• Vanillie

    "vi som fått våra små efter ivf våren 2009".

    Fortsättningstråd för oss som plussade maj/juni efter IVF (Del 4)

    Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m44702701.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m47083384.html

    Länken till vår medlemslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-222/m48400571.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-30 11:12
    BF:
    26/1 -10 Septemberängel
    31/1-10 Fröken Lycklig
    2/2-10 (6/2 enl. RUL) Vanillie
    5/2-10 syssling. Föddes 19/11 2009. En son
    5/2-10 vera72
    7/2 Kuddigt.
    14/2 MissLillis, Sol78
    15/2 Popcornpysen, tvillingar
    17/2 Fru Hagelin (13/2 enligt rutin-UL 23/9)
    Alice
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 10:34
    UPPDATERAD LISTA:

    F Lycklig - 8/2 2010 en son. Andra graviditeten BF nov?

    Kvitter (Fd Vanillie) 9/2 2010 Alice. Andra graviditeten BF 9/10-2012

    5/2-10 S Y (Fd syssling) 19/11 2009, en son. Andra graviditeten BF nov?

    Semlan - en dotter 16/2 2010. Andra graviditeten BF 7/7 2012

    MissLillis, 19/2 2010 en son, 21/11 2011 en dotter
  • Svar på tråden "vi som fått våra små efter ivf våren 2009".
  • MissLillis

    Vera, lite jobbigt att hon inte växer. Hur var det med du och din sambo, var ni också små som bebisar.......

    Syssling, 1år, gu vad tiden går snabbt. Vi har tjock jacka när sonen sitter i vagnen, som han oftast gör. Sedan har vi fått låna en POP tjock overall i storlek 74 som vi får använda framöver.

    Vanillie, hoppas ni hittade massor på Ullared. Mina föräldrar var där för någon månad sedan och köpte några plagg till sonen. Har ni varit i Kosta (eller är det Boda), där det finns ett outlet, ska tydligen ha bra priser på barnkläder.

    En kille i min mammagrupp har brutit benet, gipsad från tårna och upp till ljumsken. Hade tillat av skötbordet och blev 'uppfångad' men bröt benet, gu vad jobbigt och vad man skulle vara arg på sig själv. Men de är ju som små vesslor, speciellt på skötbordet.

     
    Sonen är 72 lång och väger 8.7kg.
    Idag köpte vi en potta, tänkte det skulle ingå i vår morgon/kvällsrutin att sitta där en stund (han bajsar i princip ALLTID då jag bytt blöjan på morgonen och precis satt honom i gåstolen för att fixa frukost) ..... och se om något händer. Inget hände ikväll, han satt en stund och tittade på tvättmaskinen som snurrade runt.
    Sonen vill också ställa sig upp, mot nästan allt. Här snackas det inte så mycket har försökt kolla nu några dagar men det är inte alls så avancerade ljud, men det kommer väl.
    Igår var jag på tjejmiddag, väldigt trevligt att få vara lite själv. Sonen hade dock fått någon kräk attack och sambon hade fått byta lakan och pyamas tre gånger Rynkar på näsan, men sonen hade inte sagt ett pip och suttit  snällt och väntat på mattan bredvid sängen när sambon bytte lakan.

  • Fru Lycklig

    MissLillis: Fy vad hemskt om det skulle trilla ned för skötbordet och gå med gips... Fy vad man skulle ha dåligt samvete.
    Hoppas han inte fått magsjuka er kille utan att det var något övergående.

    Hur många ska snart börja jobba?
    När ska era barn börja på dagis?

    Jag ska vara hemma tills augusti/september och tänker väl att han ska börja på dagis då. Jag har ännu inte ställt honom i kö. I våran kommun får man inte sätta de i kö innan 6 månader innan det är tänkt att de ska börja.


    Amor vincit omnia - kärleken övervinner allt
  • Semlan10

    Nej fy vad jobbigt med benbrott, och så hemsk man skulle känna sig. Men det är lätt hänt, de små liven ligger ju inte still en sekund nu förtiden...

    Fröken L, jag ska börja jobba i början av mars och Selma ska börja på dagis i augusti. S har ett vik som går ut i februari, men både han och jag söker nya jobb så vi får se hur det går... OM vi båda skulle få drömjobben vi har sökt kan det ju bli problem! Fast det är ju verkligen i-landsproblem i så fall.

    idag sålde jag vår sängstomme på Blocket, den var full av banovänliga kanter och avsatser. Selma sover visserligen i egen säng men det blir en del i vår säng också så det kommer kännas lite lugnare nu. Vi har resårbottnar som vi ska sätta ben på bara, så det blir en tur till IKEA imorgon.

    Fröken L, Selma hatar också vantar.. Ytterkläder överhuvudtaget är inte särskilt populärt. Tacka vet jag sommaren!

    MissLillis, Selma får också sitta på pottan ibland, det är mest bara lek. Ibland kommer det något, ibland inte.
    Trevligt med tjejkväll.

    Ska ni vaccinera era små mot influensan?

  • Fru Orange

    Puffar för min väns tråd i inlägg 379


    (¯`°?.¸♥Vår älskade liten blir bara större och större♥¸.?°´¯)
  • Fru Orange

    Fröken Lycklig: Härligt! Ja, jag är också lite nyfiken på vad resultatet kommer att bli

    Idag var vi på 8-månaderskontroll och plutten har nu vuxit upp till hedervärda 74 cm och vägde 9710 g så vi klarade oss på håret från 10 kilo men vissa dagar tror jag han väger det och mer därtill (eller så är det bara hans mamma som är trött Tungan ute ).
    Passade också på att fråga om detta med fisk och ägg innan ett år och då sa hon att om man har mycket allergier i släkten/familjen så är det bra att vänta tills barnen fyllt ett år med fisk och ägg, har man inte något sånt eller kanske bara lite kan man äta fisk och ägg från sex månaders ålder. Så eftersom både jag och maken har allergier så har vi bestämt att vänta, nu är det ju bara fyra månader kvar också till ettårsdagen Huvva, vad tiden rusar...

    Här har vi en till som hatar vantar men sen när han blir för kall om fingrarna gråter för det och man sätter på vantarna och han sliter av dem Om man inte från början har dem innanför jackan...
    Ska få en vinteroverall sa svärmor idag, hon jobbar ju precis bredvid BVC så vi slank in där och sa hej efter besöket. Hon ska bara tvätta den så kommer hon förbi nästa vecka med den - det var lite trevligt

    Vi fick nej på lånet förresten så nu har jag en väldigt trevlig kamrat som erbjudit sig att försöka hjälpa oss via sin bank istället, så imorgon kommer en mäklare till mig och ska värdera huset så får vi se vart vi hamnar efter det... 


    (¯`°?.¸♥Vår älskade liten blir bara större och större♥¸.?°´¯)
  • Semlan10

    Fru H, jag har också röstat! Trist med nej på lånet, hoppas det kan lösa sig via din kompis.

    Vad stora era killar är jämfört med Selma, men det är hon som är liten förstås! Den senaste veckan har hon varit lite kinkig med maten igen och det hjälper väl inte heller... Själv var jag alltid minst av alla när jag var liten, i förskolan blev jag kallad dockan och det tyckte jag inte alls var kul. Hoppas Selma slipper det men risken finns ju helt klart. Sambon var också liten, men han är adopterad och var undernärd när han kom hit vid 6 månaders ålder. Misstänker att han var för tidigt född också för han vägde mindre än 2 kilo vid födseln, och han var sen i utvecklingen. Fast det kan ju även bero på undernäringen samt att han bara fick ligga still tills han kom hit. Hemskt att tänka på när man ser hur mycket som händer de första 6 månaderna. Fast det blev ju människa av honom också

    Det skulle vara trevligt med en träff snart igen, vad tycker ni? Nästa vecka har jag rätt fullt upp men efter det är kalendern ganska tom!

  • Fru Orange

    Träff låter trevligt! Vi är på Tror inte att jag har så mycket inbokat veckan efter nästa (kalendern är än så länge helt tom ).


    (¯`°?.¸♥Vår älskade liten blir bara större och större♥¸.?°´¯)
  • MissLillis

    Fru Hagelin, jag har röstat. Synd med lånet, ni kommer ju lite i en fälla, ni har ett hus som är värt rätt mycket om ni säljer det men ändå blir det svårt att få lån. Kan banken inte ta huset som säkerhet (omdet inte redan finns lån på det), för det är ju säkert värt några miljoner.....

    Det känns som sonen blivit lite med "känslig" den senaste veckan, undrar om det är en utvecklingsfas.
    Idag var mammagruppen här och sonen som vill ställa sig upp hela tiden  använde sina kompisar som hjälp.... mammorna tyckte han var söt som ville kramas, men jag sa att tyvärr vill han nog inte det.

    Jag börjar jobba i mitten av maj och sonen ska börja på dagis i augusti.

    Jag träffas gärna näst nästa vecka men helst inte på måndagen.

  • syssling

    Va gulligt att höra Vanillie att hon säger mamma och pappa! Åhhh...


     


    Vera: Skönt att BVC inte säger att det är någon fara. Och va bra att de ihärdiga vällingförsöken gett resultat! Hoppas ni får en bra och trevlig välkomstfest. Jag vill också sälja vår sängstomme! Vi har en Malm från Ikea och kanterna på den är så himla elaka. Men sambon sätter sig på tvären. Vi får väl se när lillgrabben börjar resa sig mer ... Vaccinera mot influensan? Öh, jag har ingen koll. Är det svin eller vanlig?


     


    FruH: Vilken intressant undersökning. Har nu röstat.


     


    Fröken lycklig: Ännu så länge kör vi också med jacka och åkpåse. Jättesvårt med vantar. Jag ska börja jobba "till sommaren" och sonen ska börja i augusti september. Lycka till med värderandet och nya bankkontakten.


     


    MissLillis: Va hemskt med barnet som bröt benet! Jag ryser! Jag blir lite inspirerad av ert pottande. Jag ska nog plocka fram vår också.


     


    Jag träffas också men heller helst inte måndag ...


     


    Igår på babysimmet tränade vi på att hålla i kanten på bassängen, gjorde ett dyk och grabben kom på att man kunde plaska med handen i vattenytan. Så det gjorde han non stop och hans mamma fick knipa med ögonen så att inte linserna skulle sköljas ur. :) Ett nytt partytrick är att han har börjat spela på läpparna med fingrarna. Vi skrattar ihjäl oss här hemma när han drar igång. Fantastiskt kul att vakna till det ljudet på morgonen också.


Svar på tråden "vi som fått våra små efter ivf våren 2009".