• Vanillie

    "vi som fått våra små efter ivf våren 2009".

    Fortsättningstråd för oss som plussade maj/juni efter IVF (Del 4)

    Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m44702701.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m47083384.html

    Länken till vår medlemslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-222/m48400571.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-30 11:12
    BF:
    26/1 -10 Septemberängel
    31/1-10 Fröken Lycklig
    2/2-10 (6/2 enl. RUL) Vanillie
    5/2-10 syssling. Föddes 19/11 2009. En son
    5/2-10 vera72
    7/2 Kuddigt.
    14/2 MissLillis, Sol78
    15/2 Popcornpysen, tvillingar
    17/2 Fru Hagelin (13/2 enligt rutin-UL 23/9)
    Alice
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 10:34
    UPPDATERAD LISTA:

    F Lycklig - 8/2 2010 en son. Andra graviditeten BF nov?

    Kvitter (Fd Vanillie) 9/2 2010 Alice. Andra graviditeten BF 9/10-2012

    5/2-10 S Y (Fd syssling) 19/11 2009, en son. Andra graviditeten BF nov?

    Semlan - en dotter 16/2 2010. Andra graviditeten BF 7/7 2012

    MissLillis, 19/2 2010 en son, 21/11 2011 en dotter
  • Svar på tråden "vi som fått våra små efter ivf våren 2009".
  • Semlan10

    Vilken sötnos Fröken L!

    Idag har vi varit på 6-månaderskontroll och träffat läkaren. Selma klarade allt galant och imponerade stort genom att hon sitter så stadigt. Men, hon växer inte riktigt som hon ska Längden har stått stilla på 60 cm (först var hon till och med kortare!), vikten har ökat lite (till 6080 g), men även den har planat ut lite för mycket. Hon har ätit ovanligt mycket de senaste veckorna av bröstmjölken, men är fortfarande inte så jätteintresserad av smakisarna. Och hon verkar inte riktigt ha fattat HUR man äter. Läkaren tyckte det var bra att börja med välling så vi ska testa det ikväll, det ska bli mycket intressant... Sen är det bara att fortsätta med smakisar och gröt så att hon  iaf får öva varje dag. Sedan ett par dagar har hon fått majskrokar att tugga på medan vi äter middag, vet inte om hon får i sig så mycket men allt som gör att hon övar på att äta är bra nu tror jag! Måster erkänna att det känns lite tröstlöst att hålla på med mat ett par gånger om dagen när hon knappt får i sig något, samtidigt som det blir enormt kladdigt - kladdar era små också ner hela sig när de äter? Haklappar hjälper inte så mycket för Selma vill hellre tugga på dom än på maten, både de mjuka och hårda varianterna.

    Ni som ger välling på kvällen, hur dags ger ni den? Precis innan de går och lägger sig eller lite tidigare?

    Läkaren tyckte också att S kunde ta några nätter för att bryta Selmas nya ovana att äta flera gånger per natt Men han är fortfarande inte helt frisk så vet inte hur pigg han är på det... Han har varit inne på en ny runda med tester och fått remiss för mer röntgen, men ingen verkar veta riktigt vad det är han har - symptomen stämmer liksom inte rikigt på någonting.

  • Vanillie

    Fröken lycklig: Så söt! Alltid lika roligt att se bilder på era små underverk!

    Vera: Vad trist att det går så trögt med maten! vägen hon 6 kg? Alice har skenat i väg till lite drygt 8 nu!! Haha.. jag börjar bli orolig att hon får för mycket!

    Men ja, hon kladdar också massor! Man får torka både henne, bordet och golvet när vi är klara! Jag har köpt sån haklapp med armar i för att rädda kläderna. Annars får vi byta efter varje måltid!
    Hon får nestles "god natt" havrevälling precis innan läggdags. Oftast så somnar hon i samband med maten.

    Verkas som om både Selma och Alice har ovanan att småäta på nätterna! Drygt! Jag drar mig för att ta tag i att bryta möstret.. kan bara tänka mig vilket skrik det kommer bli... suck!
    Men vad händer när mjölken till slut sinat helt tror du? Kommer dom bli förbannande då eller kommer det inte bli lika intressant att småsnutta på nätterna då?


    Ge aldrig upp -Helt plötsligt händer det!
  • Fru Lycklig

    Vi var på 6 månaders kontroll idag. Lilleman väger nu 9.5 kg och är 70 cm lång... Han "klarade" testerna utmärkt.

    Vera: Här är en till som inte vill äta... Men han har ju lite mer att ta av, med tanke på vikten... Han vill bara äta gröt och fruktpureér. När jag försöker med mat så kniper han igen munnen, eller ser ut som han ska kräkas och vänder bort huvudet. På BVC idag tyckte de att jag skulle pröva majskrokar när han sitter med oss och äter. Han skulle få prova att äta med händerna för att bli mer nyfiken på mat.
    Jag kommer inte att testa mer än en gång per dag och vill han inte alls så får det vara ett tag till, för tålamodet tryter ganska snabbt...
    Förstår om du tycker det är jobbigt, eftersom hon inte går upp i vikt, men har inga bra tips att ge dig.

    Lilleman äter två ggr per natt. Hoppas han inte vill äta mer än så. Jag skulle helst vilja att han inte åt något på natten, men vi verkar ha en bit kvar tills dess.

    Vi ger mild havrevälling. Han brukar cirka kl.21. Han tycker fortfarande att amning är mkt bättre än välling, så jag är glad om han äter 100 ml.


    Amor vincit omnia - kärleken övervinner allt
  • Semlan10

    Nu har vi provat välling och det var inte alls populärt. Suck... Har era små tyckt om vällingen med en gång eller vant sig efter hand?

    Vanillie, jag får väl också köpa en sån där heltäckande haklapp. Men tyvärr är alla haklappar och dylikt för stora för lilla Selma vilket inte direkt underlättar!

  • syssling

    Vilken härlig bild Fröken L. Sonen äter också 2 gånger per natt. Fast nu är det bara ersättning - har inte ammat på 5 dagar.


     


    vera72: Här blir det kladdigt. Men jag brukar ta av lillen alla kläder (utom blöja) när han ska få smakisar. Tycker att det är enklare att hålla honom och kläder rena på det viset. Det funkar ju när man är hemma. För lillknorren är det intressant att äta ena dagen och ointressant den nästa. Idag till exempel fick jag börja med efterrätten som var fruktpuré och då åt han och sedan fortsatte jag med rotsakspurén. Andra dagar börjar jag med lite ersättning och fortsätter med puré och när han slutar att gapa "lurar" jag honom och visar ersättningsflaskan och då gapar han igen medan jag fortsätter ge honom puré. Det är lite trixande. Har bara testa välling 2 gånger. Ena gången åt han lite andra gången vägrade han ... Men jag tänkte köpa mer och testa igen.


     


    Vanillie: Jag letade efter de där käcka haklapparna med ärmar senast jag var på Ikea men de var ju typiskt nog slut. Men bra att även du rekommenderar dem.


     


    Vi blev inlagda på sjukhus natten mellan söndag och måndag. Lillen hade fått ett virus och hade jättesvårt att andas. Det var obehagligt. Han syresatte sig bra ändå men han fick verkligen kämpa för att dra in luften och trycka ut den. Och dessutom så visslade det något å det grövsta. Så sjukhuspersonalen ville att vi skulle stanna över natten. Det kändes tyvärr alldeles för bekant att bädda ner sig i sjukhussängen. Precis lika obekväm som jag mindes från november förra året ... Nu är han i varje fall på bättringsvägen och vi är hemma igen. Skönt!

  • Vanillie

    Syssling: Oj, vad otäckt att han hade svårt att andas! Har ni fått reda på vad det berodde på!? Läskigt iallafall!
    Jag köpte Alice sådan haklapp på Maxi. så kolla där! Men har sett att dom brukar ha även på ikea.

    Vera: Alice slök vällingen redan första gången vi provade. Hon verkade faktiskt inte ens märkan någon skillnad på ersättningen och vällingen!

    Vi har tur här med Alice mat. Hon äter oftast det hon blir serverad! (Det är bara min hemmalagade mat som hon klöks av.... )


    Ge aldrig upp -Helt plötsligt händer det!
  • Semlan10

    Usch vad jobbigt Syssling, men vad skönt att lillen är på bättringsvägen! Det låter jätteläskigt, vad var det för virus han fick?

    Vi testade välling ikväll igen men Selma tycker den är blää. Provade att ge lite på sked när hon inte ville ha på flaska men hon skrynklade ihop hela ansiktet av avsmak Rynkar på näsan Det är havrevälling vi provat, havregröt har hon fått lite tidigare och iaf ätit lite av, tycker att det borde vara ganska lik smak? Men tänkte prova med majsvälling istället, efter några dagars paus.

    Vi köpte en sån där heltäckande haklapp till Selma idag, väldigt praktisk men den är stor som ett hus på henne så det ser rätt roligt ut

  • Fru Lycklig

    Syssling: Läskigt med virus... Skönt att ni är på bättringsvägen. Krya på er!

    Vi köpte den heltäckande haklappen på Maxi. Det blir lika kladdigt med haklapp som utan, så oftast är han också naken, förrutom blöja.

    Ikväll vägrade han välling...Rynkar på näsan Oftast får jag variera mellan bröst och vällingflaska, då kan det lyckas. Kan inte säga att han är jätteförtjust i välling, men oftast lyckas jag med iaf 100 ml/kväll.


    Amor vincit omnia - kärleken övervinner allt
  • MissLillis

    Syssling, vad jobbigt, hoppas killen börjar bli bättre.

    Fröken Lycklig, vilken fin bild.

    Vera, trist att hon inte äter, har ni testat med frukt, det tycker i alla fall sonen bäst om, mosad kiwi var smaskigt. Då får hon ju "träna" lite.

    Oj, hur orkar ni amma/mata varje natt, jag skulle "bli knäpp" om jag var tvungen att stiga upp. Fast det är lätt för mig att säga som har en son som inte ätit på nätterna på mycket länge.
    Här har vi lärt oss att "prutta med munnen", vilket gör att mat som inte tycks om, hamnar även på mig Obestämd. Soen var väldigt duktig på att äta "mat", för några veckor sedan men nu tycker han det smakar illa, och då är det samma rätt som han innan sa mmmmmmm till........ lustigt. Ikväll har jag lagat egen mat, köttfärssås, få se vad han tycker om det, sambon sa att den smakade ok.
    Imorgon ska vi gå på babysim, ska bli kul.

Svar på tråden "vi som fått våra små efter ivf våren 2009".