• malush

    För oss som ska föda i vår/sommar och vill förbereda oss på en förlossning utan medicinsk smärtlindring

    Jag ska föda mitt första barn i sommar och söker andra som har lite samma tankar kring förlossningen som jag har. Jag söker alltså er som aktivt vill förbereda er på en förlossning utan medicinsk smärtlindring. {#lang_emotions_sunny}

    Mina tankar just nu kretsar kring dyktekniken..

    {#lang_emotions_flower} Vill att detta ska vara en tråd där vi kan stötta varandra på ett positivt sätt och inte känna oss dumma med våra olika funderingar {#lang_emotions_flower}

    Vore även kul att höra från er som redan fött och under graviditeten förberedde er på en förlossning utan medicinsk smärtlindring. Hur gick det för er? {#lang_emotions_smile}


    Bf ♥100723♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 23:36

    MS = medicinsk smärtlindring
  • Svar på tråden För oss som ska föda i vår/sommar och vill förbereda oss på en förlossning utan medicinsk smärtlindring
  • mammageno
    ica003 skrev 2010-03-28 19:08:40 följande:
    Fossa> Vad spännande! Hoppas det kommit igång på riktigt Jag har gjort ett och samma misstag båda mina tidigare förlossningar och det är att inte ha tålamod i latensfasen...har gått över 12 respektive 8 dagar och haft 2-4 dagar med förvärkar som kommer och går...och har då tänkt för mycket vilket givit onödig uppstressning och en extremt lång (åtminstone "mental") latensfas. MIn förhoppning denna gången är jag skall kunna skjuta tankarna på förvärkarna (som jag räknar med att få) åt sidan och hitta på nåt annat...kanske öva på att dyka, men inte hetsa upp mig och tänka "nu nu nu måste det väl vara dags" Måste berömma min barnmorska som jag var hos i torsdags, med tanke på allt negativt man fått höra. Jag frågade lite om avnavling, hur de gör på NÄL. Hon visste inte, men lovade direkt att fråga sn kollega som arbetar deltid på förlossningen NÄL. Alltså ingen snorkighet, inget hysch hysch eller "vad jobbigt att du frågar" eller "inbilla dig inget". Det känns verkligen jättebra för fortsättningen...men jag måste läsa på lite mer själv för att kunna ställa bra frågor. Gick i alla fall hem med svaret att man låter strängen pulsera klart (om inte barnet är medtaget).... visserligen att det skulle ta "nån minut", men efter vad jag läst här så kan det längre tid???  Finns väl massa mer att sätta sig in i, men känner mig i alla fall väldigt positiv nu i att det går att ställa frågor
    Skönt att höra att man slipper åsikter om det man tror på.

    Jag skall till fl på studie besök iom aurora och har en liten frågelapp, hoppas på att känna lugn därinne, det är viktigt.

    Jag läste det du skrev om att ignorera, det hoppas jag kunna med, lite med att låta bli att klocka och att sysselsätta mig lite.
  • Lia och bäbisen
    ica003 skrev 2010-03-28 19:08:40 följande:
    Fossa> Vad spännande! Hoppas det kommit igång på riktigt Jag har gjort ett och samma misstag båda mina tidigare förlossningar och det är att inte ha tålamod i latensfasen...har gått över 12 respektive 8 dagar och haft 2-4 dagar med förvärkar som kommer och går...och har då tänkt för mycket vilket givit onödig uppstressning och en extremt lång (åtminstone "mental") latensfas. MIn förhoppning denna gången är jag skall kunna skjuta tankarna på förvärkarna (som jag räknar med att få) åt sidan och hitta på nåt annat...kanske öva på att dyka, men inte hetsa upp mig och tänka "nu nu nu måste det väl vara dags" Måste berömma min barnmorska som jag var hos i torsdags, med tanke på allt negativt man fått höra. Jag frågade lite om avnavling, hur de gör på NÄL. Hon visste inte, men lovade direkt att fråga sn kollega som arbetar deltid på förlossningen NÄL. Alltså ingen snorkighet, inget hysch hysch eller "vad jobbigt att du frågar" eller "inbilla dig inget". Det känns verkligen jättebra för fortsättningen...men jag måste läsa på lite mer själv för att kunna ställa bra frågor. Gick i alla fall hem med svaret att man låter strängen pulsera klart (om inte barnet är medtaget).... visserligen att det skulle ta "nån minut", men efter vad jag läst här så kan det längre tid???  Finns väl massa mer att sätta sig in i, men känner mig i alla fall väldigt positiv nu i att det går att ställa frågor
    Japp, det kan ta lite längre tid än så för blodet i navelsträngen att pulsera klart, men du kan få upp barnet direkt på bröstet och kanske är det klart på en minut, kanske tar det 5 eller längre. Men om de har lite senare avnavling som rutin så kan du säkert få vänta lite extra om du bara säger till!
  • ica003

    Jag har läst lite mer nu och de vanliga brukar vara 3-5 minuter. och det kanske var det som bm som visste sa också.. jag hörde ju inte vad hon sa utan jag fick ju svaret från mellanled så att säga. Hur som helst så kommer både barnafadren och doulan vi ska ha med hjälpa till att ha koll på detta. Tror inte det kommer bli några problem med just avnavlingen, känns inte så nu.

    Det som jag ska läsa på om nu och ta ställning till och fråga om är K-vitaminsprutan och det livmodersammandragande som också diskuterats....
    Och så lära mig mer om alternativ till värkstimulerande, båda förlossningarna har jag vart värksvag och min mamma likaså alla sina 3 förlossningar...så vi får väl se..


    En prins (041013), en ängel (070214-070413) och ett pyre i magen (BF juli)
  • abuelita
    ica003 skrev 2010-03-30 10:47:13 följande:
    Jag har läst lite mer nu och de vanliga brukar vara 3-5 minuter. och det kanske var det som bm som visste sa också.. jag hörde ju inte vad hon sa utan jag fick ju svaret från mellanled så att säga. Hur som helst så kommer både barnafadren och doulan vi ska ha med hjälpa till att ha koll på detta. Tror inte det kommer bli några problem med just avnavlingen, känns inte så nu.Det som jag ska läsa på om nu och ta ställning till och fråga om är K-vitaminsprutan och det livmodersammandragande som också diskuterats....Och så lära mig mer om alternativ till värkstimulerande, båda förlossningarna har jag vart värksvag och min mamma likaså alla sina 3 förlossningar...så vi får väl se..
    Du vet väl att det egentligen inte finns någon anledning att vare sig klampa eller klippa navelsträngen förrän moderkakan kommit ut, och att det inte ens är bråttom då?  Om man väntar till dess behöver man inte bekymra sig om ifall det pulserat färdigt eller ej och man slipper onödiga störningsmoment, utan kan bonda ifred med sin bebis. 

    Om man blir värksvag  kan man t.ex. massera bröstvårtorna . Det frisätter kroppens eget oxytocin, alltså samma  hormon som man får i värkstimulerande dropp. Bröstvårtsmassagen ska man helst göra i 15-20 sek varje kvart.

    Vad bra att ni ska ha med en doula också, då kanske hon kan fler knep, som den här doulan som gav så bra fotmassage.
    (när jag googlade på k-vitamin+ hemförlossning  hamnade jag i detta  blogginlägg här på FL, som  är en helt underbar förlossningsberättelse )  http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-52/b114555p1154026.html  

    ”Jag upplever att sammandragningarna kommer lite mindre ofta… så jag ber Doulan ge mig fotmassage.
    06.45 Doula ger fotmassage. Härligt. Redan efter att min högra fot behandlats kommer sammandragningarna igång mer och andra foten behandlas också. Vilken tydlig effekt beröring har! ”
  • Fossa

    Nu är min lilla tjej här 3140 g och 50 cm stor.

    Det blev inte en ms-fri förlossning. Värkarna kom och gick under två dygn och när vi kom in till förlossningen hade jag kraftiga värkar varannan minut men var fortfarande helt sluten Öppnade mig sedan direkt 6 cm på 3 timmar och det i kombination med den långa starten gjorde att jag inte pallade mer. Jag fick välja mellan EDA och lustgas under sista delen av öppningsskedet och valde, som jag tidigare hade bestämt, EDA. Eftersom jag var förstföderska och tidigare snittad var de mycket noga med att effekten av EDA skulle vara borta till utdrivningen för att de inte skulle behöva stimulera värkar och därmed riskera uterusruptur. Tyvärr tog utdrivningen sedan hela tre timmar eftersom tjejen kommit snett med huvudet i kanalen. Det verktyg jag hade mest nytta av var helt klart (och överraskande för mig) profylaxandningen och särskilt krystningsandningen.

    Allt det jag ville med min förlossning blev ändå uppfyllt. Jag var både psykiskt och fyskiskt närvarande, förloppet stördes inte och jag slapp värkstimulerande, instrumentella ingrepp och yttre tryck och jag fick bara två små bristningar. Jag tog själv emot barnet från mellan mina ben och navelsträngen klampades inte förrän jag hade fått kontrollera att den hade slutat pulsera. Jag tog henne direkt till mitt bröst och de torkade inte ens av henne utan lät oss bonda ifred i timmar.

  • Monsterpannkaka
    FOSSA:
    Men så spännande!
    Gratulerar Fossa! (:
    Jobbigt att ha så starka värkar men vara helt sluten? Lite känslomässig berg och dalbana där?
    Tror det är jätte viktigt att ha bestämt sig innan för vad man tänker eller inte tänker att man vill ha/vill göra om saker och ting inte blir som man tänkt sig, som du beskriver.
    Uterusruptur.. vad är det?

    Det där med anknytningen lät helt underbart..
    Stort grattis! Vilken upplevelse :)
  • Abrakadabra

    Stort grattis Fossa! Vad härligt att förlossningen blev som du ville (bortsett då från att öppningen inte hängde med och det blev halvplanerad eda p.g.a. det). Vad bra att de kunde styra ändå, så att du slapp värkstimulerande. Förstår dock att det kanske inte var så lattjo att krysta i tre timmar med ett pyre som "satte sig på tvären". Men som helhet: kanon!

    En fråga bara: du skriver att du var förstagångsföderska men också att du var tidigare snittad. Är det någon "vanlig" bukoperation du gjort då, eller ingrepp i livmodern? Du behöver såklart inte svara om du inte vill! Undrar p.g.a. att jag själv är förstföderska men har genomgått ett flertal omfattande bukoperationer.

  • Fossa

    Ja, det var en riktig knäck för psyket att ha kämpat så länge utan att det hade givit något resultat. Enligt vad bm sa är det inte helt ovanligt att det blir så om man tidigare burit tvillingar och livmodern har varit väldigt utspänd.

    Jag är glad att jag tänkte igenom hur jag ville göra om det blev för jobbigt. Det viktigaste för mig var att vara mentalt närvarande och därför valde jag bort lustgasen till förmån för EDA. Det var ju avsaknaden av mental närvaro som verkligen skadade mig sist.

    Uterusruptur betyder att livmodern spricker. Det är väldigt ovanligt men vanligare om man är tidigare snittad. (I USA rekommenderar man aldrig vaginal förlossning till en tidigare snittad pga den risken.)

    Man räknas som förstföderska om man är tidigare snittad innan värkdebut som jag är med mina tvillingar. Eftersom man inte har varit öppen tidigare har man ingen som helst fördel av att det inte är första barnet.

    Om det blir fler barn i framtiden kommer jag utan tvekan ställa in mig på en sm-fri förlossning igen. Det var tur mer än skicklighet som avgjorde att EDA:n inte påverkade förloppet negativt.

Svar på tråden För oss som ska föda i vår/sommar och vill förbereda oss på en förlossning utan medicinsk smärtlindring