddie72 - Supergrattis till lilla Elsa och lycka till med allt nu!

    Själva väntar vi med stor spänning på kommande torsdag! Då är det äntligen dags för RUL! Vi har ju inte sett "skrot" sen v 9 och håller verkligen tummarna på att allt ser bra ut nu. Blodsockret har svängt som in i attans, tur är att Hba1c ständigt sjunker, låg på 5.6 för två veckor sen och kunde inte fatta hur jag lyckats. Det visar iallafall att vi har gjort allt för att lyckas pressa värdena! Pga "svajjet" blev jag för två veckor sen ändå sjuksriven på heltid hela november och får se vad de säger om fortsatt sjukskrivning efter det. Tvivlar på att jag kan gå tillbaka på heltid. Men halvtid kanske? Är det fler här som blivit sjukskrivna så tidigt (runt v 16) i graviditeten? Hur har det gått för er sen?
    Hua vad man oroar sig för att Ultraljudet ska visa på konstigheter. Man nojjar sig, och framför allt då sockret inte varit ultimat. Men vi får hålla tummarna för att allt ser ut som det ska!

  • 3 barns mor

    LejA  .  jag är sjukskriven blev det i ca v 7  är ni i v 12.  är sjukskriven 1 v till. men mår ännu dåligt så vet ej om jag kan börja jobba.

  • Eeska

    Jag har varit sjukskriven i stort sett hela mina två tidigare graviditeter.

  • Maddie72

    TACK tjejer! Det känns bra nu. Vi hoppas på att få åka hem imorgon. Ska bara se hur natten blir nu med all amning som precis har kommit igång och med all blodsockertagning och känningar. Nåt som kan vara jobbigt då man har diabetes.

  • Eeska

    Snabb energi nära till hands vid ammning Maddie 72. För egen del är det känningar i samband med ammning som varit de känningar som jag minst av allt kännt av. Lycka till!

  • Jokoo

    Jag har också pump men kollar ändå inte ketoner. Var dock hos bm i fredags och kvällen innan lade jag mig med 6 i bs, trodde jag var på väg ner så jag dämpade pumpen och vaknade istället på 8.7 i bs. Då mådde jag dock duktigt illa och kände mig både sjuk och förgiftad. Visade sig sen hos bm att jag hade +3 i ketoner så det var väl därför jag mådde så dåligt. Det konstiga var bara att jag ändå "bara" hade 8,7 i fastevärde.


    Bor i Hallands län och här suger för övrigt vården för gravida diabetiker. Någon som känner igen sig? Bodde tidigare i Göteborg och fick under min 1:a graviditet fantastisk vård på Östra sjukhuset. Saknar dem där!!


     

  • Jokoo

    Hmm, var visst inte på rätt sida när jag började skriva om ketoner...


    Madde72: Skönt att allt var bra!

  • Eeska

    Att kolla ketoner ingår i insulinpumpsbehandlingen enligt mitt diabetesteam. Innan jag fick pumpen gick vi igenom förutsättningarna, vad som krävs av både mig och teamet. Får ett mycket proffsigt bemötande på "mitt" lasarett som jag egentligen inte tillhör. Har som tur är fått till avtal mellan mitt hemlandsting och det landstinget där min läkare med ssk finns. Den enda jag inte träffat sedan tidigare är barnläkaren (ska på första besöket till spec i morgon:)) Överlycklig att jag även får samma barnmorska som jag hade för sju och nio år sedan. Trist att inte vara nöjd med vården.

  • harvärldensunderbarastefamilj

    Hej tjejer!! Hoppas allt e bra med er, börjar bli lite småpirrig inför första TUL på onsdag. Hoppas hoppas att den visar sig växa ok o att vi kanske kan få lyckas veta vad det e för sort då =)

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare