• susye

    Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2

    3 månader har snart gått igen.Tiden rusar fram

  • Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2
  • susye

    kul att fler har hittat tråden men orkar inte engagera mig just nu. åtminstone maia vet varför men för er andras vetskap så har jag nyss mist min son. men återkommer längre fram o läser o deltar

  • Doldis
    Maia skrev 2010-04-22 21:39:31 följande:
    Samma här. Vill på nåt sätt passa på när jag är hypoman för jag vet ju inte när det tar totalt slut och man orkar ingenting. Ja, man ska klara mycket på kort tid nu för tiden ute i samhället. Det sorgliga är att jag VAR sån. Sen blev jag mindre och mindre stresstålig. Nu fixar jag inte mycket. När jag börjar nya jobb, som jag alltid söker hysteriskt när jag är hypo, så går jag på mer än högvarv i några månader upp till ett år. Sen är kraschen oundviklig och jag säger istället upp mig, i hysteri.
    När jag läser det här... att du vill passa på för man vet ju inte när orken tar slut... hjälp vad jag känner igen mig. Och jag kraschar ju ständigt efter dessa hypomana perioder. Min psykolog sa till mig att man orkar kanske i hjärnan men kroppen säger ifrån förr eller senare. Vilket min har gjort helt klart. Minsta tecken på stress just nu så får jag ett illamående som förr eller senare leder till kräkningar, hade en hel månad av sånt och jag trodde jag skulle bli galen. Samma sak då, gjorde ju massor för jag visste inte när jag skulle krascha igen.
  • Maia
    Anonym (orolig) skrev 2010-04-22 21:38:49 följande:
    Hej, Jag vill inte alls stjäla tråden för er, men undrar om någon härinne vet vart jag kan vända mig. Min dotters pappa är bipolär med flera självmordsförsök bakom sig. För hans del började det i 15-årsåldern och eskalerade kring 23-24. Hans mamma var också bipolär och tog livet av sig när han var liten. Min dotters pappa har de senaste åren fått helt fantastisk hjälp, och lever idag ett bra liv, är gift och verkar trivas med livet i största allmänhet. Jag har läst att bipolär går i arv, och blir orolig för min dotter. Hon börjar nu närma sig den ålder hennes pappa var i då han blev sjuk första gången. Jag har letat efter anhörigföreningar, men känner att jag liksom inte hör hemma där. Hennes pappa är ju inte min "anhöriga" längre. Känner ni till något ställe dit jag kan vända mig? /Tacksam för hjälp
    Hej.
    Jag googlade lite, bara lite det är för tidigt än, har inte ens fått i mig morgonkaffe.
    En sida hittade jag,http://www.foreningenbalans.nu/index.htm Vet inte om det kan vara nåt. Annars är mitt tips att fortsätta googla, det finns mängder med sidor om just bipolära och även en hel del för anhöriga. Det är trixigt och jag förstår din oro. Jag är oxå orolig för min son och då är han ändå bara 17månader, orolig att han ska ärva mitt psyke. Vet inte om du kan göra så mycket om hon inte visat tendenser. Prata med pappan oxå om din oro. Försök att inte se monstret innan det visar se. (snygg metafor)
    Har inget annat tips men kanske nån annan här har senare. *kram*
  • Maia

    Susye; du återkommer när du orkar och vill, vi väntar tåligt på dig här.. Varma kramar.

  • Maia

    Sovit skit kasst inatt. Känner mig ganska pigg nu, ska till ssk för mediciner 08.15. Idag ska vi åka och hälsa på sambons farmor o farfar. Det ska bli kul men... Jag träffade tydligen hans farmor förra året, finns tom bildbevis på det. Jag kommer inte ihåg ett skvatt!! Har ju glömt vääldigt mycket från speciellt förra året, hon kommer säkert bete sig som att , åh vad roligt kul att se dig igen... Vet inte vad jag ska säga? Vet inte hur mycket hon vet om förra året.


    Är hon sympatisk så får jag nog säga lite fint att jag faktiskt inte minns.
    Nåja. Det märks.
  • Anonym (orolig)
    Maia skrev 2010-04-23 06:37:24 följande:
    Tack för länken!
    Och skönt att någon förstår min oro. Jag ska läsa på. Och försöka att inte oroa mig så mycket. Tack.
  • Anonym (bipolär)
    Maia skrev 2010-04-22 21:39:31 följande:
    Samma här. Vill på nåt sätt passa på när jag är hypoman för jag vet ju inte när det tar totalt slut och man orkar ingenting. Ja, man ska klara mycket på kort tid nu för tiden ute i samhället. Det sorgliga är att jag VAR sån. Sen blev jag mindre och mindre stresstålig. Nu fixar jag inte mycket. När jag börjar nya jobb, som jag alltid söker hysteriskt när jag är hypo, så går jag på mer än högvarv i några månader upp till ett år. Sen är kraschen oundviklig och jag säger istället upp mig, i hysteri.
    Jag är likadan! Det värsta är att när man "landar" igen, så börjar man fundera på vad man dragit igång och då känns det plötsligt omöjligt att slutföra! Jag har sökt jobb och utbildningar förr i en galen takt och rätt va det är så inser jag att jag kanske inte ALLS vill göra det!

    Känns som om man lurar folk lite när man drar igång saker, lovar osv osv.
    Men när man är mitt uppe i det så fattar man ju inte.
    Sen är det ju som någon annan sa: att man saknar ju de maniska perioderna, för då får man mycket gjort och man är glad och uppåt!

    Skumt hur det kan funka...
  • Dolliver
    Anonym (orolig) skrev 2010-04-22 21:38:49 följande:
    Hej, Jag vill inte alls stjäla tråden för er, men undrar om någon härinne vet vart jag kan vända mig. Min dotters pappa är bipolär med flera självmordsförsök bakom sig. För hans del började det i 15-årsåldern och eskalerade kring 23-24. Hans mamma var också bipolär och tog livet av sig när han var liten. Min dotters pappa har de senaste åren fått helt fantastisk hjälp, och lever idag ett bra liv, är gift och verkar trivas med livet i största allmänhet. Jag har läst att bipolär går i arv, och blir orolig för min dotter. Hon börjar nu närma sig den ålder hennes pappa var i då han blev sjuk första gången. Jag har letat efter anhörigföreningar, men känner att jag liksom inte hör hemma där. Hennes pappa är ju inte min "anhöriga" längre. Känner ni till något ställe dit jag kan vända mig? /Tacksam för hjälp
    Ett tips är att kika in på www.bipolarna.se - där är även en forumsdel för anhöriga och jag tycker nog att du ingår i den kategorin iom att det ligger i arvet till din dotter. Där finns säkerligen många tips, råd och länkar att nyttja! Lycka till!
    Scrappar PÅ allt, OM allt och AV allt Så akte dig för att komma i vägen! :D
  • Dolliver
    Doldis skrev 2010-04-22 20:41:37 följande:
    Eh.... hua... du pratar ju om mig!!! Och detta med att starta tusen projekt när man har tusen andra på gång - och, ha ha, som du sär, som om han inte skulle märka att möblerna har flyttat på sig? Eller vad det nu kan vara? Fast just möbleringen var värre förr om åren innan jag pajade min axel. Jag möblerade om JÄMT när jag bodde själv. Nu blir mannen galen när jag försöker ändra möbleringen hemma för att jag är rastlös.
    Ja, jag var precis likadan, förr om åren, dels när jag var ensam och dels när jag fick mina första twins (och var själv med dem oxå i början) - men det var där jag började inse att jag inte kunde hålla på så som jag gjorde. Dock inser jag det inte lika skarpt i hypofaserna..
    Scrappar PÅ allt, OM allt och AV allt Så akte dig för att komma i vägen! :D
  • Dolliver
    Maia skrev 2010-04-23 06:50:08 följande:
    Sovit skit kasst inatt. Känner mig ganska pigg nu, ska till ssk för mediciner 08.15. Idag ska vi åka och hälsa på sambons farmor o farfar. Det ska bli kul men... Jag träffade tydligen hans farmor förra året, finns tom bildbevis på det. Jag kommer inte ihåg ett skvatt!! Har ju glömt vääldigt mycket från speciellt förra året, hon kommer säkert bete sig som att , åh vad roligt kul att se dig igen... Vet inte vad jag ska säga? Vet inte hur mycket hon vet om förra året. Är hon sympatisk så får jag nog säga lite fint att jag faktiskt inte minns. Nåja. Det märks.
    Usch vad jobbigt, hoppas nu att farmorn är så där sympatisk så du kan förklara för henne! Det är jobbigt när folk inte vet riktigt vad det handlar om, samtidigt vill man kanske inte gå med en lapp i pannan som förklarar att man är bipolär..
    Jag har haft tur och har kunnat berätta det för de flesta i min omgivning - men det berodde mest på att de flesta redan, långt innan, misstänkte att det var nått åt detta hållet - så för dem blev det mest en "aha-upplevelse" när jag kom ut ur garderoben Alla utom jag själv hade liksom fattat - jag var ju för upptagen, haha!
    Scrappar PÅ allt, OM allt och AV allt Så akte dig för att komma i vägen! :D
Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2