• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Eeska

    Protea: jag har blandat ersättning och amning med mina båda söner från första början. Har inte varit något problem med amningen trots att påjkarna fått ersättning i flaska (ja, sked/kopp från början då).

  • Mayalotta

    Protea - Jag blandade ersättning med amning från vecka 3 med min son, och de första dagarna på bb... Vi slutade med det när han var tre månader för då hade jag fått igång amningen bättre, det funkade fint, förutom att han "glömde" hur man åt ur flaska, eller helt enkelt inte ville förrän han var 8 månader..
    Jag läser gärna om din förlossning om du vill dela med dig till mig med, fullkomligt frossar i sånt nu när det börjar närma sig, är i vecka 36+4 idag

  • harvärldensunderbarastefamilj

    protea- jag läser också väldigt gärna om din förlossning om du orkar skriva o PM a

  • Matillin

    Emmisen - Tack för tipset om träning. Igår var vi ute och gick i rask takt och det var 3 h efter att jag tagit insulin. Hade 10 när vi gick och 5 30 min senare? Hade i och för sig druckit vin så kanske påverkade? Har inte motionerat alls sen jag fick diabetes för 8 v sedan. Mer än skottat snö och små promenader mellan dagis och huset så vart förvånad att jag sjönk så snabbt? OT- Appropå alkohol hoppas någon kan svara här inne. Men igår var första g jag drack mer än 1 glas till middagen. Vi var på fest och det blev nog 5-6 glas vitt vin. Bs var lite lägre i morse vilket jag väntat mig, har heller inte behövt så mycket insulin under dagen. Men efter middagen hände nått som aldrig hänt förut. Jag hade 7.2 i bs före och tig 3 enh korttidsv och mitt långtidsverkande som vanligt. 1 h efter middagen var jag nere på 3.9, och jag åt inte lite mat? Tog 2 dextrosol och ett äpple och efter ytterligare 1 h var bs 8.4. Mådde konstigt igen efter 20 min, tig bs och hade då igen 5,0? Brukar det vara så här när man dricker? Hoppas som sagt att någon kan svara har ingen att fråga om sånt hör och min diabeteskontakt på sjukhuset vet aldrig något om sånt här.

  • Matillin

    Johjo- Vad skönt att allt var bra med dig och bebisen. Vad låg ditt bs på när du kom in?

  • Sweetheartno1

    Hur vanligt är det att bebisen blir missbildad eller skadad av höga bs ? Och vad brukar det vara ?
    Är så himla orolig. Idag har jag legat runt 8 hela dagen ! Gråter


  • na96gen
    Sweetheartno1 skrev 2011-01-23 21:25:16 följande:
    Hur vanligt är det att bebisen blir missbildad eller skadad av höga bs ? Och vad brukar det vara ?
    Är så himla orolig. Idag har jag legat runt 8 hela dagen ! Gråter
    tyvärr inget bra svar på din fråga Men det som jag har lärt mig är att lägga fokus på HbA1c för det verkar vara det som är det viktiga.
    Minns min första grav.. jag nästan grät för jag hade legat högt en hel förmiddag innan jag skulle till läkaren, han bara skrattade och sa att det är ingen fara för man måste ligga högt länge för att det skall påverka och det fick mig att slappna av lite .. vill nte ligga högt men blir inte lika orolig denna gången.
    Dotter -05, son -07 och liten BF 23/2
  • Mayalotta

    Jag blir fullkomligt galen på mitt blodsocker, sneaste veckan har jag återgått till mina ickegravida doser och legat lågt mycket men ändå stabilt. Senaste dagarna har jag ett enormt godissug och är hungrig hela hela tiden, detta samtidigt som blodsockret blivit mer instabilt, fortfarande många låga värden men det räcker jag funderar på att äta eller tar ett halvt äpple så flyger blodsockret upp till 14 på typ 10 minuter. Kan man inte bara få njuta av att det är stabilt i en dag eller två? Är i vecka 36+4 idag och börjar bli så less på krångligt blodsocker, nu får bebis gärna komma ut!!!

  • harvärldensunderbarastefamilj

    Matillin- när jag dricker alkohol så brukar först bs stiga då kroppen ej kan tillgodogöra sig insulinet man tar medans alkoholen e i kroppen. Så felet kan bli att man tar lite extra om bs stiger o sen när alkoholen går ur så kommer liksom allt insulin som man tagit på en gång o toksänker. E därför rätt vanligt att man dippar fram på morgontimmarna när man festat.

    sweetheart- det mina läkare sa att så länge bs inte ligger över 13 i fleeeera timmar så e det ingen fara utan det e Hba1c som e det viktiga. Jag har legat runt 8 rätt mkt nu på sista tiden då jag inte vill pressa bs så mkt o riskera dippar med rekyler o hade ju sist ett Hba1c på 39 (4,7) så runt 8 e absolut ingen fara.

    Mayalotta- mmm håller med har legat jättebra i några dagar o nu helt plötsligt på kvällen utan anledning hittade jag mig på 10,4....*suckar* så nu har jag tagit 6 enh extra så får vi se vad det blir innan jag går o lägger mig. Orkar dock inte vara vaken för länge ikväll (e ju sista dan på jobbet imorgon =)  )

    johjo- skönt att allt såg bra ut lät läbbigt med temp o allt

    ego- sista dan på jobbet imorgon sen har jag semester till 1 feb då jag går på mammaledighet. Skall faktiskt bli superskönt o bara ta det lugnt de sista två v nu!! Kram på er alla!

  • Boomie

    Matillin - För mig funkar det precis som Villhabarn beskriver det. Dvs att kroppen förbränner alkoholen och lagrar insulinet tills alkoholen försvinner ur kroppen. Jag brukar därför när jag dricker äta något innan jag går och lägger mig. Då vaknar jag oftast med ok värde.

    Vad som däremot hände vid din middag vet jag inte. Det är väl kanske så att du fprtfarande har egen insulinproduktion kvar eftersom du nyss debuterat? OCh då kanske kroppen själv skickad ut insulin? jag vet faktiskt inte?

    Välkommen alla nya!

    Protes - Stort frattis till Gustaf! Och skönt att höra att ni båda mår bra. Precis som na69 skriver så koppmatas alla barn till diabetiker (i alla fall på SÖS i Stockholm där jag går). OCh för mig och dottern komplicerade det saker och ting. Hom belv "lat" och ville inte jobba för maten så vi hade ett himla strul med amningen ett tag. Den här gången kommer jag att verkligen kämpa för att inte pyret ska koppmatas (om det inte behövs så klart) för jag vill helst slippa stressen som koppmatningen orsakade sist. Men jag vet många som har kört kombo av ersättning och amning och det har funkat kanon. Det var dock inte det ultimata för just oss.

    Johjo - skönt att höra att allt var ok med dig!

    Villhabarn - nu närmar det sig verkligen! Skönt med sista dagen på jobbet. Vi har slutintervjuer för min vikariat på jobbet i morgon så snart kan man vara sjukskriven med lite mindre dåligt samvete

    Ego - Vi har varit i fjällen en vecka men är nu tillbaka i vårt hem som mest av allt liknar en byggarbetsplats. Toaletterna t ex är helt urblåsta (ska totalrenoveras) så i några veckor framöver får vi gå ut på tomten och göra våra behov i typ en bajamaja. Inte helt lätt logistiskt på morgnarna när jag har en mammig 2-åring att ta hand om. Och nu är sambon bortrest i ett par dagar så då blir det meckigt även på kvällarna. Jag vill ju inte släpa med henne ut så att vi båda måste trängas på dasset, men vill heller inte lämna henne ensam inne för då kanske även resten av huset är rivet när jag kommer in igen   Jag tror det får bli många mutor med Molly Mus på tv:n så att jag kan pinka i lugn och ro. Är i alla fall evigt tacksam för att jag inte behöver gå på toa på nätterna

    Jag tycks annars vara i en god fas bs-mässigt just nu (vecka 27). Och trots att det slank ner sådant man inte "borde" äta på semestern så höll sig bs i schack. Vore skönt om det kan få fortsätta så ett bra tag till!

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare