• Hurley

    Till er som inte kan gå ner i vikt

    Jag vet inte hur jag ska skriva det här för att inte låta dryg och få en massa påhopp men jag ska försöka =)


     


    Jag har länge undrat hur man förblir väldigt tjock? Jag ser det runt omkring mig dagligen, hos vänner, släktingar, på jobbet och ute på stan. Människor som dras med massiv övervikt, vissa upp mot 100 kg. Det bantas till höger och vänster med olika metoder, pulver och soppor. En del genomgår till och med kirurgiska ingrepp (!) för att bli av med övervikten. Hur hamnar man där?


     


    Jag har själv varit rätt knubbig. Jag vägde 86 kg till mina 160 cm efter mitt första barn. Under graviditeten struntade jag fullkomligt i vad jag åt och svällde som en ballong. När min son var född slutade jag att äta och gick ned 1,5 kg i veckan till jag nådde min målvikt på 55 kg. När jag skriver slutade att äta menar jag inte att jag drabbades av någon ätstörning utan jag åt typ keso och sallad till frukost, magert kött och grönsaker till lunch och middag. Åt inget socker, inga kolhydrater och drack ingen alkohol. Visst var jag hungrig som en varg vissa dagar men det dör man ju inte av. Det finns människor på vår jord som lever på mycket mindre om dagen än det jag åt under min viktminskning.


     


    Det jag undrar är hur man kan ställa sig på vågen och se att man väger x antal kilo för mycket men trots det fortsätta äta massa skräp? Det är ju bland det enklaste i världen att gå ner i vikt. Alla vet hur man gör. Jag vet att det finns ett fåtal människor som har någon form av sjukdomsbild som gör att de inte kan gå ner men det är ytterst få. De flesta blir tjocka av det de stoppar i munnen.


     


    Ni som har svårt att gå ner, vad händer om ni drar ned på maten och inte äter något onyttigt på låt oss säga ett halvår? Får ni ångest? Mår ni dåligt på något annat sätt som gör att ni måste överäta?


     


    Hoppas jag inte trampar på alltför många tår med inlägget, det är isf inte min mening.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 12:23
    Oj vilken respons! Jag vill bara säga ett par saker.

    Jag har fått frågan om jag är man eller kvinna??? Jag skriver om min graviditet och det borde ju vara en liten ledtråd =) Jag är kvinna, 33 år gammal och mamma till två pojkar.

    Jag ser INTE ser på överviktiga!! Jag stirrar inte på överviktiga i badhuset (hur larvigt som helst att påstå det). Det är inte det inlägget handlar om! Var någonstans har jag sagt det? Visst, jag har fått en hel del elaka kommentarer här och det har runnit över och jag har svarat med något drygt. Det var inte min mening och om någon tagit illa vid sig ber jag om ursäkt. Min mamma är gravt överviktig och det är även min allra bästa vän i hela världen. Det jag var ute efter var att få veta hur man kan må så dåligt av att äta nyttig mat att man hellre drar på en massiv övervikt?

    Jag har aldrig skrivit att den som väger 100 kg har övervikt. Det beror på hur lång man är och hur mycket muskler man har. Jag skrev att det finns människor som drar på en övervikt på 100 kg. Förstår ni skillnaden?

    Nästan alla här inne är medicinska under. 98% av er som är kraftigt överviktiga äter sunt, syndar nästan aldrig och motionerar minst en timme om dagen.

    Jag riktar inte detta till er som lider av sjukdomar eller äter medicin som gör att ni går upp och har svårt att gå ned.

    Det är farligt att lida av fetma, det kan ingen säga något mot. Vidare tycker jag mig se en tendens som skrämmer mig. Nu menar jag inte alla så inget ramaskri nu men de flesta barn jag ser som är överviktiga har överviktiga föräldrar. Att tillåta sig själv bli och förbli tjock är en sak, det tar man som vuxen ansvar för själv men att låta sina barn bli det, det är vanvård.
  • Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt
  • uniMog
    Hurley skrev 2010-02-24 15:15:39 följande:
    Förbränner man mer än vad man får i sig går man ner i vikt. Så enkelt är det. Jag anser inte att man ska svälta, det är inte bra för någon. Jag skulle gissa på att jag fick i mig ca 1100-1300 kcl om dagen under min viktminskning. Det är inte svält.
    och jag åt 5-600 kcal om dagen utan att gå ner i vikt. Men går ner i vikt nu när jag äter ca 1500. Jag gick nämligen på myten "det är bara att äta mindre". Resultatet blev en kropp som gick på svält och sen samlade på sig ALLT när jag till slut tvignades börja äta. Och det är inte förrän nu när jag gett upp och börjat äta RÄTT saker som jag börjat gå ner i vikt igen.
    I can Cum Lauder
  • dotty
    nickefiki skrev 2010-02-24 15:36:56 följande:
    Ja det är ju inte 20% av de feta, utan 20% av alla, så det täcker ju in de flesta mulliga.
    ja, sen har ju inte alla pcoare viktproblem även om det är många.. men pco lär ju knappast vara den enda sjukdomen/syndromet som kan bidra till övervikt.

    jag tror nog att man lugnt kan räkna med att majoriteten av alla gravt överviktiga har en orsak (sjukdom/syndrom/missbruk osv) till sin övervikt annat än att de är lata. annars skulle det inte finnas så många överviktiga.
  • Hurley
    dotty skrev 2010-02-24 15:33:39 följande:
    MEN HERREGUD! fattar du inte att jag menar att många, många, många av de som är gravt överviktiga är antingen sjuka eller matmissbrukare?jag tror det finns ytterst få överviktiga som är det för att de bara är lata eller inte bryr sig. därmed är ditt inlägg riktat till ytterst få personer.
    Men ett missbruk går att göra något åt! Ett missbruk är inte ett beroende utan ett missbruk är att man överdriver något. Kan vara spel, mat, shopping, sex osv. Man är inte kemiskt beroende utan man missbrukar.

    Det jag ville veta var vad som händer med en människa som missbrukar mat om de inte äter så mycket utan lite och nyttigt. I kroppen och själen.
  • Anna Paulita

    I ditt inlägg låter det som om att orsaken till att personer är överviktiga beror på att de inte vet hur de ska äta. Och den åsikten du verkar ha är allt annat än ovanlig. "Det är ju bara att lägga om kosten och röra mer på sig".

    Jag skulle vilja påstå att det inte är så bara, för jag vill även påstå att den största orsaken till grav övervikt, dvs riktig fetma handlar om att en människa har ett matmissbruk. Man missbrukar maten så som andra missbrukar droger, och inte sjutton brukar man säga till en person att, "det är ju bara att sluta skjuta upp, att sluta med heroin är det enklaste som finns".

    För många år sedan såg jag ett program om övervikt och enligt det programmet var det ungefär 10% av alla överviktiga som var överviktiga på grund av att de inte visste hur de skulle äta rätt. Så ditt tips funkar nog skitbra på de 10%, har du något förslag på vad man ska göra med de resterande 90%?


    Jag vägrar bara vara mamma...
  • M Y L F

    Jag är bara lat. Nu börjar jag närma mig 40 iof ett par år kvar, men närmare 40 än 30 om man säger så, usch vad gammalt det låter och har märkt att ju äldre man blir desto svårare är det att gå ner i vikt. Jag är inte överviktig, men ligger precis på BMI gränsen att vara tjock.


    Vi äter nyttigt mat i familjen. Jag gillar inte sötsaker eller chips osv. Men en sak som jag vet gör att jag inte går ner i vikt är att jag rör på mig för lite och att jag äter alldeles för mycket kolhydrater.
    Sedan gillar jag att äta god mat och dricka ett par glas i veckan och det gör ju självklart så att man inte går ner i vikt.
    Jag har gjort som dig tidigare när jag gått ner i vikt och tyckte också att det var världens enklaste sak, men nu tror jag helt enkelt att jag är för lat och för omotiverad och jag bryr mig egentligen inte så mycket om ifall jag har 3 kg över vikt. Sedan så är det svårare att gå ner fort idag för mig än vad det gjorde för 10 år sedan. 
    Men självklart så skulle de ju vara skönt att få väga 56-57 kg igen som man gjorde för knappa 10 år sedan.
    Jag får väl ta tag i träningen. Det är en väldig bra start och man behöver inte svälta sig, men självklart måste man tänka på vad och hur mycket man stoppar i sig.
  • nickefiki
    Hurley skrev 2010-02-24 15:41:05 följande:
    Men ett missbruk går att göra något åt! Ett missbruk är inte ett beroende utan ett missbruk är att man överdriver något. Kan vara spel, mat, shopping, sex osv. Man är inte kemiskt beroende utan man missbrukar. Det jag ville veta var vad som händer med en människa som missbrukar mat om de inte äter så mycket utan lite och nyttigt. I kroppen och själen.
    Det har du ju fått svar på av tusentand
  • Hurley
    Anna Paulita skrev 2010-02-24 15:42:47 följande:
    I ditt inlägg låter det som om att orsaken till att personer är överviktiga beror på att de inte vet hur de ska äta. Och den åsikten du verkar ha är allt annat än ovanlig. "Det är ju bara att lägga om kosten och röra mer på sig".Jag skulle vilja påstå att det inte är så bara, för jag vill även påstå att den största orsaken till grav övervikt, dvs riktig fetma handlar om att en människa har ett matmissbruk. Man missbrukar maten så som andra missbrukar droger, och inte sjutton brukar man säga till en person att, "det är ju bara att sluta skjuta upp, att sluta med heroin är det enklaste som finns".För många år sedan såg jag ett program om övervikt och enligt det programmet var det ungefär 10% av alla överviktiga som var överviktiga på grund av att de inte visste hur de skulle äta rätt. Så ditt tips funkar nog skitbra på de 10%, har du något förslag på vad man ska göra med de resterande 90%?
    Ett missbruk är inte ett beroende. Du blir kemiskt beroende av droger och får livsfarliga abstinensbesvär när du slutar. Vilka abstinensbesvär får du om du äter ett äpple istället för en bulle? En skiva grovt bröd utan smör med skinka istället för en rostmacka med smör och ost? En näve osaltade nötter istället för chips? En banan istället för tårta?
  • Probably the best    in the
    nickefiki skrev 2010-02-24 15:44:02 följande:
    Det har du ju fått svar på av tusentand
    Menar TS att man inte är kemiskt beroende av mat?
    Va fan är det som händer i kroppen då? Kemi skulle jag vilja påstå...
    Alla är väl kemiskt beroende av mat för att kroppen öht ska fungera! Sen har många div "störningar" i kemin som gör att de måste ha mer av det de är beroende av! Typ...
  • dotty
    Hurley skrev 2010-02-24 15:41:05 följande:
    Men ett missbruk går att göra något åt! Ett missbruk är inte ett beroende utan ett missbruk är att man överdriver något. Kan vara spel, mat, shopping, sex osv. Man är inte kemiskt beroende utan man missbrukar. Det jag ville veta var vad som händer med en människa som missbrukar mat om de inte äter så mycket utan lite och nyttigt. I kroppen och själen.
    såklart man kan göra något åt det! men man kan inte påstå att det är en enkel sak att fixa, som du ju påstår i ts.

    jag motsäger mig inte dina frågor. de är intressanta. dock ogillar jag att du måste slänga in det dömande "det är enkelt att gå ner i vikt". med de orden förminskar du allas våra viktproblem.

    men för att svara på de frågor du ställer som jag anser vettiga ;).

    jag missbrukar mat för att det inte är någon ide att göra något annat. jag går inte ner i vikt med "normal" kost, varför ska jag inte "unna mig" att snaska gott då? jag kommer ändå vara gravt överviktig hur jag än gör.

    jag missbrukar även mat för att jag har dålig självkontroll. jag ORKA INTE hålla den superstrikta kontrollen jag behöver för att ens stå still i vikt.

    när jag äter tillräckligt lite är jag konstant hungrig, trött, seg, orkeslös och kan inte hålla på med en av mina hobbys (matlagning/bakning) och därmed blir jag även ledsen och nedstämd i allmänhet.

    jag missbrukar även mat för att jag har ett kolhydratberoende. äter jag inte kolisar mår jag fysiskt bättre, men det är såååå jävla kämpigt att låta bli. jag är beroende, suget är för stort.

    och ja jag tänker göra något åt mina problem. men mina åtgärder är inte enkla och baseras inte på enbart ett beslut, utan de ingår nog i den kategori viktminskningsmetoder du inte kan förstå.
  • dotty
    Hurley skrev 2010-02-24 15:47:14 följande:
    Ett missbruk är inte ett beroende. Du blir kemiskt beroende av droger och får livsfarliga abstinensbesvär när du slutar. Vilka abstinensbesvär får du om du äter ett äpple istället för en bulle? En skiva grovt bröd utan smör med skinka istället för en rostmacka med smör och ost? En näve osaltade nötter istället för chips? En banan istället för tårta?
    då förstår du inte missbruk.

    de allra flesta droger går ur kroppen långt innan man slutar känna ett behov av att ta dem. missbruk och beroende är mer än fysiskt.
Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt