• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Camillur
    sakurasaj skrev 2011-02-21 09:03:04 följande:
    Har ni som fått barn tidigare alla haft problem med amningen? Pga  tillmatning då..? Jag är orolig att det ska bli jobbigt... jag vill amma och är rädd att det inte ska fungera, särskilt som förlossningen säkert kommer bli ganska mycket tidigare som det ser ut nu och då krävs det väl i regel ännu mer tillmatning? Det är så mycket man ska oroa sig för..!
    Amningen kom igång efter typ 3 dygn med min första.
    Vi lämnade bb redan efter två dygn eftersom de inte hade någon anledning att hålla kvar oss. (Tösen var ej påverkad av min diabetes trots att hon var stor och att jag låg på ca 12 i bls under förlossningen.)
    Sen var vi på "återbesök" på bb den 4:e dagen.
    Vi matade tösen med ersättning i kopp var 4:e timme (efter amningsförsök). Hade inga problem med amningen pga tillmatningen.
  • LillaNY
    sakurasaj skrev 2011-02-21 09:03:04 följande:
    Har ni som fått barn tidigare alla haft problem med amningen? Pga  tillmatning då..? Jag är orolig att det ska bli jobbigt... jag vill amma och är rädd att det inte ska fungera, särskilt som förlossningen säkert kommer bli ganska mycket tidigare som det ser ut nu och då krävs det väl i regel ännu mer tillmatning? Det är så mycket man ska oroa sig för..!
    Jag tyckte det var svårt att amma. Fick såriga bröstvårtor och mjölkstockning med feberfrossa den 5e dagen. Vet inte om det var pga tillmatningen, men han sög inte bra. Jag använde en sån där amningsnapp och då gick det lite bättre. Sedan när jag kommit igång med amningen försökte jag vänja honom av vid amningsnappen och det gick bra.
    Det var nog egentligen bara de första 2-3 veckorna som var jobbiga, sedan kom det igång.
    Jag funderar lite på hur jag ska göra annorlunda denna gång för att slippa problemen. Jag tror att jag kommer försöka låna en pump på BB och inte vara rädd för att använda amningsnapp.
    Men helt ärligt så tror jag att jag kommer få mjölkstockning igen. Både min mamma och min syster (4 barn) har fått det varje gång och de har inte diabetes.
  • Lingah2

    Kan nån göra mej lugn med det här? jag tog en spruta i magen nyss ..både barnmorskan och diabetes sköterskan sa att ja kan ta den där ja brukar så gjorde jag det  ovh när nålen var i magen så började barnet hetts sparka just där :S kan den ha kommit in till han och förstört den lilla bubbla han ligger i? shit är så orolig :(

  • Alema
    Med två små skrev 2011-02-20 23:02:59 följande:
    Skönt att höra att det går bättre med amningen! Hoppas det håller i sig! Efter min senaste graviditet blev jag intervjuad av en barnmorska som skrev en uppsats om amning och diabetes och jag tror att hon kom fram till en hel del intressant, tänkte att jag skulle se om jag kan hitta och läsa den så småningom...

    Nu har jag en allmän fråga: jag har plötsligt blivit så insulin-okänslig eller vad man ska säga. Är i vecka 16+6 i dag, men jag är också dunderförkyld. Tror ni att det beror på förkylningen eller på att jag nått tidpunkten där man måste börja höja sina doser? När fick ni börja höja?

    Jag ligger ju inte jättejättehögt men tidigare låg jag på typ 4-7 med mina vanliga doser mellan måltiderna och sen i förrgår är det mellan 8 och 11 om jag inte tar extrainsulin hela tiden och det gör mig ganska stressad!
    Jag var förkyld för ett par v sedan och då låg bs som du mellan 8-11. Och det var jätte svårt att få ner det till en bra nivå. Jag trodde att det var en höjning men när förkylningen släppte så fick jag sänka mina doser jätte mkt igen. Så en förkylning kan nog göra mer än vad man tror! Har inte hört att man brukar bli såå resistent redan i v 17 men det kan säkert vara olika där med. Jag är i v 29 nu och har bara ökat på lantus me tiden me 10 enh än så länge. Humalogen står i stort sätt kvar. Märker mest på natten när det börjar ta dåligt o stiga..
  • na96gen
    Lingah2 skrev 2011-02-21 12:57:39 följande:
    Kan nån göra mej lugn med det här? jag tog en spruta i magen nyss ..både barnmorskan och diabetes sköterskan sa att ja kan ta den där ja brukar så gjorde jag det  ovh när nålen var i magen så började barnet hetts sparka just där :S kan den ha kommit in till han och förstört den lilla bubbla han ligger i? shit är så orolig :(
    nä ingen fara .. det är långt in till bebben så ingen som helst fara...
    Försök finna en bild på hur det ser ut i magen så kommer det kännas bättre.
    Bebis blev nog bara irriterad att du puttade på den Hjärta
  • Alema

    Lingah: Har oxå känt av att bebis sparkar när jag tar insulin. Men dom kan ju faktiskt känna av en liten strykning på magen. Min ssk säger iaf att det inte alls är någon risk att nålen kan nå barnet men att många väljer att sticka sig i "kärlekshandtagen" i slutet för att det känns bättre. Oxå för att magen blir så spänd. Det är ju en del fett som nålen går in i och bebis ligger ju långt in. Jag har däremot fått små sprickor vid stickställena så får nog börja ta bak.

  • Alema
    sakurasaj skrev 2011-02-21 09:09:32 följande:
    Jag har funderat en del på det där senaste tiden... alla säger ju att det är när HbA1c blir högt som det är risk för komplikationer, och att tillfälligt höga värden inte spelar någon roll... men med tanke på att mitt HbA1c har varit bra hela tiden, och att mitt barn ändå i nuläget är 53 % "för stort", så börjar jag tvivla. Jag har läst mig till att barnets blodsocker följer mammans kurva, fast något högre, och då borde ju även tillfälligt höga värden öka insulinpåslaget hos barnet och på så vis öka tillväxten. Kanske hade vårt barn varit alldeles medelstort om jag hade legat mellan 4 och 7 konstant. Det gör mig frustrerad. Något är det ju som påverkar, uppenbarligen, men ingen kan säga vad.
    Jo det är ju svårt att veta egentligen. Men jag har ju hört dom som haft lite högre Hba1c och ändå fått små bebisar och tvärtom så det är ju så himla olika. Och sen så undrar jag om man ens kan hålla sig mellan 4-7 under en hel grav?! Så fall undrar jag hur.. Jag har legat svängigt vissa perioder och lite jämnare vissa..
    Men vad säger dom att det kan bero på då?
  • Lingah2

    okej vad bra då kan jag vara lugn..det är även första gången han sparkar sådär hårt så därför blev ja extra nojjig:p
    men har för mej att tar man i kärlekshandtagen gpår insulinet segare ut i blodet och tar ungefär en halvtimme för det att verka istället för att det vverkar på en gång ? men ja kansek har fel där?

  • na96gen
    Lingah2 skrev 2011-02-21 13:53:06 följande:
    okej vad bra då kan jag vara lugn..det är även första gången han sparkar sådär hårt så därför blev ja extra nojjig:p
    men har för mej att tar man i kärlekshandtagen gpår insulinet segare ut i blodet och tar ungefär en halvtimme för det att verka istället för att det vverkar på en gång ? men ja kansek har fel där?
    ja det är ju lika som innan  magen blev en fotboll .. ju längre ut dessto längre tid Hjärta
    ta där det känns bra och sprid ut sticken så mycket du kan...
  • Protea

    Hej igen!

    Hanger verkligen inte med har langre.....och hinner inte lasa ikapp heller men jag forsoker igen!

    Gustaf har hunnit bli nastan 7 veckor - helt otroligt vad tiden gar fort! Vi mar bra forrutom att mitt BS strular pa natten, ligger lite lagt etfer kvallsmaten runt 5 som sen kan ga ner mot 4 och nar jag da ater en frukt, smorgas eller yogurt sa kan det skjuta upp till 15-16 under natten!!! Ni som har barn redan - hur var det med era BS efter forlossningen? Jag tar fortfarande mindre 'nattinsulin' an innan graviditeten, kanske maste jag hoja basdosen? Vad tror ni?

    En till fraga, har nagra av er fatt barn tatt? Hur klarade ni det?

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare