• malush

    För oss som ska föda i vår/sommar och vill förbereda oss på en förlossning utan medicinsk smärtlindring

    Jag ska föda mitt första barn i sommar och söker andra som har lite samma tankar kring förlossningen som jag har. Jag söker alltså er som aktivt vill förbereda er på en förlossning utan medicinsk smärtlindring. {#lang_emotions_sunny}

    Mina tankar just nu kretsar kring dyktekniken..

    {#lang_emotions_flower} Vill att detta ska vara en tråd där vi kan stötta varandra på ett positivt sätt och inte känna oss dumma med våra olika funderingar {#lang_emotions_flower}

    Vore även kul att höra från er som redan fött och under graviditeten förberedde er på en förlossning utan medicinsk smärtlindring. Hur gick det för er? {#lang_emotions_smile}


    Bf ♥100723♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 23:36

    MS = medicinsk smärtlindring
  • Svar på tråden För oss som ska föda i vår/sommar och vill förbereda oss på en förlossning utan medicinsk smärtlindring
  • Ellani

    Fossa,
    stort grattis till tjejen! 
    Blir helt rörd, särskilt av att du tog emot henne själv och ni fick vara ifred såpass länge!

  • ica003

    abuelita> TACK. Jag känner igen allt det du skriver här för jag har läst det innan i denna tråden och den andra (om info som mvc inte tar upp) men det är så himla mycket info och jag har vart dålig på anteckna. Så tack att du serverar mig lite


    Ska anteckna infon om att vänta på moderkakan...har skaffat ett ställe att samla info på nu.
    Det nya var fotmassagen Kan verkligen tänka mig att det hjälper. Doulan vi ska ha med var även med på vår förra förlossning, det känns bra, vi känner redan varandra.
    I en av trådarna var det diskussion om pappans roll, och jag upplever att just kombinationen min man och doulan är oslagbar. 
    En prins (041013), en ängel (070214-070413) och ett pyre i magen (BF juli)
  • mammageno

    GRATTIS Fossa! jag blir så avundsjuk på er som har bf, min är så långt bort, vill ju med!

    Vad skönt att du känner att det blev en bra förlossning, allt handlar om inställning! Många kramar!!{#lang_emotions_baby}

  • mammageno

    Jag har ALDRIG tänkt på detta men det finns ju en chans (huuga vad svårt jag har att ens ta in denna tanke i huvudet!) -

    -att jag kommer föda ganska fort...? Jag har två systrar som båda har haft jobbiga första fl och ena slutade i kejsarsnitt allt på ca. på 25 h.
    nr 2: gick på 4 h och en hade huvudet ut i bilen på parkeringen! Så jag måste tänka tanken lite iaf, så jag inte får chocken!

    När det gäller ms så har jag läst på om vad som får kvinnor att välja ms, det är ofta känslor som styr verkar det som...
      

  • mammageno

    ps postar ett tips om hypno birthing, hypnosförlossning, googla på det! hjälper till att få ner smärtan!

  • Kryssarinnan

    mammageno: igångsättning, sovdos och EDA är alla saker som ofta förlänger fl och gör den "värre". Du har alla förutsättningar att få en snabbare fl denna gång, eftersom det är din andra och eftersom du förbereder dig så gott du kan för att hantera den naturligt.

    Abuelita gav ett par tips om att snabba på en långsam förlossning. I min bok om naturlig förlossning (av Janet Balaskas) rekommenderar hon följande för att snabb på, något förkortat av mig: "Generally the best way to help a slow labour is to darken the room and leave the mother alone for a while. Immersion in water is often very helpful after 5 cm dilation. Walking can help. The more vertical postures will accelerate labour by helping the baby to descend and exerting more pressure on the cervix [med hjälp av tyngdkraften nedåt]. Squatting [sitta på huk, tröttande] is likely to intensify contractions. Movement. Sitting on the toilet."

    Två saker alltså: fysisk och mental avslappning samt upprätt ställning.

    Jag har med anledning av Janes första understrukna tips tänkt på att en förlossning är väldigt likt sex när man försöker åstadkomma en orgasm: man måste vara närvarande i nuet, men samtidigt inte medveten i sina tankar. Förstår ni hur jag menar? Det handlar om arbete och avslappning samtidigt, och att låta kroppens instinkter göra sitt utan inblandning av hjärnan. För att fixa det hjälper det inte med starka lampor som lyser upp underlivet, sladdar, pipande maskiner och många som står och tittar på och pratar. Vem av er skulle vilja ha sex under de förutsättningarna?

    Jag fick min drömförlossning där jag födde i skenet av stearinljus och med endast en bm närvarande samt min man. Jag fick följa mina instinkter helt och lämnades ensam i tystnad så ofta som möjligt. Jag kunde vara närvarande men stänga av tankarna så gott det nu gick. Det gick väldigt fort för mig, lite väl fort kanske, jag var inne på sjukhuset i strax över 3 tim och hade kort uppstart före det. Var upprätt nästan hela  tiden. Hade önskat en lugnare latensfas (hade typ ingen) som förberedelse men måste säga att den aktiva fasen gick över förväntan.

    Att slippa CTG-sladdar och dropp var viktigt för mig, för min känsla av frihet och naturlighet. Efter en kort CTG-undersökning när jag kom in använde min bm bara en bärbar liten dopton ett par ggr under öppningsarbetet samt mellan varje krystvärk. Hon gjorde ett par inre undersökningar med fingrarna, även när jag låg i badet och satt på pallen - man ska inte behöva lägga sig på rygg för detta! Min kompis som födde på KS berättade att där får alla en droppkanyl i handen direkt när de kommer in till förlossningsavdelningen, som förberedelse. Jag sade att det är idiotiskt och att jag skulle vägra det. Då blir man ju behandlad som en sjuklig patient från sekund ett, plus att en kanyl är i vägen. Detta är något ni kan fundera på. Vissa vill ha CTG för att det ger dem trygghet, jag kände tvärt om.

  • Kryssarinnan

    Jag vill förtydliga att jag tror att det funkar jättebra att massera bröstvårtorna, fötterna mm. Så mina tips var som ett komplement till Abuelitas. Vad sägs om att sitta på pilatesboll eller stå i en varm dusch, ensma i ett nedsläckt badrum, och massera sina bröstvårtor? Säkert en bra och effektiv kombination av oxytocinstimulans, avslappning, lugn och ro samt upprätt ställning.

  • Ana

    Undrar lite om hinnsvepning och att reta livmodertappen???? 


    Jag vet inte mer än att det kan sätta igång. Men vet man hur det påverkar förloppet i övrigt???
  • Kryssarinnan
    Ana skrev 2010-04-01 10:35:34 följande:
    Undrar lite om hinnsvepning och att reta livmodertappen????  Jag vet inte mer än att det kan sätta igång. Men vet man hur det påverkar förloppet i övrigt???
    Nu är jag ingen expert, men jag vet att det finns lite olika tankar om nyttan med sådant. Det fungerar dels mekaniskt genom att vidga livmodertappem och dels genom att stimulera utsöndringen av oxytocin som är värkstimulerande. Det funkar bäst om förlossningen är preciiiiiis nära att starta ändå.

    En igångsättning tenderar ofta att göra förlossningen långsammare och ineffektiv ELLER gör värkarna mer intensiva än om den startat naturligt. Jag vet inte om detsamma gäller för en fl som så att säga sätts igång för tidigt med hinnsvepning, men det bästa är nog att vänta ut kroppen.

    Kanske värt att testa endast om man har gått över tiden 13 dagar, är mogen och alternativet är igångsättning annars.
Svar på tråden För oss som ska föda i vår/sommar och vill förbereda oss på en förlossning utan medicinsk smärtlindring