• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • MCL

    Protea> Grattis! Skönt att ni trots omständigheterna verkar må bra.

    Paeony> Hoppas allt blir bra i slutänden.

  • sama8179

    Hej! Trevligt att få ansluta sig till detta sällskap. Jag har haft diabetes sen -97 och har en underbar prinsessa som är född -06 och nu verkar det som att vi ska få en till familjemedlem i september. Kul att få diskutera gravidsaker med människor som har diabetes vilket jag saknade vid förra graviditeten.

  • Alema
    sama8179 skrev 2011-01-19 11:17:23 följande:
    Hej! Trevligt att få ansluta sig till detta sällskap. Jag har haft diabetes sen -97 och har en underbar prinsessa som är född -06 och nu verkar det som att vi ska få en till familjemedlem i september. Kul att få diskutera gravidsaker med människor som har diabetes vilket jag saknade vid förra graviditeten.
    Heej! Åh, va kul Glad.  Grattis till gravven. Ja här e man inne mkt o kollar runt o känner sig inte lika ensam.
  • Sakuras

    Är det någon av er som vet vad som kan vara en normal avvikelse så att säga, i tillväxt? Jag menar, "vanliga" människor kan ju också få stora barn... ;)
    Min sambo vägde 4500 när han föddes, så det vore ju inte så konstigt om det spelar in... Jämför man då en bebis som väger 4500 och en som väger 3000 så är ju det också 50% större.

    Jag grunnar mycket på TUL som var i måndags, som ni förstår.

    sama8179: Välkommen! Det är ju inte riktigt samma sak att diskutera graviditet med icke-diabetiker, tyvärr... Även om mycket är lika så är det mycket som är olika också.

  • Med två små

    Protea: Stort grattis till sonen!! Men det låter som en väldigt jobbig förlossningsupplevelse, hoppas du får hjälp att bearbeta det.


    Sama8179: Hjärtligt välkommen och grattis till graviditeten! Jag håller med om att det inte är samma sak att diskutera med "vanliga" gravida som med folk här. Har varit gravid två gånger tidigare utan att hitta nån sån här nätgrupp och jag märker nu att det gör stor skillnad för mig...


    sakurasaj skrev 2011-01-19 12:51:37 följande:
    Är det någon av er som vet vad som kan vara en normal avvikelse så att säga, i tillväxt? Jag menar, "vanliga" människor kan ju också få stora barn... ;)
    Min sambo vägde 4500 när han föddes, så det vore ju inte så konstigt om det spelar in... Jämför man då en bebis som väger 4500 och en som väger 3000 så är ju det också 50% större.

    Jag grunnar mycket på TUL som var i måndags, som ni förstår.
    Jag vet inte riktigt, men jag tror att barn börjar räknas som stora först när de väger över  4 500 gram på vårt sjukhus. Och kejsarsnitt pga storleken här verkar inte vara aktuellt om det inte handlar om sådär en  5 000 gram. När man läser välkommen till världen-annonser i vår tidning är det jättemånga bebisar som väger en bra bit över fyra kilo och jag kan inte tänka mig att alla de föräldrarna har diabetes. Det behöver ju inte vara diabetesen som är orsaken till att din bebis är stor, han eller hon kanske helt enkelt brås på far sin :).

    Förresten, det är väl bara på ett TUL som du fått siffran drygt 40 procent? Tycker inte att du ska oroa dig förrän du får fler TUL som visar på samma trend, för det verkar ju vara lätt hänt att man mäter lite fel.


     

  • harvärldensunderbarastefamilj

    Paeony- enligt min bm så e normalvikt för killar runt 4 o något lägre för tjejer, men de räknas inte som stora om de inte går över 4,5. Håller med  med två små om att du inte skall grubbla för mkt på senaste tul kan ju vara så att liten låg o andningstränade o spände ut magen när de mätte (kan ge felvisande siffror då)

    sama8179- GRattis till grav o välkommen till tråden!!

    ego- var hos bm idag ctg var ok men han låg o sussa mer eller mindre (han brukar göra det vid den tiden) så vi fick ligga lite längre. Hba1c låg på 39 (4,7) så det e jag nöjd med. Så skönt att mitt mål att få bort känningarna har gett resultat nu!!  Var även uppe o kikade på förlossningen o konstaterade att om drya två v e jag där *S* Galet!!! =)

  • Camillur
    sakurasaj skrev 2011-01-19 12:51:37 följande:
    Är det någon av er som vet vad som kan vara en normal avvikelse så att säga, i tillväxt? Jag menar, "vanliga" människor kan ju också få stora barn... ;)
    Min sambo vägde 4500 när han föddes, så det vore ju inte så konstigt om det spelar in... Jämför man då en bebis som väger 4500 och en som väger 3000 så är ju det också 50% större.

    Jag grunnar mycket på TUL som var i måndags, som ni förstår.
    Vi är minst två som grunnar mycket på våra TUL just nu.

    Jag var på TUL nr 2 idag. Skulle vart där för 2 veckor sedan, men fick ställa in pga magsjuka.
    +34%!!! Förvånad 2,9kg i v32+3
    Visst min första var stor men inte såååå stor vid samma tid. Tösen var skattad att väga 4kg 2v innan födseln, vilket tydligen var +20%, och hon vägde 4,6kg när hon kom. Så jag är inställd på stor unge även nu...

    Och så ligger ungen i säte. Fast det finns ju tid än att ändra på.

    De försökte lugna mig med att det är lättare att sätta igång när det är andra barnet och att TUL bara är en uppskattning och ingen riktig vägning - men nu när jag gått därifrån så kommer det en massa tankar i alla fall.

    Hba1c ligger på 5,0% (42) och blodsockret har hållt sig jämnt under typ hela grav. De säger att jag inte har kunnat göra/kan göra något annorlunda för att påverka. Jag har gjort allt jag kan säger de.

    Nästa TUL om 2 veckor för att hålla extra koll. Då är det inte samma läkare. Hoppas att den mäter annorlunda :P

    Jag som just hade börjat strunta i folks kommentarer om hur stor min mage är. Det är verkligen bara mage, rakt fram, så det är klart att den märks. Orkar inte skojja bort det med "Ja, en 5kg bäbis tar mycket plats!" Tycker verkligen inte att det är roligt just nu....

    Protea: Grattis!!!! Vad skönt att ni är "på andra sidan" nu. Önskar själv att jag vore där.
  • na96gen
    Camillur skrev 2011-01-19 20:04:05 följande:
    De försökte lugna mig med att det är lättare att sätta igång när det är andra barnet och att TUL bara är en uppskattning och ingen riktig vägning - men nu när jag gått därifrån så kommer det en massa tankar i alla fall.
    ja dessa härliga tankar och funderingar .. usch. om det bara gick att få stopp på dem.
    För vi gör ju allt vi kan för att barnen ej skall bli störren än de borde, vi mår så bra vi kan, vi kämpar allt vi kan, vi kan ju faktiskt inte göra mer än så .. men ändå så kommer dessa tankar .. usch .. hatar dem

    Finns ju en tröst i att med andra, tredje barnet så kanske den kan komma tidigare.. det går jag och hoppas på som har en mage som BM blir orolig över när hon ser ... inte kul ...
  • harvärldensunderbarastefamilj

    Camillur- oj förstår att det känns jobbigt, håller en tumme för att de mätte bukmåttet i en inandning o att det påverkat. Stora kramar!!

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare