• Vanillie

    "vi som fått våra små efter ivf våren 2009".

    Fortsättningstråd för oss som plussade maj/juni efter IVF (Del 4)

    Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m44702701.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m47083384.html

    Länken till vår medlemslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-222/m48400571.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-30 11:12
    BF:
    26/1 -10 Septemberängel
    31/1-10 Fröken Lycklig
    2/2-10 (6/2 enl. RUL) Vanillie
    5/2-10 syssling. Föddes 19/11 2009. En son
    5/2-10 vera72
    7/2 Kuddigt.
    14/2 MissLillis, Sol78
    15/2 Popcornpysen, tvillingar
    17/2 Fru Hagelin (13/2 enligt rutin-UL 23/9)
    Alice
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 10:34
    UPPDATERAD LISTA:

    F Lycklig - 8/2 2010 en son. Andra graviditeten BF nov?

    Kvitter (Fd Vanillie) 9/2 2010 Alice. Andra graviditeten BF 9/10-2012

    5/2-10 S Y (Fd syssling) 19/11 2009, en son. Andra graviditeten BF nov?

    Semlan - en dotter 16/2 2010. Andra graviditeten BF 7/7 2012

    MissLillis, 19/2 2010 en son, 21/11 2011 en dotter
  • Svar på tråden "vi som fått våra små efter ivf våren 2009".
  • Fru Lycklig

    Nu är vi på semester på Gotland. Kommer nog att vara här i 3-4 veckor, jätteskönt.

    Det gick bra med sprutan... Han blev inte alls lika ledsen som sist. Fick 38.5 i feber på kvällen, men sedan inget mer. vägde honom och han fortsätter att stadigt öka i vikt. Nu väger han 8.7 kg och är 70 cm lång.

    Lilleman geggar också med händerna i munnen när han äter. Igår åt han mosad banan med väldigt god aptit. Försökte med äpple idag, inte lika gott, men han åt iaf.

    Lyckostar er som får sova.... Det får inte vi! Jag har inte sovit en hel natt sedan han föddes!
    Han vaknar 2-3 ggr/natt och vill äta. Ibland försöker jag med nappen för att få honom att somna om, men lyckas inte alltid. Vi har pratat om det här på BVC och hon tror att han behöver äta eftersom han är så stor. Jag hoppas snart kunna börja ge honom välling på kvällarna, och tror då att han kanske sover längre tid.

    Killen klarar värmen ganska bra om han inte behöver ha så mkt kläder. Helst har han bara en kort body eller inget alls. Han blir jättesvettig när han ammar och ligger hud mot hud, men annars svettas han inte så mycket.

  • Vanillie

    Här är en till som geggar runt i munnen med fingrarna! Hon verkar tycka det är väldigt roligt med!

    Jag kommer också börja ge välling vid 6 månader i hopp om att hon kommer sova bättre. Vi ammar 3-4 gånger varje natt!
    Hon får ersättning vid läggdags vid 20-tiden och då sover hon oftast till 24-01 tiden men sen där efter sover hon bara 1-2 timmar i stöten och vill amma varje gång hon vaknar!!
    Tror inte att hon är hungrig då egentligen utan det är nog för att komma till ro för hon brukar sonma snabbt vid bröstet igen.
    Har också testat att bara ge nappen men då blir det gallskrik! Så det är lugnast att amma... Men vem drömmer inte om att få sova en HEL natt!!! Vilken dröm!

    Fröken lycklig: vad härligt med gotland! Det är en annan dröm jag har.. har aldrig varit där! Men det lockar! Nått år ska jag dit!

    vera: Alice klarar värmen fint. Men som Selma så blir hon väldigt varm på huvudet!


    Ge aldrig upp -Helt plötsligt händer det!
  • Semlan10

    Bra att bli påmind om hur lyckligt lottad man är när det gäller sömn Jag som klagar ibland när Selma som idag vaknar väldigt tidigt (04.45) och vägrar somna om trots amning... Dessutom har jag börjat nojja för att hon börjat sova på sidan och sen lätt rullar över till mage. Det kanske hade varit mer ok om hon inte legat med ansiktet rakt ner i madrassen Förvånad Ibland piper hon till lite då men om man sover djupt kanske man inte hör det...

  • Vanillie

    vera: Ja det är lite otäckt om dom hamna med ansiktet neråt madrassen. Alice vägrar helt somna på mage. Hon kan inte slappna av alls så. Hon ligger bara och reser på huvudet. Har försökt få henne att lägga ner huvudet och vila, men hon vägrar så hon lär nog sova på rygg ett tag till..

    Jisses vilka varma dagar vi haft nu! Tycker det är svårt att hålla henne sval! Skuggan hjälper ju knappt! Har fönsterna öppna dygnet runt men ändå blir hon jätte varm när hon ska sova eller amma!


    Ge aldrig upp -Helt plötsligt händer det!
  • Fru Orange

    Nu har jag kommit ner till Stockholm. Har varit här i tre veckor men Telia kan inte installera internet och telefon så fort ... Jag vantrivs något alldeles förskräckligt men jag har i alla fall min man här och av de två alternativen att bo kvar i Gäddede och inte ha min man eller att bo i Stockholm och ha min man så är valet inte så svårt. Men det ger sig väl så småningom - om vi får lite mer ordning i huset och får börja renovera så småningom.

    Kan lugnt säga att jag ALDRIG skulle lämna mitt barn så utan tillsyn av någon jag känner - så sent som i dag läste maken om ett barn som blivit kidnappat, här i Sverige, de misstänker sexhandel om jag fattat saken rätt... Det är så otäckt!

    Vad snabba ni är med smakportioner, här helammas det fortfarande (dock får han lite vatten nu när det är så fruktansvärt varmt - det blir någon liten tesked då och då).

    Vad skönt MissLillis att det har gått bra med vikten nu .

    Felix har det jättejobbigt i värmen just nu men idag har det ju varit 32° i skuggan, dörren står öppen och jag har myggnät i alla rum utom i köket för att luften ska strömma bättre genom huset. Felix har fått rödlätt hy och vi som har det svettas mer så lite småkladdiga är vi för det mesta han och jag.

    Oj, vad han har växt på sig Fröken Lycklig en riktig storpojke!

    VIlka fina bilder ni har lagt in - ska se om jag får lite tid över någon dag och föra över något till datorn som inte är en månad gammalt (ska bara hitta sladden till datorn ).

    Felix äter ca 20.30 varje kväll och sen sover han nästan alltid till 06.00. Om vi har varit iväg och träffat för mycket människor eller varit på långresa (som i helgen när vi var upp till Gäddede och hämtade lite mer saker) då kan han bli lite strulig under natten men annars funkar det riktigt bra. Men han är fortfarande i övrigt ganska rutinlös, det börjar bli lite bättre men han somnade ju så bra här på dagarna ett tag, han tog tummen och snuttefilten så fort man la ner honom i vagnen och bara slocknade men så fick han tänder här för ett par veckor sedan och nu har de kommit upp så långt så sedan en dryg vecka tar han inte tummen alls för han biter sig ju Obestämd. Så nu kan det ta upp till 20 minuter innan han somnar på dagarna, om jag inte går och bär på honom men det orkar jag inte. Vet ju inte riktigt vad han väger nu då jag inte har varit och vägt honom sedan innan jag flyttade och då vägde han 7039 och han är inte lättare nu. Han är ganska söt dock för han skriker några minuter innan han förstår att jag inte tänker plocka upp honom och då lägger han sig och bara tittar tills ögonen ramlar ihop på honom .

    Nu ska jag sluta skriva och gå och sova innan jag har skrivit en hel novell ... Kram på er!!!


    <i> (¯`°?.¸♥Nu har vår älskade liten äntligen kommit♥¸.?°´¯) </i>
  • Vanillie

    Fru Hagelin: Vad trist att höra att du vantrivs! Men som du säger, man vänjer sig oftast till slut. Det blir säkert bra när allt är klart!
    Ser att Du skriver att Felix redan fått en tand?! Vad roligt! En eller flera? Här väntar vi spännt på Alice men än så länge syns inget!
    En nyfiken fråga, hur känns det att amma när han har fått tänder/tand? Har funderat över det och det låter ju inte så skönt! Men det kanske inte känns...

    Imorgon ska Alice på läkarkontroll. och även få vaccin igen! Ska bli så kul att se hur mycket hon väger nu för vi har inte vägt på säkert en månad!

    En annan ska vi funderar över... Hur lång tid är rimligt att ha dom i bilen för att åka på semester? Hur resonerar ni?
    Jag skulle så gärna vilja till Ullared men vi har 4 timmar dit! Känns ju på tok för länge för Alice. Semestrar ni hemikring i sommar?


    Ge aldrig upp -Helt plötsligt händer det!
  • Fru Orange

    Jag kanske inte är rätt person att svara på hur länge man ska ha barn i bil men när vi reser mellan Gäddede och Stockholm är det ca 80 mil och det tar minst 10 timmar. Nu har vi försökt göra så att vi kör på natten för Felix skull så då sover han ändå och det tror jag är klokt om man ska åka långt. När vi åkte ner med flyttlasset åkte vi ju dagtid och det var jättejobbigt för honom men svärmor ville ha det så ... Och man fick ta emot den hjälp man kunde få. I helgen som var åkte vi t/r Gäddede-Stockholm men det har gått jättefint - inte så kul för oss vuxna men det viktigaste är ju ändå lill-plutten.

    Felix har fått de två främre tänderna i underkäken, de kom med tre dagars mellanrum 22 och 25 juni , det går bra att amma så länge han inte blir rädd för något ljud (som när pappa nyser ) eller är för ivrig, igår bet han till så det gick smärtilningar genom kroppen i flera minuter efteråt Obestämd. Det blir värre sen när framtänderna uppe också kommer men David, hans ena storebror hade också tänder så här tidigt och honom ammade jag ju tills han var 10½ månad och det var aldrig några större problem. På det stora hela märker jag inte så stor skillnad förutom det jag skrev förut Tungan ute.

    Skulle också vilja väga och mäta snart igen, ska kanske ta och kolla upp nummer till BVC här men jag trodde att de skulle skicka en kallelse eftersom de borde få meddelande om att det kommit ett nytt barn till deras område men jag kanske är ute och cyklar , hihi!


    <i> (¯`°?.¸♥Nu har vår älskade liten äntligen kommit♥¸.?°´¯) </i>
  • Semlan10

    Pust... Jag är inte den som brukar klaga på värme, men när man sitter i en kokhet lägenhet i stan med en liten svettig bebis får man visst annat perspektiv De senaste dagarna har även Selma påverkats av värmen, men konstigt vore annars när det är 32 grader varmt... Även om hon har delvis afrikanskt påbrå. Idag satte jag henne i kylskåpet en stund Nejdå, hon "stod" i dörren ett tag, det verkade hon tycka vara skönt. Hon sover dåligt också, men det kan ju bero på annat förstås, ännu en utvecklingsfas kanske. Det har återigen blivit extremt svårt att få henne att sova dagtid.

    Kul att höra från dig Fru H, men inte så kul att du vantrivs! Hoppas det blir bättre snart!

    Vanillie, vi åkte tur och retur Stockholm Halmstad vid midsommar, det är 50 mil (enkel resa!) men gick bra. Man får räkna med att det tar längre tid, det blir fler och längre pauser. Vi försökte åka så tidigt som möjligt på morgonen eftrsom Selma ofta sover en hel del på förmiddagen, och i bilen sover hon för det mesta bra. 4 timmar går säkert bra, fast ni kanske får räkna med 5 istället...

  • Fru Lycklig

    Puh i värmen... Men jag älskar ju sommaren så jag ska egentligen inte klaga...
    Idag hade vi 36.5 grader i Visby på em!

    Fru H: Välkomna till Stockholm! Trist att du inte trivs, men hoppas att det blir bättre efter ett tag. Om vi ska ses något i höst, så får du följa med, skulle vara trevligt!

    Var på stranden i dag och tyckte så att soltältet fungerade riktigt bra. Det fläktade lite, så det blev inte stekhett i tältet utan en relativt behaglig skugga. Det är ju varmt var man än är. Killen plaskade gott i det varma vattnet vid stranden en lite stund idag, verkade tycka det var riktigt mysigt.

    Vanillie: Lycka till med vaccination imorgon!

    Vera: Tur du inte "glömde" Selma i kylskåpet...

    Killen har ännu inte somnat på mage, men trivs att ligga på sidan och sova. Vill inte att han ska sova på mage ännu, men det är väl inget man kan styra över.
    Han sitter nu helt utan stöd i längre perioder. Tycker det är roligt att sitta och leka med sina leksaker. Blir arg när man lägger ned honom för att vila.

Svar på tråden "vi som fått våra små efter ivf våren 2009".