• Vanillie

    "vi som fått våra små efter ivf våren 2009".

    Fortsättningstråd för oss som plussade maj/juni efter IVF (Del 4)

    Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m44702701.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m47083384.html

    Länken till vår medlemslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-222/m48400571.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-30 11:12
    BF:
    26/1 -10 Septemberängel
    31/1-10 Fröken Lycklig
    2/2-10 (6/2 enl. RUL) Vanillie
    5/2-10 syssling. Föddes 19/11 2009. En son
    5/2-10 vera72
    7/2 Kuddigt.
    14/2 MissLillis, Sol78
    15/2 Popcornpysen, tvillingar
    17/2 Fru Hagelin (13/2 enligt rutin-UL 23/9)
    Alice
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 10:34
    UPPDATERAD LISTA:

    F Lycklig - 8/2 2010 en son. Andra graviditeten BF nov?

    Kvitter (Fd Vanillie) 9/2 2010 Alice. Andra graviditeten BF 9/10-2012

    5/2-10 S Y (Fd syssling) 19/11 2009, en son. Andra graviditeten BF nov?

    Semlan - en dotter 16/2 2010. Andra graviditeten BF 7/7 2012

    MissLillis, 19/2 2010 en son, 21/11 2011 en dotter
  • Svar på tråden "vi som fått våra små efter ivf våren 2009".
  • Vanillie

    Härligt med en londonresa!
    Fru h: Fint bild! Vi tycker också att det känns lite dyrt med fotograf så vi har också lyckast ta ett par fina bilder själva som vi ska förstora! Nu förtiden har man ju så bra kameror själv och man kan göra så mycket i photoshop så då är det nästan roligare att ta dom själv!

    Mycket förkylningar läser jag.. här också. Alice näsa rinner hela tiden och hon har fått hosta! Drygt! Särskilt nätterna!
    Här har vi också slutat nattamma nu! Så skönt! Fast hon äter fortfarande gärna på natten .Nu får hon välling. Men försöker dra ner på det också!

    4 tänder har det kommit här nu! Kul! Men inget krypande eller ens ålande!  Däremot reser hon sig upp mot allt nu! Hon vill gärna att man går med henne i händerna och korta stunder kan hon stå helt själv!! Så jag misstänker att hon skippar krypandet och går istället!

    fröken lycklig: hoppas febern ger med sig!!


    Ge aldrig upp -Helt plötsligt händer det!
  • MissLillis

    Vilken fin bild Fru Hagelin.

    Vera, kul att resan gick bra. Vi åker till Dubai om en månad och det ska bli skönt och kul.

    Igår var vi på 8mån kontroll och sonen är nu medel lång, har medelvikt och har medel huvud, skönt att han ätit upp sig lite.
    Här har sonen börjat kryp/hasa, går ganska fort i alla fall. Sonen har bestämt att han ska bli elektriker när han blir stor, ÄLSKAR sladdar och lampor.
    Inga tänder här ännu, men det lär ju komma Flört.

  • syssling

    Vilken sötis Fru H!

    Här kryps det inte men sedan ett par dagar så vänder lillen på sig hela tiden. HELA TIDEN! Och dessutom blir han förbannad direkt eftersom han antagligen tänker krypa i huvudet men inte får det att fungera kroppsligt ... Svårt att hålla sig för skratt ibland. Men han babblar en massa och säger hej och hej hej.

    Vi planerar för ett 1-års kalas. (Mindre än en månad kvar). Blir bara släkt har vi sagt och det blir tårta och kakor på papptallrikar med matchande muggar och servetter med något typiskt barntryck. Är det barnkalas så är det.

    Har ni köpt vinteroveraller/kläder? Vad blev det? Jag har kikat runt och det blir förmodligen en babyvinteroverall från POP ... Vi börjar så, så får vi ser i vilken storlek han kommer att vara när har är mer rörlig i vinter. De växer ju så himla fort. Först hade vi tänkt skalvariant, men i den fasen han är nu känns det inte aktuellt. 

  • Fru Orange

    Jag har inte köpt något då jag har kvar efter Simon och David och så länge Felix inte har vuxit ur det får det duga åt honom också .
    Har en overall i bomull med flanellfoder och en tjockare variant fast med byxor och jacka. Men sen sitter han ju oftast i sin åkpåse ändå

    Det låter som ett lagom 1-årskalas tycker jag. Det är ju inte som om de förstår vad som händer runt-i-kring ändå och det kan bli alldeles lagom med folk . Tänk vad tiden går fort, jag kan inte fatta att Felix blir åtta månader redan nästa vecka och din lille plutt är redan ett år Det känns som om det bara var ett par-tre månader sedan du skrev att han kommit till världen... Solig

    Åh, visst tycker man lite synd om dem när de så gärna vill men inte får till det Tungan ute , de är ju så söta!!! Felix han pratar inte alls, han tycker det räcker så bra med att göra pruttljud på alla möjliga och omöjliga sätt och skrika när han blir sint Förvånad eller när han är trött - då kommer höga C fram (gör dessvärre lite ont i öronen då )


    (¯`°?.¸♥Vår älskade liten blir bara större och större♥¸.?°´¯)
  • Vanillie

    Här kör vi med en ärvd overall från polarn o pyret. Ska en runda till ullared i helgen och hoppas på att hitta lite vinterkläder där till Alice. På jackt efter en fleecoverall och en jacka!

    sysslig: Åh hjälp, redan dags för ett årskalas! Tiden går! Men vad roligt! Ser fram emot vårt första kalas!!

    Alice har börjat säga mamma och pappa nu! Låter så sött!!! Tänk att man blev en mamma till slut!!


    Ge aldrig upp -Helt plötsligt händer det!
  • Fru Orange

    Vanillie: Åh, vad rart!!! Hjärta Det är äkta kärlek när man hör det första gången


    (¯`°?.¸♥Vår älskade liten blir bara större och större♥¸.?°´¯)
  • Semlan10

    Tänk att er lille snart fyller ett Syssling! Otroligt vad tiden går fort... Känns helt overkligt att man ska börja jobba om några månader och inte vara med Selma hela tiden.

    Vi har 2 ärvda overaller från POP, en 68 i fodrad bomull som inte är tillräckligt varm nu längre och en i fleece i storlek 74 som Selma drunknar i... Sen har vi en ganska varm jacka också, den använder jag nu tillsammans med åkpåse och det funkar bra än så länge.

    Vi var på bvc förra veckan och Selma har inte växt alls, gått upp 60 g bara på 4 veckor och står still i längden (63 cm), igen. Men de tyckte inte det var något att oroa sig för, hon är liten helt enkelt och eftersom hon är så väldigt fysiskt aktiv så använder hon all energi hon får i sig. Sen är hon inget matvrak heller. Hon har inga tänder än, undrar om det kanske är därför som hon tokvägrar att äta något med bitar i, löst och slätt i konsistensen ska det vara tycker hon! Hipps 6-månaders burkar och gröt är det enda som duger, suck... Men när hon får pilla själv med mat äter hon fastare föda, t.ex smörgåsrån och idag ett spagettistrå

    Och hör och häpna, efter 2 månaders (periodvisa) försök har Selma börjat äta lite välling! Jag provade att göra den lite tunnare samt ha lite vaniljsocker (tillfälligt), lite drygt 60 ml har hon fått i sig. Visserligen är välling inget måste och det finns säkert nackdelar med det (typ avvänjning), men så bekvämt ändå.

    Selma "pratar" lite mer nu, typ nana dada mama etc. Nu när hon lärt sig sätta sig upp själv är hon lite nöjdare och faktiskt en anings lugnare också, kan t.o.m sitta still och leka en stund istället för att fara runt som ett jehu utan paus. Positivt för mig och kanske även för hennes tillväxt!

    Nästa helg ska vi ha en liten välkomstfest för Selma, istället för dop, bara för närmaste familjen. Det är tredje försöket att få till det så hoppas bara nu att inget mer knas händer.

  • Fru Orange

    Grattis Vera! Eftersom hon inte har några tänder gör det ju inte så mycket med lite vaniljsocker När det gäller avvänjning av välling kan jag inte öht minnas att det var något som jag upplevde som jobbigt med Simon och David... 
    Tredje gången gillt säger de ju!  


    (¯`°?.¸♥Vår älskade liten blir bara större och större♥¸.?°´¯)
  • Fru Lycklig

    Åh, redan 1-års kalas... Tänk vad tiden går fort. För ett år sedan pratade vi förlossningar och hur vi skulle bli som mammor, och nu är vi långt på väg...

    Våran kille pratar också hela tiden. Mest mamm-mma-mma. Underbart!

    Jag har köpt en overall från Lindex i stl 80, som vi får använda när  och om det blir riktigt kallt. Just nu har han fleece jacka och fleece byxor när han ligger ut i åkpåsen och sover. När vi åker bil och ska på stan, brukar jag bara ta fleecejacka, för han sitter ju varmt i åkpåsen.
    Har även en "tunn" overall som han har när han kryper runt i trägdården. Han brukar få ha fleecestället under.
    Svårast tycker jag är vantar. Han vill helst inte ha något på händerna, och arg blir han när han inte kan greppa.

    Vera: M är lite större än Selma. Han är 74 lång och väger 10.2 (innan förkylningen)!

    Vi har börjat andra omgången på babysim. Han, och även jag, tycker det är väldigt roligt. Igår simmade han själv med armpuffar, det var häftigt, men samtidigt läskigt som mamma att våga släppa taget...

    M kryper runt i huset i världens speed. Han älskar att stå mot allt. Idag har han släppt taget flera gånger och stått helt själv.


    Amor vincit omnia - kärleken övervinner allt
Svar på tråden "vi som fått våra små efter ivf våren 2009".